Verrie Startet 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2008 Kona og jeg er delt i synet på å lage en vegg mellom styrposisjon og salong. Jeg er for. Dette skyldes at styrposisjon og salong samlet utgjør så stort areale at jeg vil dele opp i tillegg til at følelsen av "ferge" kanskje blir litt mindre (båten har aldri vært det, men de som bygde denne har muligens vært glad i store åpne flater??) Jeg synes forøvrig at det ikke er så pent å sitte i salongen og se rett på instrumentpaneler etc..... Jeg vil ikke ha teak, da innslag av teak og mahogny er så mye av fra før at jeg tror det kan være fint å bryte det opp med annet materialvalg. I og med at vi er litt usikre på om vi ønsker dette, ønskes det å settes opp lettvegg. Kravet må da være at platene er stive/selvbærende da rammeverk ikke vil bli laget. Høyden gulv-tak er ca 210 cm. Bredden er 260 cm. Veggene vil bli festet med kloss nederst og øverst, samt list mellom platene for å skjule skjøten. Platene kan være malt alternativt tapetsert. Det skal i veggen være buet døråpning samt ovalt vindusåpning. Miljøet er salongen er tørt. Materialet kan derfor gjerne være ømfintlig overfor fukt. Spørsmålet er da : -hva slags materiale finnes der å få kjøpt. Som sagt, teak er ikke tema (har dette, men ønsker annet) -hvilke størrelser er på anbefalt materiale? -hvor fåes dette kjøpt? -hvis ikke helt selvbærende, hvor mye må til for at det skal være tilfredsstillende ? Det er nærliggende å si sponplater, men er redd de vil flekse for mye/er for myke? (moderator, hvis dere ser denne for OT, flytt gjerne over dit) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Finérplate, 22 mm tykk burde kanskje være stivt nok Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Du har sikkert vurdert gardiner/portier evt. panelgardiner? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
index Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Kryssfiner er nok tingen til dette ja. Men 22mm virker veldig tykt. Vil tro 15-16mm burde være nok? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 En annen ting å tenke på er at en slik stor plate, selv om den er 22mm, vil kunne gi endel resonans støy i enkelte turtallsområder, slik at den kanskje må dempes på et eller annet vis... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Allan E Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Jeg forstår innlegget ditt som om at du er lei treverk og kanskje heller vil ha en tapesert lettvegg. Litex eller lignende kan du jo lage vegg med. Et lag epoxy på hver sin side så er den stiv som bare det. Lett å tilpasse. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Eg ville snakket med et verft. I båtene (supply) vi bygger brukes det en ca 30mm tykk plate som består av 2 tynne stålplater med isolasjon mellom. disse mener eg er selvbærene og har en strukturfarge/film på utsiden. I dei båtene eg har vert ombord i har fargen vert hvit. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Krisida Magni, vi har sjalusi til å trekke for pr i dag, men har lyst til å ha noe "ordentlig". Ivar, støy er ikke så stort tema. Salong og styrposisjon er i etasjen over motorrommet. Allan E, Lars H sa en gang "cigarkasse" om båt med svært mye teak/mahogny. Jeg er enig med ham, og ønsker noe som lyser opp litt mer. Jeg har notert meg forslaget ditt. Bastard, jeg undersøker det i morgen. Eysteind, ikke så dumt forslag egentlig, men føler kanskje det "blir litt voldsomt" kanskje ? Andre forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Kanskje vegger fra ett lastebil skap er tingen, glassfiber på hver side, og ett "tynt" lag med isopor i mellom. Ring opp noen som driver med påbygg og hør om de har noe kapp liggende e.l. www.urianstad.no www.bussbygg.no www.nor-ka.no www.ekeri.no Redigert 6.Oktober.2008 av Aloha II (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Figaro Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 I en såpass stor båt som din kunne kanskje en form for glassbyggerstein være en mulighet. Brukes ikke bare i baderom, og gir et lyst og luftig inntrykk. Ganske ukonvensjonelt i båt, men likevel------------------ Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 50mm litex som sparkles og legges på tapet eller strie. Trenger kun å fuges fast oppe og nede Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.