Jump to content

TV antenne


Tine IV

Recommended Posts

Lurer på hva dere andre bruker av tv antenner ? Skal kjøpe ny til båten men må jeg ha en til 2000 kroner ,eller funger en Glomex V 1295 pluss til 795 - ? Kjekt og høre hva dere andre bruker eller har brukt før dere fant ut hva som funger i båt . Takknemlig for tips

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

TV ?????????

Barne tv  for di små og fotballtv for di store .Også kan det jo hende i dette landet at det regner noen dager og da kan det være kjekt med et tv ja .Jaja mange som lurer på hva du skal med tv ombord , helt til det er fotballkamp da blir det fult ombord ,hihi .

 

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har Glomex sin antenne på båten i dag, og har tidligere hatt antenne både far Biltema og Claes Ohlsson, og Glomex er i denne sammenhengen i enklasse for seg. Når vi en sjelden gang ser på TV ombord er min erfaring at den antennen som følge med TVen er den som fungerer best. Deretter kommer Glomex som også er en kombinert antenne for FM-radio. De to andre er ikke spesielt gode til noe.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

HVis du går inn på baatmagasinet.no og søker på gamle saker (søk på "campingfolket"), finner du en sak skrevet av båtmann og NRK - ekspert Odd Mornge. "Antenner bare tull" forteller det meste. Jeg har selv prøvd flere elektroniske med forsterkere, med det resultatet at signalene er blitt dårligere enn med apparatetes innebygde antenne. På Grand Banks'en, hadde jeg en "stakittantenne" liggende på taket. Helt topp hvis båten lå sånn passe i ro.

Lykke til

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha en antenne på båten må du ha en skikkelig rundtsøkende antenne med forsterker. Alt annet vil bare føre til irritasjon og forbannelse når båten svinger aldri så lite. Kjøp en  hos en campingvognforhandler og fortrinnsvis den typen de selv monterer på vognene. Koster fra 1400 til 1700, eneste ulempe er at forsterkeren krever 12 V slik at dette må legges opp der hvor antenneforsterkeren monteres. Med en slik antenne får du inn NRK 1, NRK 2, TV 2 og TVN. I tillegg får du en meget god FM antenne til radioen.

Link to post
Share on other sites

Den justerbare teleskopantennen du får med reise tv'n er det beste du får under ulike forhold.

Har prøvd det meste av "fixe" antenner men teleskopen vinner som oftes. Kun en ting er bedre, vanlige dipol (retningsbestemte, frekvensbestemte antenner) men hvem har plass til slike ombord. Teleskopen har jeg brukt på plasser der andre har gitt opp. Har selv festet denne med en strips i VHF antenna slik at jeg får denne så høyt som muligt og kan dreie den i rett polaritet. I sin tid som sjømann benyttet jeg meg av en 500 W lyspære som antenne på det åpne hav med meget godt resultat, dette for radio.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ser det er varierende erfaring.  Selv har jeg en Glomex.  Synes den funker meget bra, men har jo ikke sammeliknet med så mange andre typer under ellers helt like forhold.

 

Antenner har jeg heller ikke særlig peiling på, men har forstått det slik at det er enten rundtvisende (...eller er det rundtsøkende, eller ....) eller retningsbestemt (?) .  Ettersom båten svært skjelden ligger helt stille, iallefall min, høres det fornuftig ut å velge en rundtstrålende/-visende/-søkende eller hva det nå heter.

 

Sammenliknet med en slik teleskopsak med to antenner i V-form som festes rett oppå TV'en er iallefall Glomex'en best i båt.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Skal du ha en antenne på båten må du ha en skikkelig rundtsøkende antenne med forsterker.

Hei!

 

Under helt otimale forhold, - OK (og da klarer du deg med teleskopantennen på TV'en). Ellers, - tull og tøys!

 

En rundtmotagende antenne, enten det er Glomax, Triax eller noe annet, har stor forsterkning. Men den forsterker opp absolutt alt den kan fange opp av elektroniske signaler i TV båndene. Ligger du f.eks på Väderöerna på svenskekysten, langt fra alt som heter fjell og forstyrrelser, virken en slik antenne helt perfekt. Har selv en Triax "flygende tallerken" og fikk inn både Norsk, Svensk, Dansk, Tysk og nederlandsk TV der.

