Jump to content

Kan batteriene lades mens motoren er igang?


tom-ass

Recommended Posts

Det er nok dette som er det mest vanlige; at dynamoen lader batteriene mens motoren går. Det som alltid er interessant å finne ut av er hva som er egenskapene til dynamoen og hva som er egenskapene til batteriene ombord. I tillegg har du kanskje batterier både for å starte motor og for å drive forbruket ombord. I så fall har du kanksje skillediode eller skillerele mellom motorbatteri og forbruksbatteri?

Link to post

Nja: Men kan jeg ha motor igang og samtidig lade med ekstern lader?

 

Som nevnt over så er dette et aggretat på 5000W med egen lading og selvstarter. Aggregatet er fast innstalert i en partybuss. I bussen har vi som i en båt: startbatteri (24V hovedstrøm), i tilegg har vi en del 12V som har eget batteri (Forbruksbatteri). Disse to batteriene har ingen kontakt med hverandre på noe tidspunkt.

 

Startbatteriene/hovedstrøm (24V) forsyner bussens orginale ledningsnett.

 

Forbruksbatteriene (12V) forsyner lys og sig.tenner m.m. Forbruksbatteriet lades via 220V (vanlig batterilader).

 

Aggregatet produserer 220V til batterilader for forbruksbatteri, PC,sterio og varme.

 

Det vi lurte på var om vi kunne koble 12V batteriet, det som er orgenalt på aggregatet sammen med resten av 12V-forbuksbanken. Da vil 12V-forbrukssbank få lading fra både ekstern vanlig batterilader og aggregat, vil batteriene låle det? Vil dynamo/spole i aggregatet tåle det?

 

Tanken bak hele greia er å fjerne batteriet (eller drite idet, og la det sitte der) på aggregatet, som stadig vekk blir defekt, anntaglig på grunn av den enorme varmeutviklingen som er i det rommet aggregatet står.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Å lade samtidig på start- og forbruksbatterier er ikke noe problem.

Viktig er da bare at både spennig og karakteristikk stemmer for begge to batterier/-benk.

 

Med det ville jeg gjerne spørre om grunnen av at aggregatets batteri er regelmessig skadet.

Noe må jo være galt.

Er det f.eks. bare for lav ladespenning (men fortsatt likestrøm), da er det egal hvis dere kobler aggragatets start på forbruksbenken .

Men hvis utgangsspenningen er for høyt, da blir det det samme problem med forbruksbenken.

 

Dere skulle altså sjekke på systemet/ladekarakteristikk/type batteri og spenninger først og fremst.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da den store flotte laderen min sa natta i høst måtte jeg ha ny , ringte litt rundt og fikk div info . Spurte litt også hvorfor den har gått i stykker , da jeg snakka med et elektro firma i by'n så sa han . Har du landstrømmen ( laderen ) på når du starter båten spurte gubben , ja sa jeg det har jeg gjort 100 ganger . Spesielt om vinteren , da jeg fyrer opp litt sånn innimellom , det tåler ikke laderen sa han til meg . Jeg skulle ikke ha i landstrømmen når jeg starta motoren , da kan laderen gå føyken og det har den jo gjort også . Om det har noe med det å gjøre aner jeg null om , men det var det svaret jeg fikk . Har snakka med endel folk etterpå , flere mener det samme . At det ikke er lurt å ha landstrømmen innkobbla med laderen på når du starter .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Jeg skulle ikke ha i landstrømmen når jeg starta motoren , da kan laderen gå føyken og det har den jo gjort også . Om det har noe med det å gjøre aner jeg null om , men det var det svaret jeg fikk .

Da har du jo en fin grunn for å sende laderen tilbake til produsenten/selgeren,

så sant det ikke står noe i bruksanvisningen om at laderen må være frakoblet.

Logisk er det nemlig ikke.

 

 

Jeg har nå hørt at dynamoen kan ta kvelden dersom batteriene blir ladet via lader med mindre hovedbryteren er slått av eller dynamoen frakoblet.

Da fikk du feil informasjon, eller du bare hørte feil.

Omvent er det sant at dynamoen (diodene) kan ta kvelden så sant man starter motoren -uten- at dynamoen er koblet til et batteri.

 

Hva er egentlig poengen med bruke ekstern lader om motoren går ??.

Ingen, fordi de fleste ladere klarer ikke synlig å støtte på startmomentet.

Men mange glemmer bare å ta bort landkablen, eller ønsker å la motoren gå allerede mens man forbereder å legge fra brygga,

eller bare sånt.

Uansett er det helt sikkert ikke meningen at en lader går i stykke pga. det.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nødstrømsaggregater er noe spesiellt.

Man må huske at det finnes mange aggregater som -ikke- leverer stabilisert spenning ved oppstart.

Hvis ikke aggragatet har noe avlastning, som forhindrer bruk av aggregatet mens første sekundene går,

da finnes det stor fare for at det blir mye overspenning på tilkoblete forbrukere.

 

Da snakker vi gjerne om noe mellom 270-360V og i tillegg feil frekvens,

som holder lett for å øddelegge mye.

 

Derfor er anbefalingen:

Ikke ha forbrukere (heller ikke ladere) tilkoblet på aggregat og slått på

hvis ikke aggregatet tilbyr noe stabilisering -før- den leverer strøm.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Tror nok det kan være lurt å koble fra landstrømmen før start, hvis ikke du har lader med starthjelp og har behov for mer strø for å starte.

Jeg har altid lader tilkoblet, men tar av landstrømmen før start. Hvis jeg ikke gjør det ryker sikringen i laderen. (Ikke hvis lader står på starthjelp funksjon)

Tror nok dette skjer fordi dynamo lader med mer amp. enn den eksterne laderen. (?)

Link to post

Nei.

Sikringen ryker pga. at

-det trekkes mer strøm enn sikringen er beregnet for

-laderen kan gir mer strøm enn sikringen er beregnet for.

 

mens batteriene antakeligvis ikke leverer det som starteren trekker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...