Jump to content

Hvordan få mer futt i en Quick baugpropell?

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Jeg har merket et par ganger at det er litt lite futt i baugpropellen, er det noe man kan gjøre for å få litt mer futt i den?

Den har ikke nok krefter til å holde baugen opp mot vinden om det blåser endel.

Har bilde av selve propellen i dag:

C-Bilde231.JPG

Hjelper det/finnes det en propell med flere blader som kanskje kan passe på?

Har ikke funnet ut akkurat hvilken modell av baugpropell det er, men den er i hvertfall marginal for båt til 3500kg :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hei!

Ser ut som om du har litt skarpe kanter på tunell-åpningen. Bråker den mye? Hva er tunelldimensjonen?

Har en Sleipner SP55 til min båt, og føler den har god trøkk. Men kantene i åpningen er mer som på en 5-kroning....

Montert etter "Lotus-metoden". En tråd her på forumet :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

hmm.. godt spørsmål.. jeg skal måle neste gang jeg er ved båten.

Den bråker ikke så skrekkelig mye, ikke mer enn hva jeg har hørt andre har gjort tidligere.

Er ikke sikker på om det er fabrikken som har montert den, eller om den er blitt ettermontert, men den finner jeg nok ut av i løpet av morgendagen.

Men er det noen måte en kan slipe/runde kantene uten at det går utover styrken i bunnen der?.

Når jeg monterte tunellen støpte jeg veldig mange lag glassfiber på innsiden, og ingen på utsiden. Da kunne jeg til slutt slipe fra utsiden til det ble "hel ved". Dermed en rundere overgang.

Tror ikke du skal slipe noe utvendig før du eventuellt bygger tykkere lag på innsiden først.... :diving:

Fant et bilde:

22102007046.jpg

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

hmm.. godt spørsmål.. jeg skal måle neste gang jeg er ved båten.

Den bråker ikke så skrekkelig mye, ikke mer enn hva jeg har hørt andre har gjort tidligere.

Er ikke sikker på om det er fabrikken som har montert den, eller om den er blitt ettermontert, men den finner jeg nok ut av i løpet av morgendagen.

Men er det noen måte en kan slipe/runde kantene uten at det går utover styrken i bunnen der?.

Jeg tviler på at den propellen er verftsmontert. Synes det ser ut til å ha vært gjort ganske labert pussearbeide rundt propellen. Man ser tydelig hvordan det er lagt på med sparkel i god omkrets rundt uten at den har blitt finpusset. Dessuten er propellen veldig liten. Vanligvis er disse propellene så store at de fyller hele tunnellen, med maksimalt et par millemeter klaring.

Ja, den så rund og fin ut..

Jeg bør kanskje åpne opp litt innvendig å se om jeg finner igjen tunnellen inni å se hvor mye som er støpt på innsiden.

Men, når du ser på bilder under her, så sier magefølelsen min at den er plassert litt langt bak, kanskje dette også kan ha noe å si, eller har dette lite av betydning på en slik planenede båt?

Bilde230.JPG

Jeg tviler på at den propellen er verftsmontert. Synes det ser ut til å ha vært gjort ganske labert pussearbeide rundt propellen. Man ser tydelig hvordan det er lagt på med sparkel i god omkrets rundt uten at den har blitt finpusset. Dessuten er propellen veldig liten. Vanligvis er disse propellene så store at de fyller hele tunnellen, med maksimalt et par millemeter klaring.

Er enig, burde kanskje pusse litt og gjøre det litt penere rundt der i løpet av vinteren..

Samtidig kanskje støpe litt mer inni, og runde hjørnene litt mer.

Kan Quick kanskje ha større propeller, dvs et par mm lengre blader tro? får måle litt klaring og ta en telefon til de å høre.

Redigert av Ulven (see edit history)

Men, når du ser på bilder under her, så sier magefølelsen min at den er plassert litt langt bak, kanskje dette også kan ha noe å si

Langt bak??

Det er en akterthruster som er montert en tanke for langt frem, ikke en baugpropell du har... :cheers:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Langt bak??

Det er en akterthruster som er montert en tanke for langt frem, ikke en baugpropell du har... :cheers:

Hehe.. :lol::lol:

Good one :) :cheers:

I morgen får jeg tid til å gjøre litt med båten, skal gjøre div. målinger osv.

Fikk også vite hvilken luke jeg må ned for å sjekke hva slags motor som sitter foran der, samt skal sjekke kabel tykkelsene, skal også måle glippene mellom bladene og tunnellen, blir nok litt klokere etter å ha sjekket litt mer..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...