Jump to content

Varmepumpe i båt


srkaald

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lest flere artikler og tester som nevner varmepumpe i båt(senest test av Four Winns V458 i Båtliv nr. 7-2008). Jeg bor store deler av året i båt og synes dette høres veldig interessant ut. Jeg vet det grunnleggende om varmepumpe i bolig men vet ingenting om hvordan dette kan gjøres i båt. Er det noen som har informasjon eller erfaring med dette?

 

Hilsen

Stein :confused:

 

http://www.sy-peggy.com

Redigert av trikola (see edit history)
Link to post

Hei !

Fin skute, og med fare for å starte kimen til en ny tråd,

jeg ser langt flere fordeler med en katamaran, enn med enskrogs, men-men.

 

Du har ikke tenke på vannbåren varme da, villle ikke hatt det i huset, men i båt derimot?

Mye enklere leamikk, færr ting som kan gå gæli, og om det går åt skogen,

deletilgang er grei på de aller fleste steder det finnes et bakeri!

Flere varmekilder og, diesel, gass, 12V, 230V.

 

Egentlig et bedre valg rent teknisk?, uten å ha tatt føringsveier i betraktning.

 

:-) BjA

Link to post

De A/C aggregat som är vanliga som medelhavsutrustning eller i karibien kan specificeras så att dom alternativt kan köras på s k 'reverse cycle' vilket innebär att dom ger värme istället för kyla. På samma sätt som dom luft/luft värmepumpar som man sätter i husen här hemma och som ju på våra breddgrader ju mest användes för uppvärmning.

 

Värmeomsättningen sker mot sjövatten som pumpas in i värmeväxlare.

 

Har två sådana aggregat fabrikat Cruisair i min båt, ett på 10000 BTU i sovkabiner, och ett på 16000 BTU i salong. Dom ger bra med värme, men kräver 230 V och rätt mycket ström, c:a 10 A när båda går. Sen väsnas fläktarna lite mer än dieselvärmaren så det är sällan jag värmer båten på detta sätt. Men visst, jag får nog 5 kW värme ur ett 230V/10A/2300W landströmsuttag.

 

Bonus är givetvis att systemet även /eller kanske i första hand/ vid behov kan ge kyla.

 

Mer info här: Cruisair http://www.cruisair.com/self.html

 

salong_fack_med_ac.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Kalt i lufta blir også kalt i vannet. Hvis du skal hente kalorier til oppvarming av en katamaran trenger du veldig mange kubikmeter vann i timen. De medfører kraftig pumpesystem med effektive filtere og tilhørende tæringsproblemer. Dem som har forsket på den type løsning til båt med brukbart resulatat bruker utenpåliggende varmeveksler under vannlinje og de er noet du sikkert ikke ønsker deg. Til katamaran er varmt luft ned til dørken i skrogene de som funkerer hvis de blir kalt i været :smiley:

Link to post

Varmepumper virker begge veier, og det finnes en del kjølesystemer for båter som har varmeveksler i vannet. Søk på "keel cooler" og så var det problemet med at varmeveksleren ikke bør være en brems. Rørsløyfer utenpå skroget har sine ulemper. For bobåter burde det være mulig å lage en varmeveksler som kan senkes ned i vannet når båten ligger stille. Har man seilbåt men finnekjøl er det selvsagt fristende å se om denne kan brukes som varmeveksler :lol:

 

Jeg har lurt litt på å montere en liten uvendg varmeveksler for kjøleskapet. Det burde gi lavere strømforbruk (i bytte mot et ganske lite fartstap) og ettersom jeg egentlig bør flytte jordplanet mitt nærmere navigatørplassen kan det bli det et ledig hull i skroget i nærheten av kjøleskapet. (Omtalt i oktoberutgaven av PBO)

 

Varmepumper trenger strøm, og har man ikke landstrøm må man bruke generator, og da kan jo en vannkjølt generator levere varme til båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...