Jump to content

One-off aluminiumsjeep fra Innovation


Roall

Recommended Posts

Ser det at de fleste brukerne her er plast/glassfiberbåteiere, og lurer derfor på om det er noen som har alulminiumsbåt, som blir brukt til mer enn å cruise rundt i skjærgården med et flagg svaiende i hekken :sleep:

 

Har blitt litt hektet på seljakt, og båtene som blir brukt får en god del juling i forbindelse med ilandsetting av skyttere på holmer og skjær i den ytre skjærgård, båten skal også rigges til trollingfiske og annet fiske :yesnod:

 

Så nå har jeg har fått laget en båt i aluminium :cheers: (Innovation AS)

 

Vurderte en stund båt fra Anytec, men synes disse virker noe dårlig utnyttet angående plass..

 

Uansett så hadde det vært morro å se om det var flere alubåteiere her og bilder av deres båter.

 

Kanskje noen som har som har fått bygget båter med spesielle løsninger som de har vært med å designe selv :flag:

 

Her er i alle fall min ikke hvite og blå snart ferdige båt:

 

Bygd i 4mm plate.

Lengde: 690cm

Bredde: ca 240cm

Vekt ca. 1000kg+ motor.....

Fart: Antatt ca.38 kn. med 150hk.

 

2919703318_0d9a03dc26_b.jpg

 

2919689380_5e9948999f_b.jpg

 

2919684248_1abdef991b_b.jpg

 

2919624568_50af1eb7a6_b.jpg

 

2919613256_0711bd7dcb_b.jpg

 

2919669698_a3a19c022a_b.jpg

 

2918818333_71e1b4f8a4_b.jpg

Redigert av Roall (see edit history)

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Har sett mange styggere båter, men ser ikke helt for meg at sjøegenskapene til denne er noe å skrive hjem om...! Tenker da på den tverre baugen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Den Alubåten på linken var ikke av den peneste sorten nei :lol:

 

 

Jeg kjøpte tegninger av båten, og har laget den selv med litt hjelp fra gode venner.

 

Båtens pris, bygd av Innovation As er jeg litt usikker på, men en plass mellom 200-250.000.- antar jeg.....

 

 

Vurderte innenbordsmotor med vannjett, men da ville det blitt mindre plass i båten, så denne gangen så ble det utenbordsmotor.

 

Rimeligere i innkjøp er det også.

Redigert av Roall (see edit history)

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

En kjapp oppdatering.

 

3510029300_f21b473d11_b.jpg

 

Har nå brukt båten i to sessonger, både sommer og vinter. Er godt fornøyd, angrer i allefall ikke på at jeg lagde et lite styrhus å gjemme seg i når været ikke viser seg fra sitt beste!

 

har en eldre 175hk Yamaha og en nyere 8hk Tohatsu i hekken og det fungerer bra. toppfart med 2 mann og litt utstyr er på 38knop målt med Gps, marsjfart ca 29-30kn.ved 4200omdr. Med tohastu 8hk maks 6kn. på halv gass 4kn.

Med 6 mann ombord så marsjer den vel på ca. 25kn.

 

Kunne nok kanskje tenkt meg litt mer V-bunn når det blåser som værst, men da hadde den vel ikke blitt så stødig under fiske... Mulig det har hjulpen litt med trimflaps, men har ikke fått montert noen ennå.

 

Den er i allefall svært tørr innvendig (utenfor styrhuset altså), og det må regelrett blåse sjø vannrett hvis det skal komme noe opp i båten.

 

Og med såpass store vindu så får man faktisk en følelse av å være ute selv om man sitter lunt og godt når det trengs.

 

3510075948_a635f61408_b.jpg

 

3213077306_a20b57dbe8_b.jpg

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

De fleste alubåter jeg hsr vært borti mangler "ytterchine" noe som gjør at vannet finner veien opp langs skroget og blåser inn i båten. Den største årsaken til at min båt oppleves som svært tørr i forhold til de fleste alubåter er at den har fått "ytterchine", noe jeg antar mange alubåtprodusenter hopper over pga. merarbeidet det medfører. I og med at også "ripa" på min båt ligger på "utsiden" av skroget så stopper den mye av det vannet som kommer når det begynner å bli litt større bølger. Men blir det vind og bølger nok så kommer det vann over også her :sailing:

 

Når det gjelder forbruk så har jeg faktisk ikke målt så mye, men blir som regel oversaket vær gang jeg fyller. Det går aldri på så mye som jeg forventer men tror den bruker rundt 40liter pr. time på masjfart.

 

Fin og praktisk den båten du har også, mye boltreplass i forhold til størrelse når du trekker styrepossisjon helt fram. Jeg trakk styrhuset bakover pga. var litt redd det ble litt vel ubehagelig når det begynner å bli litt sjø der fremme :blush: Er det et skrog fra Kaasbøll mon tro ?

 

Ser bra ut den skissa du har!

 

Jo da, er bestandig noe man kunne tenkt seg, men mest på utstyrsiden. Nyere motor, ekstra styrepossisjon fram i båten, autopilot, spylepumpe osv. Det meste kommer vel, men når er det ingen som vet..

 

Mørke ruter hva :cool: Nå har det seg slik at det har vært en del "dugnadsarbeid" på båten for å holde kostnaden nede og da må man ta til takke med hva som byder seg frem :lol: Så "glassmannen" hostet fram noe pleksiglass, men hadde nok "rester" kun i mørkt. Det du ikke ser eller andre for den saks skyld, er at det er 4mm på den ene siden og 5mm på den andre :giggle: Fram er det glass med svak farge og det fungerer greit. Ville vel helst ha blanke ruter men måtte da betale :wink: Det positive er jo at de mørke vinduene holder svært mye av solvarmen ute og det faktisk er ganske behagelig der inne selv på varme sommerdager..

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Nå er det på tide med litt oppgradering igjen.

 

Forlenge kjølen litt, lage fiskebrønn og oppbevaringskasse ++

 

Nyere motor og oppgradere det elektriske m/ ny kartplotter/ekkolodd, autopilot osv..

 

bilde

 

bilde

 

bilde

En kompis som gleder seg til å prøve den nye dorgemotoren!

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...