Enzo Startet 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2008 (redigert) Var ute og så til båten etter nattens herjinger og tok meg en runde rundt for å se til andre sine båter også. Her er noen bilder Gummifjæra på min båt så litt sprø ut fra før av , nå ser den slik ut Eieren av denne båten ringte jeg nå på morgenen , han skulle komme ned med en gang , Bavaria som ligger på Vallø noen få meter fra der min båt veltet i februar. 1 av 4 støtter holder båten oppe. Elan 340 på Vallø Annen seilbåt på Vallø Enda en seilbåt på Vallø Bavaria Match på samme brygge som jeg ligger på (Kalvetangen) 31,7 som ligger 5meter fra min båt , rart at det seilet er helt Båt i havnen på Vallø Fra www.tb.no http://tb.no/article/20081005/NYHETER/559416453/1011/NYHETER Redigert 5.Oktober.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Huffda, mange som ikke er klar for høsten? Er det vanlig å ligge slik at vinden kan ta seilene når man ikke bruker båten? Jeg er ikke en seilbåtmann men det virker da noe "ikke veldig gjennomtenkt" på meg... Forøvrig var da en nydelig båt som ligger rett foran Elanen... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Enzo Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Problemet er nok det at folk ikke ruller inn forseilet skikkelig på forstaget slik at vinden får tak og da er mye gjort Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Beklager min uvitenhet, men heter det ikke rulleforseil og er det ikke bare å trekke i et tau da?(uten å henge ut hverken eieren av båten på bildet eller noen andre med seilbåt) TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Seilaren Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Jøss. Dere har samme været som oss på vestlandet ser jeg. Trist å se ødelagte seil og oppripse båter. Men i slikt vær burde da eierne se litt mer til båtene. Og hvis de er vekkreiste eller bor langt unna burde de alltid fortøye til storm synes nå jeg. Men det ser ut til at den grønne Junkeren (helt lik min) på det nederste bildet ligger godt Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Enzo Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Ja det er bare å trekke i et tau så rulles seilet rundt forstaget , men ruller man dette for slakt så kan det fort dra seg ut en halvmeter når vinden kommer , noen lar det også stå igjen en flik (3kant) ute , de ruller altså ikke helt inn , da blir det mer eksponert for at vinden får tak i seilet samt at solen skinner rett på duken og svekker det på den siden det ikke er solbeskyttelse på Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 En flytebrygge med 100 båtplasser slet seg og begynte å drive på Nøtterøy utenfor Tønsberg natt til søndag. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Meg slike triste bilder så jeg glad for at jeg ikke har båt for tiden som trenger ettersyn.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sigurd Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) På det trangeste i Røssesundet ligger ei 40 fots skøyte kilt fast i ei bergskorte og syd i Årøsundet ligger en ca 30 fots plast ett eller annet langt oppe i fjæresteinene. Redigert 5.Oktober.2008 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Huff. Det verste synes nå jeg er at de fleste av bildene viser ting som kunne vært unngått med enkle grep som doble tamper, en ekstra fender eller to, og litt ekstra påpasselighet underveis. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Polarn Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Ser ut til at det skal blåse en del i kveld på Østlandet også. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Oteren Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Synes det røsket godt i natt, men det var en del hardere vær og vind øst for Kristiansand. Oksøy fyr hadde max 20 m/s, Torungen Fyr, Arendal 28,6 m/s... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Hadde tenkt å legge min nye båt i havna igår, etter en prøvetur. Men den tanken ble det ikke noe av da det var ekstrem springflo midt på dagen i går. Rampen og brygga der jeg pleier å sjøsette båten var under en halvmeter med vann. Sjøen gikk langt inn på land, og selv med hydraulikken på max høyde på bilen, subbet jeg kanalene i sjøen da jeg måtte kjøre uti. Den lille svarte prikken til høyre for brygga, er en fortøyningspåle som brukes når man har fått båten av hengeren som skal stå ved siden av den igjen... Flytebrygga til høyre er der jeg har plass, men uten laksestøvler var det nytteløst å komme i land fra den. Da jeg kjørte hjemover igjen kom vinden med full styrke... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
olpi Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Seilbåt som står på land i havna vår veltet litt over på siden i natt. Hadde ikke med kamera så har desverre ingen bilder. Heldigvis hadde den ikke blitt skadet mye. Flere kunne det nok gått nye værre med når man ser på hvor dårlig de har støttet opp båtene. Virker også som snart ingen gidder å demontere masta vinterstid selv om de ligger veldig vindutsatt. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Sjøfly sank på havna i Sandefjord. Skader på 3 seilbåter og 4 motorbåter samt litt småtjavs på noen andre båter i hjemmehavna mi. Heldigvis tok jeg båten på land på fredagen, for når jeg kom ned på båtplassen, lå det en svær utrigger på plassen min som hadde drevet inn i løpet av morgenen. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
tuffff Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Var nede i havna ved firetiden i natt for å sjekke. Der så det ut til at alle klarte seg ganske bra. Jeg måtte bare stramme en og annen fortøyning. Flere hadde vært nede og lagt ut spring og større fortøyning i går ettermiddag. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Huff! Båten min ligger på Vallø, og jeg er i Tvedestrand, så jeg får ikke kikket etter båten før i kveld. Det var sønnavind, var det ikke det? I såfall lå båten med hekken mot vinden, med sprayhooden oppe..... Rullegenoena skulle i hvertfall være godt sikret, og båten burde være godt fortøyd og godt fendret. Noen som har vært ute på pir 20? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Gullfisk Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Det var sydøstlig vind her i Moss, så vi lå vel litt i le. Så 5 revnede kalsjer, en knust badeflåte og en landsatt, og et revnet seil, på min tur i havna i dag. Målte kast på 24,6 m/s på værstasjonen på Moss havn i går/i natt. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 ... heter det ikke rulleforseil og er det ikke bare å trekke i et tau da?... Innhalertauet er gjerne satt fast på et kryssholt eller en strekkavlaster, men hvis skjøtehjørnet av seilet får slå litt, så åpner kanskje de stikkene seg som skjøtet sitter i seilet med, og vips blir seilet blåst rundt staget - som en av mange feilmuligheter i havn i sånt vær. Det er lurt å sikre rulleseilet med en tamp eller en kraftig seilstrikk rundt seil og forstag, så det ikke ruller seg ut av seg sjøl. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Har fått rapport hjemmenifra. En kulefender pungtert. litt blåfarge fra denne på skutsiden. Båten har nok herjet endel med utliggeren for der var vist en av plankene løsnet. Ikke skjønner jeg hvordan det har skjedd, for fortøynings øyene er jo sveisa fast i stålet, så treverket er ikke i kontakt med fortøyningene. Kan være at hele utliggeren har vridd seg så planken har løsnet. Denne planken hadde vist lagd en liten ripe i skroget. men alt i alt minimale skader. Håper bare det ikke blåser like jæ...li nå til natta. for nye kulefender er ikke på plass før i morgen. Godt en har noen som kan se etter båten når jeg er her nede. Redigert 5.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Enzo Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Det ligger/lå båter på svai utenfor Vallø Denne var jeg nede og tittet på nå , er de heldige så kan den dras rett av grunn flytende , vanskelig å si hva som er skadene. Lurer på om denne stenen ville blitt borte i natt Redigert 5.Oktober.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Senkekjøl eller er den borte? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Enten så er det brådypt der eller så er det manco på kjøl , tror og håper det er dypt Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Båten ligger veldig høgt i vannet / på land, da tror jeg den mangler noe vesentlig under Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Den beveger seg god , den ligger ikke stille så jeg velger å tro den flyter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.