 

Men forsøk å få inn Norsk TV med gode bilder i Sandspollen litt syd for Oslo med en slik antenne. Direktesignalet fra Tryvann forsvinner nærmest bak fjellskrenten, men det kommer tilbake fra fjellet sydenfor med samme styrke. Resultat? 5 spøkelsesbilder som står og svaier. Disse reflekterte signalene kommer nemlig frem til TV'en din senere enn originalsignalene, og dermed lager de bilder på skjermen som er forskjøvet til høyre.

 

Hvordan kan en få et bra bilde et slikt sted? Jo, - kjøp en vanlig campingvogn Yagi antenne (en slik stokk med mange tverrpinner på). Den er laget slik at den kun plukker opp signaler fra EN retning. Dermed forsvinner dobbeltbildene når en stiller den inn mot senderen. Og de finnes med forsterker også. Selv har jeg en slik 5-elements antenne som jeg kjøpte for kr.250,- for 10 år siden. Den er utmerket, spesielt etter at jeg konstruerte en forsterker til den. Er det ingen minusfaktorer med en slik antenne? Jo, - dersom du ligger på svai og dreier rundt blir det "jobbigt" å etterjustere retningen! Og det er greit å ta den ned under seilas.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Javel, Lars.  Her var det jo litt å lære :sailing:

 

Hvordan er det med en retningsorientert antenne dersom båten har små beveglser som f.eks når du ligger fortøyd til land med dreggen ute akterut?  Da hender det jo båten pendler litt frem og tilbake. Vil antennen fikse dette?

 

Mvh M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med en retningsorientert antenne dersom båten har små beveglser som f.eks når du ligger fortøyd til land med dreggen ute akterut?  Da hender det jo båten pendler litt frem og tilbake. Vil antennen fikse dette?

Ja, dersom du ikke har en 15 elements "svenskeantenne"!

Lars H.

(17 år i NRK) :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Kan det være at det muligens vil fremkomme nye (nyttige) elementer dersom et tema/emne diskuteres på nytt??

 

mvh jan

 

 

Og i kategoriene finnes en hel underkategori om TV ombord. Også antennene ble diskutert opp og ned da før

Link to post
Share on other sites

Kan det være at det muligens vil fremkomme nye (nyttige) elementer dersom et tema/emne diskuteres på nytt??

Nei, kanskje ikke, men det må da kunne tenkes at nye besøkende vil føle det som et "trøkk i trynet" å få beskjeden:

 

GÅ TIL KATEGORIER, - DETTE HAR VÆRT DISKUTERT FØR!?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sett antenna på land.  Ta med et kosteskaft og fest campingvogn-antenna på dette. Kan muligens ha opp til 15 m antenneledning uten forsterker.  Har ikke prøvd dette selv. Kun en idè.  Vi klarer oss foreløpig med et sånt 5" Clas Ohlson sort/hvit TV. Der virker apparetets teleskopantenne greit nok til nyhetene, men ellers ikke så mye å skryte av.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Sett antenna på land.  Ta med et kosteskaft og fest campingvogn-antenna på dette. Kan muligens ha opp til 15 m antenneledning uten forsterker.  Har ikke prøvd dette selv.

Jeg har gjort det under helt umulige forhold der vi lå bak fjellskrenten. VM i fotball var reddet!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her kom det fram en hel del ja og fint er jo det. Kjøpte meg en Glomex i dag (tirsdag) og den er ferdig montert og funger helt topp i havna da  , så da for vi se ettervært hvordan den funker andre steder .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Lars H. sier at en rundtsøkende antenne med forsterker kan gi mange mann på banen i en fotballkamp. Vi har vært oppe i over 60 stk på den gamle TV'en, men vår nye flatskjerm sorterer ut det beste signalet og legger seg der. I tillegg er det en knott hvor du kan redusere eller fjerne forsterkningen hvis signalene blir altfor sterke.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

hei, veit ikke om jeg var uklar.

Det jeg mente var at det muligens kunne fremkomme nye opplysninger dersom emner/temaer taes opp på nytt.

 

Derfor mener jeg som du, nedenfor  :sailing:

 

Ellers enig i at man kan kikke på kategorier først når man blir kjent.

 

mvh jan

Nei, kanskje ikke, men det må da kunne tenkes at nye besøkende vil føle det som et "trøkk i trynet" å få beskjeden:

 

GÅ TIL KATEGORIER, - DETTE HAR VÆRT DISKUTERT FØR!?

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...