Hans_K Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 For å komme tilbake til åpningstemaet - jeg fikk montert baugpropellen hos Fuglevik Båtservice (rett sør for Moss). Anbefaler dem på det varmeste - nydelig utført jobb! Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Bare å få inn thruster teerex, du vil aldri angre på det. Det er den desidert beste investeringen jeg har gjort om bord. Du vil få helt andre muligheter f.eks ved å gå sideveis som du ikke får til like elegant uten. Mye mindre spaking, frem og tilbake også. Anbefaller oppgradering til joystick betjening. Ikke noe å lure på! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Etter 29 år med min Saga 27 uten truster og et evig styr hver gang jeg skal bakke, blir det truster på meg i løpet av vinteren. Jeg har båten i Son, og Polyglass som også holder til der og som har montert trustere siden slutten av 80-tallet skal ta jobben. Jeg gleder meg til våren med truster! Men først er halvannen måned igjen av denne sesongen, - uten truster. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lippert Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Skal montere på min. Det blir nok selvgjort vil jeg tro. Tenkte jeg skulle få min 15 cm lengre fram om mulig. Selvgjort er velgjort, og ikke minst gøy. Ikke sett den så langt frem at røret blir for kort. For å få full effekt bør røret ha en litt lengde. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mulligan Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Feil. En propell er på sitt mest effektive når den henger fritt i vannsøylen. Tunellen skal være så kort som mulig. Nøkkelord in-flow. Redigert 6.September.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 @mulligan: Forsåvidt riktig når båten er i fart. For å oppnå størst mulig skyvekraft bruker taubåter en dyse rundt propellene sine. Dette gir best skyvekraft når båten ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Ja, men dysa står der for å forhindre spill-over. Andre har løst det ved å sette winglets på bladene. Men dysa er veldig kort i forhold til en thrustertunell. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Yepp, riktig lengde på en thrustertunnel er vel like lang som på en propelldyse. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Optimal lengde er 2-4 ganger tunneldiameter, ifølge en anvisning jeg leste nylig. Og propell montert i senter av lengden naturligvis. Er den for kort blir ikke vannstrømmen stabil nok før den når fram til propellen. Er den for lang mister man effekt. Og viktig at overgangen fra tunnel til skroget er godt avrundet eller 45 grader skrå. På en halvplaner/planer er det nok greit å montere den så langt fram/opp at den er stort sett over vann i marsjfart om mulig, så slipper man å lage noen særlig spoiler på forsiden av tunnelen. Men kanskje lurt å gjøre det uansett. Ikke alle båter som har nok baugløft. Redigert 6.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars H. Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 På min Saga 27 med max fart 7,5 knop, er det nok greit med spoiler. Tunnelåpning blir nok kun synlig når båten står på land i vinteropplag! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jangul Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Skjæret mente at det var mer viktig med spoiler på hurtiggående båter enn på snekker...det skal ikke jeg uttale meg om Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Det er helt sikkert korrekt dersom hullet er nede i vannet. På den andre siden, om hatsigheten for meg går ned en halv knop fra maxfarten på 7,3knop, ville jeg bruke 30 minutter lenger på en strekning av 40Nm. Det er ikke det at jeg har det travelt, men likevel? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Finnes det ikke en truster som er innfelt i skroget og felles ut nedenfor skroget? Det sages da et hull i skroget midt under, og en kasse støpes fast innvendig. Brukes på seilbåter ihverfall. Så en reportasje om det på Hamnen.se. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Sleipners spec. den gangen jeg installerte var at tunnelhullet ikke skulle være synlig når man sto foran båten. Og så skal tunnelåpningene ha en viss radius mot skroget for å unngå effekttap (turbulens). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Finnes det ikke en truster som er innfelt i skroget og felles ut nedenfor skroget? Jepp. Drop-down thruster. Ikkeno' hull i skroget når den ikke er i bruk. Dobbelt så effektiv som en tunellthruster. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Jepp. Drop-down thruster. Ikkeno' hull i skroget når den ikke er i bruk. Dobbelt så effektiv som en tunellthruster. Men egner seg nok dårlig for vanlige V-bunn, halvplaner og snekkeskrog. Men for seilbåter ja. Redigert 6.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.