benq Startet 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2008 Dere som er garvede seilbåteiere, hvilken krybbe anbefaler dere til en 32 fots "Mikkel". Har aldri hatt båten på land, den ble kjøpt for en måned siden så jeg vet ikke hvordan den ser ut under. Kan jo også være interessert i å kjøpe en brukt krybbe. Det lå en til 6500 kr på nettet. Håper at noen kan komme med tips til en nybakt seilbåteier. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Anbefaler at en seilbåt står med en krybbe som er skrudd sammen i ett stykke, der kjølen hviler på en del av krybben. Dermed Har du låst fast båten slik at krybben må bryte sammen før båten velter. Ilas mener jeg selger slikt. Mitt inntrykk er at det velter flere seilbåter fordi man velger å ha båten på land med masten på, samtidig som man har en krybbe som ikke er laget for denne belastningen. Har selv en kraftig krybbe, og har masten på når båten er på land. 25m/s i siden merkes godt, men båten står stødig. Redigert 5.Oktober.2008 av Seiljåtten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Låner denne tråden litt.... Er på utkikk etter krybbe til en 33 fots seilbåt på 4,5 tonn (tørr). Noen som vet hvor man får tak i slikt til en vettug pris? Det ser ut til at det er utsolgt rundt forbi. Hva er best? Har sett at noe anbefaler opti. Andre gode alternativ? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Homer Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Her er bilder av noen typiske krybber http://www.fabat.no/opplag/opplagsutstyr/opplagsutstyr.html http://www.fabat.no/opplag/frameopplag.htm Har selv brukt en fra Lamberstseter industrier (Ilas), og den er grei å pakke ned, ta med seg hjem og stuve bort. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Har brukt ILAS i mange år. Var fornøyd med den. Har en båt på størrelse med SuperNova sin. Den står i ei krybbe fra Tyresø, fordi underlaget er ujevnt der båten står. Grei den og, men blytung å flytte på. Hadde jeg stått plant, hadde jeg hatt en ILAS. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Ville sjekket priser i Sverige, vi kjøpte en derfra i helgen til halv pris av Norge! Sitér dette innlegget . Link to post
MaLang Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Var i kontakt med OPI tidligere i dag for å forhøre meg om krybbe til en 33foter. De annbefalte ikke å bruke sine krybber til transport... greit nok- og foreslo å gå opp litt i størrelse for sikkerhetskyld hvis man allikevel skulle finne på å bruke den til transport... Frister ikke helt å legge 8k ekstra i krybbe bare for å bruke den under sjøtransportsetappen... Selv om man sikkert sover bedre gjennom en høststorm da... Ilas ser jeg ikke på engang- nettopp på grunn av denne transportetappen... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Prøv det her telefonnummeret 38051430 det fører deg til " Songvaar Kopi & Trykk Linnegrøvan 13, 4640 Søgne " ganske dyre krybber,( kalles også "Opi stativ eller Songvaarkrybber,") men " må man så må man som kjerringa sa " Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Interessant nok så har jeg etter samtale med diverse firmaer blitt rådet til å bygge en krybbe av tre for å være sikker under transport... Det mente både norcargo/bring og ett båtfirma at var å foretrekke i forbindelse med sjøfrakt. Er det virkelig slik at en trekrybbe er å foretrekke over en OPI krybbe? - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Er det virkelig slik at en trekrybbe er å foretrekke over en OPI krybbe? Jeg bygget en trekrybbe til seilbåten og hadde denne i to år, fungerte bra, men den var ikke så veldig populær i båthavna jeg hadde båten i opplag, og det medførte en del tilleggs-utgifter i forbindelse med opptaket. Solgte trekrybben til selvkost (materialene) og kjøpte meg en brukt OPI krybbe, og den er jeg meget fornøyd med. Ingen tvil om at krybben er tung (200kg), men ganske grei å montere/demontere og legge på hengeren/transportere, så den ekstra sikkerheten denne krybben gir meg synes jeg er verdt den ekstra vekten/arbeidet den innebærer. Krybben ble kjøpt brukt for 6000 og det er den verdt, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MaLang Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Jeg bygget en trekrybbe til seilbåten og hadde denne i to år, fungerte bra, men den var ikke så veldig populær i båthavna jeg hadde båten i opplag, og det medførte en del tilleggs-utgifter i forbindelse med opptaket. Hvorfor skulle den være upopulær? -MartinL Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Hvilken båt har du kjøpt deg "Langemannen"? Husker jeg feil eller var ikke du ute etter båt tidligere i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Hvilken båt har du kjøpt deg "Langemannen"? Husker jeg feil eller var ikke du ute etter båt tidligere i sommer. Har en Alo 33 på hånden. Har vært å tittet på den 2 ganger. Nå kommer det kun ann på om jeg får den transportert på en fornuftig måte- noe som har vist seg å være en utfordring... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Hvorfor skulle den være upopulær? De hevdet at det var ekstra arbeide med å regulere denne, men tror nok "sannheten" også inkluderer et for godt opplagsmarked og lysten til å skrive regning med enda grovere gaffel! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
benq Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Er det den som ligger i Tromsø Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Er det den som ligger i Tromsø yes Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Ser ut for å være en bra båt. Skal den fraktes langt. Sjekket frakt fra Oslo til Tromsø da jeg skulle kjøpe, fikk priser fra 35-65 tusen, men de fleste var skeptisk til å frakte seilbåt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Ser ut for å være en bra båt. Skal den fraktes langt. Sjekket frakt fra Oslo til Tromsø da jeg skulle kjøpe, fikk priser fra 35-65 tusen, men de fleste var skeptisk til å frakte seilbåt. Lykke til. Svalbard:) Har fått pris på frakt hos en fraktvillig aktør:) I stående stund utgjør ny krybbe halve fraktkostnadene... Opi mente at man minst måtte ha en midi 1 krybbe hvis den skulle brukes til frakt... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.