Ficher Startet 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2008 (redigert) Meteorologene skjønner ikke hvordan høststormen kunne bli så mye kraftigere enn først antatt.Statsmeteorologene er overrasket over det kraftige uværet som herjet Sør- og Østlandet natt til i dag. «Selv garvede meteorologer kan bli overrasket av været.» MER INFO.... http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6248394 og http://www.nrk.no/nyheter/1.6247956 Redigert 5.Oktober.2008 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Jepp, jeg merket at det blåste vesentlig kraftigere enn jeg forventer av en stiv kuling... Reiste ned i båthavna kvart over midnatt (00:15) for å sjekke fortøyninger. La ut dobbelt sett tauverk. Båthavnen lå forholdsvis i le fordi vinden kom over en høyde i terrenget, og derfor fôr over de fleste båtene. Det gjalt alle båtene, utenom en ca 32 fots stålbåt - og en 36 fots seilbåt. Seilbåten ble kun truffet av vinden i masten / wirene - og det var utrolig å se på at vinden "lekte" med den store seilbåten: Ut fra hva jeg kunne måle med øyemål, fikk den en helling på ca 10 grader bare alene pga vindtrykket på masta... (!!!) Dét har ikke jeg sett før. Den tunge båten ble slengt "vegg i mellom" inni båsen sin... Stålbåten også ble "kastet" rundt inni båsen. Skulle tro den lå i mye bølger, men det var ikke noe annet enn krusninger der. Jeg er glad jeg ikke var ute i min Nidelv 24 i det været der. Hadde ikke vært morsomt nei... EDIT: Jeg glemte å legge til at naboens Toyota MR2 ble skadet da naboens store tre ikke holdt i mot vinden... En bil naboen polerer minst en gang i måneden, og steller og duller med ofte. En bil jeg unner ham som tydeligvis har mye kjærlighet til biler... Nå står den på plassen min, deformert... Redigert 5.Oktober.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hansi Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Som sagt i en annen tråd, det var frisk vind og en del sjø her helt sør i Nordsjøen som vi ligger. Vi målte orkan en stund før vinden avtok noe. Også en del sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Jeg skjønner på et vis at de beklager. Samtidig er det et faktum at yr.no meldte mer enn 22m/s på dagen lørdag (for den kommende natten, mellom kl. 2 og 3) for ytre Oslofjord (eks. Svenner). Det bør vel uansett få båtfolket til å sikre båter og annet utstyr litt ekstra...? Noe av problemet er kanskje at dette muligens ble "oppgradert" litt seint, dessuten viser jo ikke varsler på TV, aviser osv. - med ett symbol som skal gjelde som snitt for et stor område på dagtid - slike detaljer som en kortere storm på natten. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Jeg var på reise og hadde ingen mulighet til å komme meg hjem å få sjekket båten. Var derfor rimelig spent. Fikk SMS om at en stor hengepil vi hadde i hagen hadde blåst ned. Fikk da en kollega til å sjekke båten for meg; vinden tok ingenting der den lå og alt var i helt i orden.. Puhhh Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Ficher Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 En ting og si.......førtøy ALLTID for storm. SE LINK . http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=126125 Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 En ting og si.......førtøy ALLTID for storm. Et svært godt råd. Det er vel også sånn at man aldri skal stole blindt på elektronikken, det være seg GPSer eller bearbeidingen av observasjonene som ligger til grunn for meteorologenes prognoser. ARCen i 2007 hadde vel sin porsjon av kraftige vindbyger (ikke varslede), der mange båter fikk store problemer, selv de som ikke var serieprodusert i Bayern. Hadde selv den tvilsomme fornøyelsen å ri av en ikke varslet squall med 65 knop + i sommer. Dette var på passasjen mellom Martinique og St Lucia, og selv om orkansesongen var i gang offisielt, var det ikke noe ved værvarselet som tilsa mer enn 22 knops vind. Etter en halv time med dårlig sikt (<100 m), kokende hav og hylende rigg kom vi under land igjen. Vi hadde en grundig debrief der bobil-livets fordeler ble ventilert grundig, men seiler videre, en erfaring og mestringsopplevelse rikere. Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
rogre Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Enig med Ficher der , skulle være unødvendig og gjenta dette men og fortøye for storm burde være obligatorisk. Sover så mye bedre om natten da... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 For oss som seiler har de minst like mye å beklage den andre veien, har ikke tall på hvor mange ganger vi har kjørt til lista med kuligvarsel, bare for å konstatere 1-2m/sek... