Jump to content

Hvilken seilbåtkrybbe anbefales?

benq

Recommended Posts

Anbefaler at en seilbåt står med en krybbe som er skrudd sammen i ett stykke, der kjølen hviler på en del av krybben. Dermed Har du låst fast båten slik at krybben må bryte sammen før båten velter. Ilas mener jeg selger slikt. Mitt inntrykk er at det velter flere seilbåter fordi man velger å ha båten på land med masten på, samtidig som man har en krybbe som ikke er laget for denne belastningen. Har selv en kraftig krybbe, og har masten på når båten er på land. 25m/s i siden merkes godt, men båten står stødig.

Redigert av Seiljåtten (see edit history)

Var i kontakt med OPI tidligere i dag for å forhøre meg om krybbe til en 33foter. De annbefalte ikke å bruke sine krybber til transport... greit nok- og foreslo å gå opp litt i størrelse for sikkerhetskyld hvis man allikevel skulle finne på å bruke den til transport... Frister ikke helt å legge 8k ekstra i krybbe bare for å bruke den under sjøtransportsetappen... Selv om man sikkert sover bedre gjennom en høststorm da...

Ilas ser jeg ikke på engang- nettopp på grunn av denne transportetappen...

- MartinL

Er det virkelig slik at en trekrybbe er å foretrekke over en OPI krybbe?

Jeg bygget en trekrybbe til seilbåten og hadde denne i to år, fungerte bra, men den var ikke så veldig populær i båthavna jeg hadde båten i opplag, og det medførte en del tilleggs-utgifter i forbindelse med opptaket. Solgte trekrybben til selvkost (materialene) og kjøpte meg en brukt OPI krybbe, og den er jeg meget fornøyd med. Ingen tvil om at krybben er tung (200kg), men ganske grei å montere/demontere og legge på hengeren/transportere, så den ekstra sikkerheten denne krybben gir meg synes jeg er verdt den ekstra vekten/arbeidet den innebærer. Krybben ble kjøpt brukt for 6000 og det er den verdt, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ser ut for å være en bra båt. Skal den fraktes langt. Sjekket frakt fra Oslo til Tromsø da jeg skulle kjøpe, fikk priser fra 35-65 tusen, men de fleste var skeptisk til å frakte seilbåt. Lykke til. :flag:

Svalbard:) Har fått pris på frakt hos en fraktvillig aktør:) I stående stund utgjør ny krybbe halve fraktkostnadene... Opi mente at man minst måtte ha en midi 1 krybbe hvis den skulle brukes til frakt... :crazy:

- MartinL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...