jo-arl Startet 5.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2008 hei.. har kjøpt meg en båt som skal ha selv lensende dekk. men dette er blitt sparklet over. :( noe som er rimelig plagsomt . må bort i havna og lense daglig nesten nå i desse dager. det er støpt tett dekk i båten derfra går det en slange med en kule ventil som er inni båt under dekk. som en åpner for og lense . dette er under vann linjen . nesten helt i bunn der faktisk bak i skoget ca 10 cm fra bunn. hvordan få dette til og fungere? finnes den noe en veis ventil som kan settes inn og at det vil virke? går utfra det ikke virker nå siden det er tettet. har båt hovedsaklig på tralle og frakter den til sjøs når eg skal bruke. men vil dette skal fungere. det er en 15 fots skjærgårds jeep. . håper noe forsto hva eg mente og kan si hva eg bør gjøre. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Er utløpet fra selvlensinga under vannlinja? Kanskje derfor det har blitt støpt igjen? Min båt er selvlensende. Har 2 utløp akterut via kuleventil, som du, men utløpene er såvidt over vannlinja. I tillegg er det gummiklaffer/ventiler (heter vel kanskje tilbakeslagsventil?) som hindrer bølger fra å slå for mye vann inn på dekk. Ta et par bilder så får du sikkert noen konstruktive forslag til løsning Redigert 5.Oktober.2008 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
jo-arl Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 ja utløp er under vann linje. så vil tro det bare virker som om det er laget som lensing når den er på land og så må denne blokkeres når den skal på sjøen. men teit måte. tror dekk blir under vann linje når den ligger i sjøen . så blir ikke lett og få til som på din. :( skal prøve og ta bilder Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Om utløpet er over eller under vannlinjen betyr ikke noe for selvlensingen. Det gjør det imidlertid om dekket som skal lenses er under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Vell.. hvis dørken er under vannlinja får du nok ikke brukt selvlensinga annet enn når båten er i fart eller på land.. Det må du nok nesten måle når den ligger ute forresten.. du trenger ikke mange cm for å få fall. Nå vet ikke jeg hvordan båten er bygget men er det plass til lensepumpe under dørken? Kan evt. dekksventilene lede vann til pumpe? Bare en tanke... Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
jo-arl Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 baatplassen.no/bildearkiv/20/20466/baaten_storm.jpg sånn litt bilder. di hulla på siden kom og frem når eg reiv av det di hadde lagt utpå. dårlig jobb. kunne dra det av med skru jern. sko tro di borret feil noen ganger. hehe. snedig system di har prøvet seg på. noen som har sett lignende system som virker. hehe kansje det bare blir på meg:) Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 slik er båten.. grei den til 20 tusen. uten motor og tralle . vil si det var et godt kjøp. hmmm Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 ingen som har en god ide nå når eg har lagt inn bilder og folk kan se hvordan det er blitt gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Veldig viktig spørsmål: Er dekket over eller under vannlinjen når båten ligger på vannet med vanlig belastning (vekt ombord)? Hvis dekket er over vannlinjen: kan du la "kranen" stå åpen, men du vil kunne få vann inn i båten ved bakking og når du har for mye tyngde om bord i båten. Hvis dekket er under vannlinjen: til vanlig, kan du kun åpne "kranen" når båten ligger på land, eller når du har båten i plan. Jeg har aldri hatt en enveis-ventil som har fungert 100%. Men hvis du henger en form for gummilapp over gjennomføringen på utsiden av skroget, kan du hindre vann fra å renne inn når du bakker. Kan godt være en neopren-"gummilapp". Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
chagall Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Hei, tror jeg skjønner problemet. Motoren du har bakpå ser ut til å være en ganske ny 4-takt Tohatsu som veier ca: 60-70 kg.? Med denne vekten + vekten av deg når du går ombord vil forårsake at dørken kommer under vannspeilet og vannet strømmer inn i båten. Tror ikke det blir så store vannmengde som kommer inn. Familien har samme problem med en With 442 m/25 hk Tohatsu. Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 psolse02 som du kansje ser på bilde så er dette hulle langt nede. så det er under vann linjen når den ligger i sjøen. litt vanskelig og legge seg bak der for og lense når båten er i plan. hehe må finne ut om den kule ventilen holder tett. må jo være en grunn til at tidligere eiger har støpet dette igjenn. ville tro at det skulle gå og få en slags kule ventil som bare åpnet vann tilførsel bare en vei. slik at det randt ut selv ved båt i plan. må kansje kontakte gammel eiger og høre hvorfor den var støpt igjenn. hmmm Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 må kansje kontakte gammel eiger og høre hvorfor den var støpt igjenn. hmmm Han likte nok ikke å bli våt på beina. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Det er nok fornuftig å kontakte forrige eier. Når det gjelder enveis-regulering av selvlensende har jeg ennå ikke sett en patent som er 100% tett på returvann... Jeg antar at dette er tettet fordi man før har sett at det er kommet en "liten" vannskvett inn i båten, enten ved bakking - eller fordi (som chagall påpeker) at motoren + fører blir litt i tyngste laget for båten - og dermed kommer dekket rett under vannflaten ute. Men kontakt forrige eier, så får vi vite faciten ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jo-arl Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 skip og hoi-:) har snakket med tidligere eiger . han tettet dette pga at det kom inn vann når han rygget. og så hadde det kommet inn noe når den lå i havna. at den ikke lenset seg. så den var nesten under vann.hmmm men vist eg stenger kule ventil når eg har den på sjøen. og åpen når den står på henger så burde det jo gå. tidligere eiger trodde ikke kuleventil holdt tett. noe eg tviler sterk på. han var heller ikke sikker, har satt trykk luft på utløp og høre ikke noe i andre ennen , burde suse der da. får prøve og se. bare eg slipper og lense heile veien når den står på tralle så er eg hjelpt mykje:) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Jepp, da var det som jeg antok :-) (Snakker av erfaring...) Hvis du henger en lapp av et relativt mykt materiale over åpningen (på utsiden), vil denne legge seg som et lokk over hullet når du bakker. Dette hindrer i stor grad vann fra å trenge inn når du bakker (altså rygger). (Neoprengummi funker...) Hvis båten har "nesten gått ned" før når den lå i havn, kan jeg vanskelig se for meg annet enn at det har regnet - og båten har vært uten ettersyn - og det har vært mye løvblader i båten som har stengt for utløpet. Så lenge utløpet er åpent, og det i utgangspunktet er slik at båten lenser seg selv, vil ikke vann trenge inn. De store synderene for selvlensende båter som går ned er løvblader eller snø/ is som tetter utløpet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.