Jump to content

Rapport fra nærområdet etter stormen

Enzo

Recommended Posts

Da har jeg vært nede og sett på den igjen , tatt noen nye bilder.

Det er ikke dypt der den ligger , det er steinete men leirete. Er kjølen under der da er den ihvertfall solid forankret i leire , tipper det ikke er noen kjøl der når jeg så det jeg så nå.

Ser på LYS beviset at den kun stikker 153cm og roret stikker ned i leira så det er jo ikke umulig at det samme har skjedd med kjølen

baatbak.jpg

baatbakstyrbord.jpg

baatfortoyningsrest.jpg

baatrorblad.jpg

baatstyrbordbak.jpg

babordbakfra.jpg

babordbakfra2.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)

Noen båter har små skrubbsår, en mangeogførtifots motorbåt har fått hakk i forstevnen, noen har løsnet og drevet til andre sider i havna. Alt i alt har folk klart å sikre fortøyningene, og noen som ikke hadde gjort det, har hatt flaks likevel.

Vinden i måleren på redningsskøytestasjonen var oppi knapt 21 m/s cirka kl 0230, med maks kast rundt 25 m/s. Den kan du finne via link fra Hvaler kommunes webside til Skjærhalden båtforening. Det er "rekord"-tabell på den aktuelle siden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

er det ikke bare å trekke i et tau da

Ja og nei og ikke helt.

Genoaen må rulles inn med litt motstand for å ikke brette seg delvis ut igjen.

Jeg lar skjøtet gå noen tørn rundt vinsjen og holder litt igjen når jeg ruller den inn. (Ja, krever ledeblokker på rekkestøttene).

Og så hekter jeg lina til revingen gjennom Wichardsjakkelen nederst på Furlexen for å låse.

Skal jeg gå fra båten for noen tid, så som å reise på jobb, så sikrer jeg seilet med to Biltema surrebånd.

Var litt hærjinger hos oss langt innpå innlandet i sentrale østlandet også. Her er det sjelden vind som dere andre langs sjøen refererer til stadig vekk, og derfor er heller ikke bryggeanlegget vårt så solid som deres.

Vi hadde den årlige høstdugnaden på lørdag, og derfor er de aller fleste båtene tatt opp eller flyttet, men lørdagskvelden/natt til søndag fikk vi litt skader. Ny dugnad må innkalles for å rette på dette før isen kommer:

Flyteren på utriggeren har forsvinnet:

n567586065_1850725_1338.jpg

Flyteren ble funnet noen hundre meter unna:

n567586065_1850731_3445.jpg

En annen uterigger som fikk litt juling:

n567586065_1850727_2020.jpg

Her har landgangen rett og slett ramla i vannet, og ligger i klem med gjestebrygga:

n567586065_1850729_2736.jpg

Bygdetulling med båtførerbevis!

Var på tur i Bohulän. Lå på en vestvendt brygge natt til søndag. SMHI rapporterte registrerte verdier på 35m/s i kastene og 27 m/s middelvind (Väderöarna og Måseskär) http://www.smhi.se/weather/extremer/extremerLandsdel.htm

En stund var vi redd festene i bryggen, eventuelt hele bryggen ville ryke. Se bildet under av en av festeboltene som flyttet seg ca. 3 cm. og se sporet tauet har gnaget. :eek: Heldigvis hadde vi nok av tau, men det ble ikke mye søvn.

feste.jpg

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...