Jump to content

Oljerens. Ford Sabb bruker olje .


Steinsvigen

Recommended Posts

Hei noen som har er faring med renseveske i oljen før oljeskift motoren bruker litt olje så eg lurer på om det kan hjelpe å ha i litt renseveske i oljen før oljeskift. å hvilken type ?

kom med erfaring båtfolk motoren er ein Ford sabb

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

slitt og slitt vanskelig å si.. for å si det sann så er den ikke ny ca 20 år tenker eg det va ein mann som sa til meg at hvis oljeringene hadde festa seg av gammel olje og skitt så va det ei muligheit at det kune løsne ved oljerens i oljen .. ?? men eg har ikkje peiling

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Det er en serie med forskjellige slike rensemidler for motor (Divstoff, frostveske, motorolje og servo osv osv) som heter Forte. Ser denne blir brukt på jobb.

Det er en liten jobb når du skal kjøre den i olja, dvs du må vel skifte olja et par ganger. Det er absolutt verd et forsøk før du skrur motoren fra hverandre.

Har selv kjørt en slik kur i bensintanken på bilen, og har merket det på forbruket og effekten.

Det er mange forskjellige fabrikater, vet ikke om det er forskjell på kvalitet.

Link to post

Hallo!

Min oppfattning og min erfaring av slike remedier er bortkastet skvip! Har aldri sett noen slike tilsetninger har gjort noe nytte, annet enn unødige utgifter.

For det første så er slike avleiringer i oljeringene på stemplene koks, og løses ikke opp av noe. Selv ikke trikloretane!

Kun fjernes manuellt, men skrutrekker eller gammel stempelring etc. å kjøre renseveske i en olje kan løse opp slagg i oljekanaler og dette kommer kun ut en vei.... det må gjennom lagrene. Der er det trangt, og kan i verste fall føre til motorhavari.

Er det en diesel?

På en gammel og slitt motor er det ikke mye å få gjort med slike vidundermiddel. En annenting er om oljetetningene til ventilene er slitt eller defekte, så er det en smal sak å bytte dem. Og oljeforbtuket går ned.

Husk bytt olje før vinteren folkens! :nono:

Link to post

Hei ebonnzo!

 

Klart du bør prøve og rense motoren din! Det er ikke mye nytte og ha på ren olje i en skitten motor... Her er det ett middel som har vist seg og gi meget gode resultater (bruker det gjevnlig selv) når det gjelder fastbrente olje/stempel ringer, og ellers oppløsing av kokks i motorens forbrenningskammer. Det du skal bruke er et middel som heter Protec, du finner informasjon om dette her.

 

Lykke til!

Hilsen en som har lang erfaring innen motorteknikk og "god" behandling av motorer.

PS Selco18, ta en titt innom den linken du også, og prøv gjerne stoffet så blir du nok overbevist om at dette ikke er noe såkalt "remedie" som ikke virker :wink:

 

Eivind.

Link to post
Hallo!

Min oppfattning og min erfaring av slike remedier er bortkastet skvip!

Der finnes mange "hjelpe-middler" til å løse opp koks. For ~30 år siden brukte vi Coca Cola, med forbløffende resultat. Det er bare så synd at denne "Cola'en" ikke er i salg lenger :smiley:

I kjele-anlegge er steam utroligt effektivt, og brukes ved alle kjele-sjauer.

 

ebonnzo

En ting du kan gjøre, er å ta ut alle br.st. ventilene, og fylle en skvett diesel eller "Forte" på alle toppene. Dieselen / Forte vil løse opp koksen. Tørn motoren manuelt. Tilfør litt mer diesel / forte, la stå over natta - tørn maskinen, skift olje.

 

"Protec" har jeg ikke hørt om, men ser ut til å være effektivt.

Redigert av flex (see edit history)
Link to post

Prolong har en serie med både olje aditiv og diesel aditiv som skal være helt fantastiske. ble anbefalt dette da jeg var på Borealis i Bamble av vedlikeholds guruen der... de hadde tatt mange tester på blandt annet lagerlivstid med bruk av prolong og uten og det var stor forskjell med og uten. Dette var tester utført av forsknings avdelinga til Hydro/Borealis for å øke lengden mellom revisjonsstans, og det funket der. Prolongen ble også brukt for å øke levetiden på allerede slitte lager slik at man kunne utsette overhaling en stund.

 

Har tro på dette stoffet når såpass seriøse anbefaller og bruker det daglig. Men har aldri trengt å bruke det selv.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...