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 For meg var helgens vind en nyttig påminnelse av viktigheten av å studere værmeldingen på forhånd. Da jeg planla helgens tur var jeg ikke klar over at værmeldingen var såpass alvorlig som den var, men et innlegg her på BP gjorde meg oppmerksom på det. Jeg tok da en ekstra sjekk, og skrinla raskt planene om å ligge på svai i Sandspollen. Varslet var etter mitt syn riktig nok (jeg bruker yr.no samt småbåtvarslet på yr når jeg planlegger seilaser i skjermede farvann). Problemet var at media ikke hadde fanget opp faren for storm i kastene. Dette fritar selvfølgelig ikke båtføreren ansvaret for å sjekke varslet uansett. Middelvinden lå vel på rundt 15 m/s gjennom store deler av natta, og i lengre perioder var det kastevinder på noe over 20 m/s (utrolig hvor stor forskjell det er er på 15 og 20 m/s....). Fikk vinden inn fra siden og båten la seg kraftig over i de verste rossene. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ficher Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 For meg var helgens vind en nyttig påminnelse av viktigheten av å studere værmeldingen på forhånd. Da jeg planla helgens tur var jeg ikke klar over at værmeldingen var såpass alvorlig som den var, men et innlegg her på BP gjorde meg oppmerksom på det. Middelvinden lå vel på rundt 15 m/s gjennom store deler av natta, og i lengre perioder var det kastevinder på noe over 20 m/s (utrolig hvor stor forskjell det er er på 15 og 20 m/s....). Fikk vinden inn fra siden og båten la seg kraftig over i de verste rossene. Så sant... Bruker ofte disse værsidene jeg ( nevt ofte her på forum)..... http://ocean.dmi.dk/anim/index.php OG https://www.theyr.net/index.asp . Samt TEKST varsel på Yr.no. ( Når du ser på varslene på yr.no, bør du vurdere tekstvarselet og symbolene sammen. Dersom det er stort sprik, bør du legge mest vekt på meteorologens tekst varsel.) ........................................................................ MER OM EMNE .. http://www.yr.no/nyheter/1.6249871 I løpet av lørdag skjedde det en intensivering i lavtrykket som kom inn mot Vestlandet. Det var spesielt Rogaland og kystområdene videre østover som ble berørt. Men også indre områder, inklusive fjellet fikk mye vind og nedbør, flere steder i form av snø. Det var ventet at kystområdene ville få den kraftigste vinden. Varslene gikk ut på i første omgang stiv til sterk kuling på Sørlandskysten og i Rogaland, deretter også i Skagerrak og østover langs kysten. Fredag kveld og lørdag morgen hadde også flere varsler antydning om liten storm flere steder. Det er ingen tvil om at spesielt vinden ble undervarslet. Det førte antagelig til at folk flest ikke tok nok hensyn til det som kom. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Vi sammenlignet de forskjellige varslene da vi var samlet til trawlertreff i Holmsbu fredag kveld. Vi valgte å tolke det "værste" varslet som det riktige, og bestemte oss for å bryte opp på lørdag å gå til Oslofjordens østre side, der vi alle tre hørte hjemme. En klok beslutning sett med andre øyne i dag. Vi vet jo at tidspunktet for når vindværet inntreffet ofte er vanskelig å bestemme eksakt. Vi brukte Småbåtvarslet og yr.no som faktor for vår avgjørelse. Vi lå alle trygt for været mens det raste. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 ...... gå til Oslofjordens østre side, der vi alle tre hørte hjemme. Har du byttet hjemmehavn? Trodde du lå i Storsand og at det er på vestsiden av fjorden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
GeirFrode Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Ser ut til at det ble meldt en del for lite vind i helgen , ja. Uvær ga vindrekord en av rekordene ble satt på Hvaler.Der målte værstasjonen det kraftigste vindkastet til 25,5 meter per sekund. Sterkest vind hittil i år Den kraftigste, gjennomsnittlige vindstyrken i øykommunen lå på 20,7 meter per sekund. På Koster målte vi sterk storm, det vil si 30 meter per sekund. På Strømtangen i Onsøy i Fredrikstad ble det målt 22 meter per sekund, og på Rygge har vi målinger på 17 meter per sekund. Ute på Færder fyr i Tjøme i Vestfold ble sterkeste vind målt til 25 meter per sekund, sier Thyness. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Det ble meldt mye vind, det fremgår av Lars H sitt innlegg og i Regina III sitt innlegg , det siste var postet på lørdag kl 1103 og viser til stormvarsel (det var dette innlegget som gjorde meg oppmerksom på varslet). Så det rare for meg er at det ikke ble mer mediastyr rundt dette, stormvarsel bruker å bli slått opp ganske tydelig på disse kanter.. Redigert 6.Oktober.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GeirFrode Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Meteorologene meldte opptil 20m/s på småbåtvarselet kl 12.00 på lørdag. Det la jeg inn i konvoitråden. Samtidig så jeg også at DMI meldte en del mere vind, så jeg var ihvertfall forberedt. Var t.o.m. nede i havna på kvelden og satte på ekstra fortøyninger + fendere. Så det var liten tvil om at været var varslet. Det eneste er at jeg synes de norske meteorologene har en tendens til å være litt for forsiktige i sine spådommer om vind i en del tilfeller. Andre ganger bommer de fullstendig, melder en god del vind, og så blir det nesten ingenting. Ikke lett dette her, nei. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.