srkaald Startet 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2008 (redigert) Hei! Jeg har lest flere artikler og tester som nevner varmepumpe i båt(senest test av Four Winns V458 i Båtliv nr. 7-2008). Jeg bor store deler av året i båt og synes dette høres veldig interessant ut. Jeg vet det grunnleggende om varmepumpe i bolig men vet ingenting om hvordan dette kan gjøres i båt. Er det noen som har informasjon eller erfaring med dette? Hilsen Stein http://www.sy-peggy.com Redigert 4.Oktober.2008 av trikola (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Hei ! Fin skute, og med fare for å starte kimen til en ny tråd, jeg ser langt flere fordeler med en katamaran, enn med enskrogs, men-men. Du har ikke tenke på vannbåren varme da, villle ikke hatt det i huset, men i båt derimot? Mye enklere leamikk, færr ting som kan gå gæli, og om det går åt skogen, deletilgang er grei på de aller fleste steder det finnes et bakeri! Flere varmekilder og, diesel, gass, 12V, 230V. Egentlig et bedre valg rent teknisk?, uten å ha tatt føringsveier i betraktning. :-) BjA Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) De A/C aggregat som är vanliga som medelhavsutrustning eller i karibien kan specificeras så att dom alternativt kan köras på s k 'reverse cycle' vilket innebär att dom ger värme istället för kyla. På samma sätt som dom luft/luft värmepumpar som man sätter i husen här hemma och som ju på våra breddgrader ju mest användes för uppvärmning. Värmeomsättningen sker mot sjövatten som pumpas in i värmeväxlare. Har två sådana aggregat fabrikat Cruisair i min båt, ett på 10000 BTU i sovkabiner, och ett på 16000 BTU i salong. Dom ger bra med värme, men kräver 230 V och rätt mycket ström, c:a 10 A när båda går. Sen väsnas fläktarna lite mer än dieselvärmaren så det är sällan jag värmer båten på detta sätt. Men visst, jag får nog 5 kW värme ur ett 230V/10A/2300W landströmsuttag. Bonus är givetvis att systemet även /eller kanske i första hand/ vid behov kan ge kyla. Mer info här: Cruisair http://www.cruisair.com/self.html Redigert 5.Oktober.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
srkaald Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Jeg takker for svar og gode innspill. Det ser ut til at det er en lang vei å gå før jeg forhåpentligvis finner en løsning slik som jeg har forestilt meg den. Og til deg, BjA: Ja, S/Y Peggy er en strålende tur- og bobåt som kombinerer mye av det beste fra motor- og seilbåt. Mvh Stein Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Hei Eg har sett ein bubåt med luft til luft-varmepumpa. Type hus. Eigaren var nøgd. Dette var ein stor trebåt. Den utvendige delen av installasjonen såg ikkje bra ut. Om du kan montera ei vatn til luft-pumpa i eit stuerom så kan det jo kanskje gå. Lykke til Ask Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Kalt i lufta blir også kalt i vannet. Hvis du skal hente kalorier til oppvarming av en katamaran trenger du veldig mange kubikmeter vann i timen. De medfører kraftig pumpesystem med effektive filtere og tilhørende tæringsproblemer. Dem som har forsket på den type løsning til båt med brukbart resulatat bruker utenpåliggende varmeveksler under vannlinje og de er noet du sikkert ikke ønsker deg. Til katamaran er varmt luft ned til dørken i skrogene de som funkerer hvis de blir kalt i været Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjøtummel Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Varmepumper virker begge veier, og det finnes en del kjølesystemer for båter som har varmeveksler i vannet. Søk på "keel cooler" og så var det problemet med at varmeveksleren ikke bør være en brems. Rørsløyfer utenpå skroget har sine ulemper. For bobåter burde det være mulig å lage en varmeveksler som kan senkes ned i vannet når båten ligger stille. Har man seilbåt men finnekjøl er det selvsagt fristende å se om denne kan brukes som varmeveksler Jeg har lurt litt på å montere en liten uvendg varmeveksler for kjøleskapet. Det burde gi lavere strømforbruk (i bytte mot et ganske lite fartstap) og ettersom jeg egentlig bør flytte jordplanet mitt nærmere navigatørplassen kan det bli det et ledig hull i skroget i nærheten av kjøleskapet. (Omtalt i oktoberutgaven av PBO) Varmepumper trenger strøm, og har man ikke landstrøm må man bruke generator, og da kan jo en vannkjølt generator levere varme til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.