Jump to content

Hva gjør dere med riggen under vinteropplag?

NovaMalin

Recommended Posts

Jeg skal ta opp båten for vinteren (Albin Nova) for første gang. Jeg har tenkt å la masta stå på båten i vinter.

Hva gjør dere med riggen om vinteren?

Slakker dere på vant?

Fjerner dere fall? I såfall, erstattes disse med annet tauverk slik at det er enklere å få fallene på plass til våren?

På båten min er spinnakerfallet fjernet og jeg skal ha på plass et nytt. Er det i hele tatt mulig å få dette på plass uten å ta ned masta?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Hva gjør dere med riggen om vinteren?

Hva jeg gjør med riggen om vinteren?

Jeg tar den av.

Det er mange grunner til det.

Det er mindre belastning på opplagsutstyret, jeg får inspisert riggen skikkelig og jeg får smurt og vedlikeholdt.

Dessuten får jeg lagt på skikkelig stativ og presenning.

Og siden båten står hjemme ville jeg nok få problemer med Telenor og Skagerak Energi. Og tildels Viken skogeierlag. Dersom jeg lot den stå på.

Med sånn enkel og liten rigg som jeg har er det nesten raskere å ta den av enn å plundre med klatring i masta.

Slakk litt på vantene. De krymper i kulda.

Har du SS vanter og Alu mast så kan det være verdt å merke seg at masten "krymper dobbelt" så mye som vantene i "kulden".... greit å ha i bakhodet om en skulle velge å på slakke på vantene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan kan ikke fatte og begripe at dere får lov til å ta båtene på land med riggene oppe på østlandet.

Det kan jeg ikke huske å ha sett her en gang. Her må en ha helt ren rigg på båtene selv på vannet!

Presset på utstyret blir enormt mye større med riggen oppe i skikkelige vinterstormer.

Enzo sin båt her på forumet veltet nå i vinter- kan være din båt som velter denne vinteren!

Jeg hadde aldri i livet tatt båten på land med riggen oppe. Det tar 30 min og ta den av, og 30 min å på den på plass igjen. Det har jeg tid til!

I tillegg kan du som Mulligan sier på inspirert den skikkelig, vasket den og smurt opp alle bevegelige deler.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Slakk litt på vantene. De krymper i kulda.

Feil.

Lengdeutvidelseskoeffisienten pr grad C er ca 16*10^-6 for rustfritt stål og 24*10^-6 for aluminium. Det er således åpenbart att mastens lengde forandres mer enn vantene ved en temp.endring. Om vi antar att vant og mast er 10 meter og korrekt påsatt ved +20 grader kan vi konstatere att ved -20 grader blir masten 40 * 10.000 * 8*10^-6 = 3,2 mm kortere enn vantene. En mer normal vintertemperatur på 0 C gir således en forkorting av masten i forhold til vantet med 1,6 mm.

Men, ta mast og rigg ned for å sjekke, pusse og stelle. Med masten opp blir det også et extra vindfang du må ta hensyn til. Mindre slitasje på røstjern osv. Mindre hyl fra fall etc. I tillegg sover du bedre om natten.

Det er vel ikke feil å si at vantene krymper, det er helt rett.... men som jeg skrev tidligere om en har alu. mast så krymper den mere enn stålvanter.... men like fullt så krymper vantene også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er veldig forskjell på å ta ned masten på en 22 foter og en større båt.

Tja. Akkurat det samme som må gjøres, masten veier bare mindre. Men tyngden tar kranen seg av like vel....

Når vi rigger i havnen ligger båtene i kø, og vi hjelper hverandre med riggingen. Det tar alltid like lang tid å rigge min båt som alle de andre store båtene.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ang slakke wirene litt:

Hva med argumentet at man slakker wirene litt for å la spenningen festene i dekket/skrogsidene og mastefestene "slappe av litt" i den lange vintersesongen?

(Ikke så mye at masten begynner svaie i vinden, resonans osv.)

Med bl.a tanke på materialtretthet i fester, wirer osv, og evt lekkasjer.

Wirene blir vel også strukket lengre med årene, til du ikke får strammet strekkfisken nok lenger?

Innspill ;-)

Redigert av opus (see edit history)
Det er veldig forskjell på å ta ned masten på en 22 foter og en større båt.

Det kan det være. Men ikke alltid.

Før hadde jeg en 26foting med masthead og masta på dekk. Der måtte overvant, forstag og akterstag på plass før jeg kunne ta vekk krana.

På 32fotingen med brøkdel jeg har nå er det bare å tre masta ned gjennom hullet i dekket og så er det gjort.

Hva er vinteropplag?

Jeg har båten på vannet, og det er litt dumt fjerne fall og lignende ettersom der gjerne kan bli noen turer dersom det blir litt mildvær ut over vinteren. Det er mulig jeg må bytte ut fall litt raskere, men det skal jeg tåle. Seil blir derimot demontert, og da kan det være veldig lurt å legge noen liner rundt den tomme rulleptofilen på forstaget slik at det kan legges i press så den ikke skrangler og får unødvendig slitasje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...