Jump to content

Valg av ankervinsj

Danemann

Recommended Posts

Hei!

Stadig nye ting å lure på,gitt... :crazy: Denne gangen anker/ankervinsj. Skuta er 48 fot, i Ferro-betong, og jeg aner ikke hva ho veier. (...-men ville ikke likt å få ho over beina :smash: )

Tips ang. type, pris og størrelse på ankervinsj, anker og kjetting mottas med takk av dere som kan mye mer enn meg om disse emnene.

Mvh. Dan.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Dette burde vel de store norske leverandørene kunne svare på...., F.eks. ILAS, Engbo e.l.

Du har jo som du skriver en tung båt, men ved å kjøre en winch på min.1500W. eller mer og bruke kjetting hele veien og et anker på min. 21kg, f.eks. Bruce kopi, ville jeg tro at du ikke var veldig langt unna.

Har selv en båt på 35 fot, ca. 10 tonn ferielastet, med ILAS 1200W, kjetting hele veien og 15kg. bruce kopi. Meget fornøyd. Aldri dregget og kjempe service fra ILAS. Samt veldig enkel konstruksjon uten all elektronikk på motoren, som enkelte andre har.

Lykke til!

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Hei

Vurder hydraulisk vinsj om du alt har hydraulisk anlegg ombord.

10 mm kjetting er etter mi meining i minste laget for denne båten, men det er sjølvsagt avhengig av kva farvatn du skal ankra i.

21 kg anker på denne båte tykjer eg er ein vits. Sjølv så har me 70 m+, 10 mm kjetting og 30 kg brucekopi på vår mindre enn sju tonn tunge katamaran.

Kjøp ein vinsj med få meter per minutt. Då får du meir kraft. Det er det du treng.

Ask

Hei Danemann. Når det gjelder bruk av anker anbefaler jeg deg å søke på "forkatting" i "avansert søk". Da får du mange synspunkter på hvordan man "radikalt" øker ankringsevnen med å bruke forkattingsanker. Jeg har et 7.5 kg fortattingsanker med 7 meter 8 mm kjetting som jeg sjakler inn på hovedankeret. Jeg legger først ut forkattingsankeret for hånd, deretter slipper jeg ut hovedankeret og bakker inntil godt feste, deretter ut med kjetting ca 3 ganger dybden. Dette har holdt godt de tre siste sesongene. Jeg har ikke ankret under storm.

Tusen takk for gode svar igjen! Ser ut som det blir 10 mm kjetting, 28 kg cqr-anker til godværsbruk, evt. med forkatting (takk for tipset!!! :cheers: ) av et 10 kg bruce. Dette kjørt av 1500 W el. vinsj. Ved nød i uvær vil jeg nok satse på stort drivanker kombinert med mesan. Noen synspunkter på dette?

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Hei

Eg brukar aldri to ankre samstundes, og eg har ankra mykje. Dette vesentleg meir utsatte stadar enn ein plar ankra i Norge.

Årsaken er enkel. Det er for mykje dill og tek lengre tid å få opp. Ein kan jo tenka seg at andre båtar kjem dreggande mot ein. Då vil ein ha opp sitt eige anker så fort som mogeleg.

Når du startar utan korkje kjetting, vinsj eller anker, så gå for noko som er stort nok først som sist.

Eg ville ikkje hatt noko mindre enn 10 mm (helst 13), 70 meter kjetting og eit anker på minst 40-50 kg. Men skal du berre ankra i Sandshamn og/eller Middagsbukta (håper eg aldri kjem til desse stadane) så held det sikkert med eit lite mudderanker.

Ask

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...