Herman Startet 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2008 Jeg er i ferd med å bestile nytt storseil. Seilmakeren har som standard løsfotet storseil. Er dette fordi det er billig (slipper å sy inn fortykning i underliket) eller er det en fordel som jeg bare burde være glad for? Det er ikke en opsjon å ikke ha løsfotet, men jeg lurer litt på hvilken fordel det er. "Forsvinner" det ikke mye luft/krefter mellom bom og seil med denne løsningen? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Fordel; uthalet på bommen virker bedre/enklere ved løsfotet. Jeg har seil med underliket tredd i bommen selv, men må si at jeg ikke skjønner vitsen med dette? Neste storseil blir løsfotet, garantert. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Fetter Klodrik Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Surprise, selv om du har det må du jo ikke bruke det ! Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Hvis jeg ikke trer foten av storseilet i bommen blir det hengende en posete flik og blafre mot bommen. Underliket er sydd annerledes på løsfotede seil Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Fetter Klodrik Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Har det samme selv, men lite blafring når du seiler og seilet er fyllt med vind. Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 dessuten bedre trimmuligheter med løsfotet enn replik i bom. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 En fordel er jo at du kan berge spinnakeren mellom bommen og storsteilet. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Allan E Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Når jeg kjøpte nytt storseil ble det med løsfot. Har ikke noe inntrykk at jeg mister noen krefter. Seilet er lettere i trimme på lensen, bare å slippe litt på uthal så ordner det seg selv. Sporet på bommen er nå ledig så en zipp-bag (?) står høyt på ønskelisten. Denne kan nå festes i bomsporet. I skjøtehjørne av storseilet har jeg fjærnet den sleiden som gikk i sporet, bruker nå et borrelåsbånd isteden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.