Jump to content

Materialforslag til å lage lettvegg i båt. Ikke teak etc......?

Verrie

Recommended Posts

Kona og jeg er delt i synet på å lage en vegg mellom styrposisjon og salong. Jeg er for. Dette skyldes at styrposisjon og salong samlet utgjør så stort areale at jeg vil dele opp i tillegg til at følelsen av "ferge" kanskje blir litt mindre (båten har aldri vært det, men de som bygde denne har muligens vært glad i store åpne flater??) Jeg synes forøvrig at det ikke er så pent å sitte i salongen og se rett på instrumentpaneler etc.....

Jeg vil ikke ha teak, da innslag av teak og mahogny er så mye av fra før at jeg tror det kan være fint å bryte det opp med annet materialvalg.

I og med at vi er litt usikre på om vi ønsker dette, ønskes det å settes opp lettvegg.

Kravet må da være at platene er stive/selvbærende da rammeverk ikke vil bli laget. Høyden gulv-tak er ca 210 cm. Bredden er 260 cm.

Veggene vil bli festet med kloss nederst og øverst, samt list mellom platene for å skjule skjøten.

Platene kan være malt alternativt tapetsert.

Det skal i veggen være buet døråpning samt ovalt vindusåpning.

Miljøet er salongen er tørt. Materialet kan derfor gjerne være ømfintlig overfor fukt.

Spørsmålet er da :

-hva slags materiale finnes der å få kjøpt. Som sagt, teak er ikke tema (har dette, men ønsker annet)

-hvilke størrelser er på anbefalt materiale?

-hvor fåes dette kjøpt?

-hvis ikke helt selvbærende, hvor mye må til for at det skal være tilfredsstillende ?

Det er nærliggende å si sponplater, men er redd de vil flekse for mye/er for myke?

(moderator, hvis dere ser denne for OT, flytt gjerne over dit)

En annen ting å tenke på er at en slik stor plate, selv om den er 22mm, vil kunne gi endel resonans støy i enkelte turtallsområder, slik at den kanskje må dempes på et eller annet vis...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Krisida Magni, vi har sjalusi til å trekke for pr i dag, men har lyst til å ha noe "ordentlig".

Ivar, støy er ikke så stort tema. Salong og styrposisjon er i etasjen over motorrommet.

Allan E, Lars H sa en gang "cigarkasse" om båt med svært mye teak/mahogny. Jeg er enig med ham, og ønsker noe som lyser opp litt mer. Jeg har notert meg forslaget ditt.

Bastard, jeg undersøker det i morgen.

Eysteind, ikke så dumt forslag egentlig, men føler kanskje det "blir litt voldsomt" kanskje ?

Andre forslag ?

50mm litex som sparkles og legges på tapet eller strie.

Trenger kun å fuges fast oppe og nede

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...