Jump to content

Diesel lekkasje på KAD43

edo

Recommended Posts

Jeg har en lekasje på en KAD43, motoren sviver som en klokke men det drypper diesel ut av en "gummi dren" som står på det som jeg mener er dieselpumpa. Det ene bildet er tatt med "gummidrenet" det andre uten.

På tomgang drypper det ca hvert tiende sekund

Er det noen som vet hva som er galt og hvordan det skal fikses??

På forhånd takk

lekk1.jpg

lekk2.jpg

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Ikke helt sikker, da dieselpumpe ikke er noe å skru på for en "hobbymekaniker" :wink:

Antar at problemet ligger i ett av to;

- enten lekasje i membran til røykbegrenser - den sitter under "topplokket" på dieselpumpen.

Løsne trykkslange og de fire skruene du ser på toppen. Membranen trekkes FORSIKTIG rett opp.

Inspiser og sjekk etter skader i denne.

- Det kan også være matetrykks reguleringsventilen som begrenser matetrykket ved å åpne mer for retur.

Hvordan denne eventuelt sjekkes vet jeg ikke.

Ikke bra med diesell ekasjer og jeg ville fikset dette så snart som råd.

Sjekk med Volvo eller direkte med et dieselpumpeverksted.

Det kan være feil på pakningen som sitter mellom delen du har tegnet pil på og huset.

Det ser ut som om det er en pakning der. Eller så kan det være feil på selve delen.

Se om det er en metall ring av aluminium eller kobber. Bytt den med en ny.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 5 måneder senere...

Løfter frem denne tråden igjen.

Har fått beskjed om at det er intern lekasje i pumpen og at den må inn på service, er det noen som har erfaring med demontering av dieselpumpe på KAD43 eller tilsvarende??

Er det noe jeg bør tenke på før/under demontering??

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Har demontert på min 41 og er vel stort sett det samme som på 43. Tror pumpa bør stå i en spesiell stilling ved demontering, men husker ikke nå akkurat hvordan, hør med verkstedet først som skal overhale. Vær nøye med å holde det rent ved de-montering. Tror jeg brukte tetteplugger som er på el-koblingsbokser, disse passet perfekt der hvor dyserørene skal være. På banjoboltene skar jeg av vanlig vann-slange tilsvarende tykkelse som rørene og monterte på banjoene og skrudde tilbake på pumpa slik at disse også skulle være tett. Ellers så bør jo pumpa justeres ved montering, dette kan du gjøre selv hvis du har måleur med forlenger-arm og låsebolt til svinghjulet.

• 1 måned senere...

Nå er pumpa reparert og montert. Det var litt plunder å få boltene som står på aklslingen til pumpa over ett med hullene i kammen, de 4 bolt hullen er litt forskøvet så det er ikke mulig å sette de feil.

Men forskyvingen av de 4 hullene er veldig liten så det er vansklig å se var som er riktig samt at det er vansklig å få puma til å "stå" i rett posisjon pga at det er kraftige fjører som holder pumpa i bestemte posisjoner. Det er ikke nødvendig å "time" pumpen som det er nevnt i ett av innleggene, dersom man merker pumpas stilling før den demonteres og den settes tilbake i samme posisjon.

Verksted håndboken som ligger her på baatplassen var til stor nytte :flag:

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

• 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Lurer på om lekkasjen hadde noe innvirkning på motoren, f.eks om motoren

gikk dårligere, mer røyk fra eksos enn vanlig?

Måtte hele pumpen ut for å bytte simringen eller kunne den skiftes med pumpen montert på?

Har fått en tilsvarende liten lekkasje på en nyoverhalt Mercruiser 4.2L motor fra 2001. Motoren har ikke vært brukt på et par år og etter remontering kom lekkasjen etter kort tid.

Ikke mye lekkasje men irriterende nok etter å ha brukt så mye tid på overhaling.

Takk for svaret.

Kan du se om "topplokket" er løsnet? Skruene på bildet viser at de ikke er skrudd ut, fortsatt maling på dem. Er det før rep?

Hadde håpet på å komme til via topplokket på pumpe huset. Må demontere varmeveksler, hele register siden på motor ++ for å få skrudd løs tannhjulet til pumpen. Blir mye jobb.

Får finne en tegning av pumpen å se om det kan være en mulighet alikevel uten å ta den av motor.

Tror det er en forbindelse med ladetrykk regulering der lekkasjen er, en membran som har åpning for lufting.

• 12 år senere...

Feilen på den motoren jeg har med lekkasjen viste seg å være en o-ring til et par kr som var dårlig.

Den sitter på en del som heter fuel pin og regulerer diesel mengden etter turbo trykket.

Fuel pin blir beveget av en kon del (tykk nede og tynnere oppe) som sitter på membran, ved økende turbo trykk presses membran ned og gir mer diesel.

Pumpen må Kanskje ut for å demontere og skru løs øvre del av pumpen, såvidt jeg husker for få ut fuel pin og sette på ny o-ring. Fuel pin kan være korrodert der o-ring har sittet, da må fuel pin byttes. Mulig du kan klare det uten å ta ut pumpen.

Du må isåfall se på tegning over pumpen så du ser hva det er du skal bytte.

Det er en trimme metode å vri membran noen grader for å øke vinkel på akselen, den har ulik vinkel rundt. Vil få en større vinkel som igjen gir mer utslag på fuel pin ved pådrag.

Jeg ordnet det selv.

Er forklart i denne videoen hvordan pumpen er bygget opp.

Denne forklarer hvor fuel pin sitter og hvordan få den ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...