Simito Startet 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2008 Jeg har kjøpt båt med 4 x 12V forbruksbatterier, koplet sammen til 2 x 24V. Disse batteriene må byttes, men utfordringen er at de alle har 2 plusspoler og 2 minuspoler. For å få eksisterende kabling til å passe så vil jeg først prøve å finne tilsvarende batterier. Batteriene er "normal" størrelse, som bilbatterier, ca 30 cm brede og det er ok med 75Ah pr. batteri. Har prøvd å sjekke litt rundt på nettet uten hell, noen som har tips om batterier med 4 poler (en i hvert hjørne)?? Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Søk på Banner batterier på nettet muligens heter det Uni Bull Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Det stemmer, UniBull har 2x 2-pol. Men UniBull er startbatterier og er ikke beregnet for forbruk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
MT. Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Biltemas forbruksbatterier har 4 poler, men ikke i hvert hjørne... Det er gjengebolt med mulighet for øyeterminal ved hver ordinær tilkoblingspol. Se bilde. Kanskje du likevel kan bruke dette? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Simito Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Takk for svar, det ser ut som om Banner er de eneste med poler i alle 4 hjørnene. Biltema sitt vil dessverre ikke passe med den eksisterende kablingen. Stemmer at Banner batteriene primært er til start og ikke forbruksbatterier. Har sjekket litt og funnet ut at jeg tar sjansen på batterier som holder litt kortere tid, istedet for å gjøre om kablingen, det er ganske mye som evt. må gjøres. Jeg har i tillegg agregat, så det er ikke kritisk at de varer litt kortere. Før jeg kjøper, noen som har erfaring fra bruk av startbatt. som forbruk? Jeg antar at det ikke er snakk om mer enn 5-10 % kortere brukstid? Sitér dette innlegget Link to post
Puma 420 Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 det finnes optima-batterier med 4 poler, uten at jeg husker mere om type eller utforming. Sitér dette innlegget Link to post
Simito Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Etter å ha snakket med Sønnak er jeg overbevist om at jeg ikke bør bruke startbatt. til forbruk. Ser klart fordelen av å ha mye Ah tilgjengelig. Får heller gjøre om litt på kablingen. Kampanjepris på Sønnak Nautilus 115Ah er ca. 905.- alt inkl. (Kampanjen har gått ut, pris hos Sea Sea er over 1300.-, men Sønnak i Oslo selger dem med rabatt ennå). Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Er det ikke de Sønnak Nautilus batteriene det har vært endel klager på? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Joerg Becker Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Jeg antar at det ikke er snakk om mer enn 5-10 % kortere brukstid? Det dreier seg ikke bare om forventet livstid. Problemet er bl.a. spenningen (Volt) som minker raskere ved utlading enn med forbruksbatterier. Og nesten alle forbrukere er avhengig av helst stabil spenning. ------------------------------------------------------------------------------------ Er det ikke de Sønnak Nautilus batteriene det har vært endel klager på? ------------------------------------------------------------------------------------ Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Simito Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Noen som vet hva slags problemer det er snakk om på Nautilus batteriene? Evt. forslag til andre batt. som er bedre alternativ?? Takk! Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Jeg fant noe som heter start- og forbruksbatteri Kommentarer, Joerg Becker? Det må jo være et kompromissbatteri som er hverken, eller? Redigert: Glemte LINK. Se nederst. Redigert 6.Oktober.2008 av EiriTo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 (redigert) ...hehehe, hvis jeg nå også ville sjekke alle batterier på markedet. Jeg er ikke noe batteriselger, og blir det aldri. Men "Semi" betyr for meg bare en ting: "Kan litt av hvert, men ikke noe spesiellt." Derfor spør jeg gjerne: - Hvorfor bestiller ikke Dere bare det som Dere trenger? - Hvis man skal starte en motor, da finnes det ikke noe som er bedre enn et vanlig startbatteri. Billigst er den også, fordi den starter både lengre og bedre enn forbruksbatterier. Og hvis nå noen trenger lys og drev, da bestiller man batterier for lys og drev. Også det blir billigst i så fall fordi også dette batteriet holder lengst med det, men ikke for start. Heeelt enkelt altså og så funker det fint med nesten alle batterier. Liten tipps: Dere bruker alle internett, og Dere kan skrive. Hvis man kan skrive da kan man også spørre, -skriftlig-. Og så får man noe svar, også skriftlig. Hvis man nå ønsker bestemmte egenskaper av en batteri, da kan man jo bestille disse egenskaper. Og hvis man ikke får det man har bestillt, da kan man jo diskutere det med forhandleren som anbefalte det man fikk. Og hvis alle ville gjøre det på den måten, da er jeg nesten sikkert på at ordet "Semi" forsvinner raskere enn man skulle tro. Jørg Redigert 6.Oktober.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
OPTIMAL Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
Simito Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Takk igjen for alle svar og kommentarer! Min konklusjon er at jeg ikke kjøper startbatterier, men forbruksbatterier til forbruk og heller gjør om på kablingen til batteriene. Det blir nok Sønnak 115Ah, om ikke noen kommer opp med kommentarer om at disse ikke er gode. Simito Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Er endel om Sønnak Nautilus her. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23810 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Joerg Becker Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Det er ingen grunn til å latterliggjøre SEMITRAKSJONSBATTERIER. Nei, jeg ønsker ikke å gjøre noe latterlig i det hele tatt. Det er bare min dype og ærlige mening at ikke jeg ville velge noe "50/50-løsning". I hvert fall ikke så lenge det ikke finnes spesielle grunn. Men hvis nå noen allerede spør om start og forbruk, da er det vel plass for å kjøpe ordentlige batterier som passer til behovet? Jørg ps: buss og lastebil er forresten ikke noe bra eksempel for fremvisning av semi-batterier, hvis man hører hva spedisjonene forteller om batteriforbruket dems. Normalt sett måtte nesten -jeg- begynne å snakke med dem om hvordan å spare batterier. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Simito Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Har besøkt Sønnak i Oslo og fått klare råd for å unnga at batteriene utlades/blir dårlige etter 1-2 år: 1) Hold det alltid rent på toppen av batteriene, det kan lett oppstå krypstrøm. 2) Batteriene kan utlades 65%, men de holder lengst om de bare brukes 35% (av Ah). 3) Batteriene bør lades så ofte du kan, det er antall "store" utladninger som ødelegger. 4) Dersom du har en "smart" vedlikeholdslader, så ikke la den stå på over lenger tid dersom den er av den typen som booster på med strøm over flere timer bare fordi en lensepumpe skaper en liten dipp i spenningen. For mye lading er også ødeleggende. 5) Lad opp batteriene minst 2 ganger hver vinter, eller la lader stå på hele tiden, dersom den er smartere enn den beskrevet under pkt. 4. Håper dette kan være til nytte for noen, iallefall nyttig for meg. Ellers så fikk jeg veldig bra service hos Sønnak! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.