blycher Startet 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2008 Heisann lurte på hva som er normaltemp på denne motoren?blir omtrent like varm som en bilmotor,jeg kan ikke holde på den uten å brenne meg.Hadde termostaten ute i våres og den virket litt treg,hvor mye har den å si? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Hvorfor ønsker du å holde på motoren når den er varm?? Driftstemp. avhenger av om den er sjøvannskjølt eller ferskvannskjølt. Sjøvannskjølte motorer skal ha en temp. på max 65 grader, mens ferskvannskjølte gjerne har en driftstemp på 87 til 95 eller deromkring. Som en bilmotor, som du nevner... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Spinnaker Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Heisann lurte på hva som er normaltemp på denne motoren?blir omtrent like varm som en bilmotor,jeg kan ikke holde på den uten å brenne meg.Hadde termostaten ute i våres og den virket litt treg,hvor mye har den å si? Med sjøvannskjøling vil denne motoren kun bli lunken utvendig, og med ferskvannskjøling noe mer varm, men trolig ikke så varm at du ikke kan ta på den selv med ferskvannskjøling. Termostaten er en ting, men det har vært et problem at disse motorene har tettet seg i kjølekanalene i toppen og man vil få et problem med tempen, så her bør du gjøre noe før det er for sent og toppen sprekker. Motorene er ellers gullegode Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
blycher Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Med sjøvannskjøling vil denne motoren kun bli lunken utvendig, og med ferskvannskjøling noe mer varm, men trolig ikke så varm at du ikke kan ta på den selv med ferskvannskjøling. Termostaten er en ting, men det har vært et problem at disse motorene har tettet seg i kjølekanalene i toppen og man vil få et problem med tempen, så her bør du gjøre noe før det er for sent og toppen sprekker. Motorene er ellers gullegode Ok,men det kommer rikelig med kjølevann ut eksosen ,er det noen andre tegn på at toppen er grodd? blir vel en masse jobb dette da av med toppen osv... Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Om det er en sjøvannskjølt motor du har og du "brenner" deg når du holder på den, er noe feil! En sjøvannskjølt motor skal kun bli "fingervarm"eller deromkring. At det kommer mye kjølevann ut sammen med eksosen betyr ikke at alt er ok. Begynn å skru før det er for sent!! Om motoren i dag er i orden, kan du berge den. Om du kjører videre får du havari. Det er som regel kun en bagatell som gjør at kjølevannet blir hindret i å sirkulere rundt der det skal. 1 eller 2 tette kjølevannskanaler kan være nok. Prøv med SYSTEMRENS først. Hjelper ikke det, av med toppen og skrap/stak ut krystallisert salt. Lykke til! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
bellen Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 En ting jeg lurer på. Er det ikke montert temperaturmåler i dashbordet som viser kjølevanstemperaturen på motoren? Då er nå det en smal sak å finne ut om motoren er for varm. Det er nå helt normalt at man får vondt i hendene om man tar på en motor som er driftsvarm. Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Om det er en sjøvannskjølt motor du har og du "brenner" deg når du holder på den, er noe feil! En sjøvannskjølt motor skal kun bli "fingervarm"eller deromkring. At det kommer mye kjølevann ut sammen med eksosen betyr ikke at alt er ok. Begynn å skru før det er for sent!! Om motoren i dag er i orden, kan du berge den. Om du kjører videre får du havari. Det er som regel kun en bagatell som gjør at kjølevannet blir hindret i å sirkulere rundt der det skal. 1 eller 2 tette kjølevannskanaler kan være nok. Prøv med SYSTEMRENS først. Hjelper ikke det, av med toppen og skrap/stak ut krystallisert salt. Lykke til! Takker for svar!den er sjøvannskjølt,motoren går veldig pent så den har vel ikke tatt skade av det håper jeg.Har alltid vert "snill"med den, ligger sjeldent over 2000omdr.Det er en slaks tempmåler på den,jeg har prøvd forsiktig med lighter å da har den gitt alarm men aldri når jeg har kjørt. Vet ikke helt om jeg stoler på den.Jeg skal prøve systemrens som foreslått her.Hvilke produkter er å anbefale til dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Systemrens, rett og slett! Forhandles av båtutstyrsbutikker m.m. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Walter_S Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 ...Jeg skal prøve systemrens som foreslått her.Hvilke produkter er å anbefale til dette? Hvis du søker på Systemrens - så får du opp 190 innlegg! - da har du noe å lese..... Bare 'kødder' med deg, blycher! Har funnet frem en tråd som beskriver denne prosessen ganske så inngående, til-og-med på samme motoren som din! Prøv her: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor . Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
blycher Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Hvis du søker på Systemrens - så får du opp 190 innlegg! - da har du noe å lese..... Bare 'kødder' med deg, blycher! Har funnet frem en tråd som beskriver denne prosessen ganske så inngående, til-og-med på samme motoren som din! Prøv her: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor . Lykke til! Hehe ja lesestoff er det nok av ja men den tråden din var jo GULLGOD prikk lik motor var det og!regner med å få kjøpt systemrens i morgen.Vil gjerne få dette prøvd før jeg tar båten på land.Takker igjen for god og nyttig respons Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Gikk tilbake i folderene fra 2004 og fant noen flere bilder fra den gang. Legger de ut, så har du noe mer å se etter... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.