Jump to content

Rapport fra nærområdet etter stormen

Enzo

Recommended Posts

Var ute og så til båten etter nattens herjinger og tok meg en runde rundt for å se til andre sine båter også.

Her er noen bilder

Gummifjæra på min båt så litt sprø ut fra før av , nå ser den slik ut :smiley:

gommi.jpg

Eieren av denne båten ringte jeg nå på morgenen , han skulle komme ned med en gang , Bavaria som ligger på Vallø noen få meter fra der min båt veltet i februar. 1 av 4 støtter holder båten oppe.

bavvallo.jpg

Elan 340 på Vallø

elan340vallo.jpg

elan340vallo2.jpg

Annen seilbåt på Vallø

eldrebaatvallo.jpg

Enda en seilbåt på Vallø

eldreseilbaatvallo.jpg

Bavaria Match på samme brygge som jeg ligger på (Kalvetangen)

match.jpg

matchkalvetangen.jpg

31,7 som ligger 5meter fra min båt , rart at det seilet er helt

nabobaat.jpg

Båt i havnen på Vallø

vallo.jpg

Fra www.tb.no http://tb.no/article/20081005/NYHETER/559416453/1011/NYHETER

Redigert av Enzo (see edit history)

Jøss. Dere har samme været som oss på vestlandet ser jeg. Trist å se ødelagte seil og oppripse båter. Men i slikt vær burde da eierne se litt mer til båtene. Og hvis de er vekkreiste eller bor langt unna burde de alltid fortøye til storm synes nå jeg.

Men det ser ut til at den grønne Junkeren (helt lik min) på det nederste bildet ligger godt :tongue:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ja det er bare å trekke i et tau så rulles seilet rundt forstaget , men ruller man dette for slakt så kan det fort dra seg ut en halvmeter når vinden kommer , noen lar det også stå igjen en flik (3kant) ute , de ruller altså ikke helt inn , da blir det mer eksponert for at vinden får tak i seilet samt at solen skinner rett på duken og svekker det på den siden det ikke er solbeskyttelse på

Meg slike triste bilder så jeg glad for at jeg ikke har båt for tiden som trenger ettersyn....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hadde tenkt å legge min nye båt i havna igår, etter en prøvetur. Men den tanken ble det ikke noe av da det var ekstrem springflo midt på dagen i går. Rampen og brygga der jeg pleier å sjøsette båten var under en halvmeter med vann. Sjøen gikk langt inn på land, og selv med hydraulikken på max høyde på bilen, subbet jeg kanalene i sjøen da jeg måtte kjøre uti.

havna_2.jpg

Den lille svarte prikken til høyre for brygga, er en fortøyningspåle som brukes når man har fått båten av hengeren som skal stå ved siden av den igjen...

Flytebrygga til høyre er der jeg har plass, men uten laksestøvler var det nytteløst å komme i land fra den.

Da jeg kjørte hjemover igjen kom vinden med full styrke...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Seilbåt som står på land i havna vår veltet litt over på siden i natt. Hadde ikke med kamera så har desverre ingen bilder. Heldigvis hadde den ikke blitt skadet mye.

Flere kunne det nok gått nye værre med når man ser på hvor dårlig de har støttet opp båtene. Virker også som snart ingen gidder å demontere masta vinterstid selv om de ligger veldig vindutsatt.

img_2784.jpg

Sjøfly sank på havna i Sandefjord. Skader på 3 seilbåter og 4 motorbåter samt litt småtjavs på noen andre båter

i hjemmehavna mi.

Heldigvis tok jeg båten på land på fredagen, for når jeg kom ned på båtplassen, lå det en svær utrigger på plassen min som hadde drevet inn i løpet av morgenen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Huff! Båten min ligger på Vallø, og jeg er i Tvedestrand, så jeg får ikke kikket etter båten før i kveld. Det var sønnavind, var det ikke det? I såfall lå båten med hekken mot vinden, med sprayhooden oppe..... Rullegenoena skulle i hvertfall være godt sikret, og båten burde være godt fortøyd og godt fendret. Noen som har vært ute på pir 20?

Pappa, jeg vil sove i båten!

... heter det ikke rulleforseil og er det ikke bare å trekke i et tau da?...

Innhalertauet er gjerne satt fast på et kryssholt eller en strekkavlaster, men hvis skjøtehjørnet av seilet får slå litt, så åpner kanskje de stikkene seg som skjøtet sitter i seilet med, og vips blir seilet blåst rundt staget - som en av mange feilmuligheter i havn i sånt vær.

Det er lurt å sikre rulleseilet med en tamp eller en kraftig seilstrikk rundt seil og forstag, så det ikke ruller seg ut av seg sjøl.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har fått rapport hjemmenifra.

En kulefender pungtert. litt blåfarge fra denne på skutsiden.

Båten har nok herjet endel med utliggeren for der var vist en av plankene løsnet. Ikke skjønner jeg hvordan det har skjedd, for fortøynings øyene er jo sveisa fast i stålet, så treverket er ikke i kontakt med fortøyningene. Kan være at hele utliggeren har vridd seg så planken har løsnet. Denne planken hadde vist lagd en liten ripe i skroget. men alt i alt minimale skader.

Håper bare det ikke blåser like jæ...li nå til natta. for nye kulefender er ikke på plass før i morgen.

Godt en har noen som kan se etter båten når jeg er her nede.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...