Jump to content

gummiprofiler til vindu

Hank

Recommended Posts

Skal skifte ut alle vinduslistene på båten. De er av den gamle typen med låselist i midten. Kjøpte først nye lister hos SeaSea ( http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=5804 ) som så ut til å ha omtrent nøyaktig de samme målene som de gamle. De nye har sporbredde 6 mm på ene siden og 4 mm på den andre. Omtrent nøyaktig skulle vise seg å ikke være bra nok.. De nye listene er mer grove i utførelsen. Har skiftet to vinduer hittil med hjelp fra glassmester, men det var et sant h... å få dem på. Han ville ikke gjøre mer uten at jeg fikk tak i mindre lister. Det ble for trangt med de nye listene, og nå ser jeg meg om etter lister som er littegrann mindre dimensjonert. Det er ikke lett å finne. Skal forsøke en list fra Maritim i dag som har sporbredde 5 mm på begge sider.

Vet noen om andre forhandlere av slike gummiprofiler som har flere størrelser?

Redigert av Hank (see edit history)
Dette bør enhver glassmester ha på sitt lager! Er ikke bare båt dette blir brukt!

Glassmesterens sa at jeg burde skaffe listene selv før han monterte dem.. Han visste ikke hvor de kunne skaffes, bare antok bilverksteder o.l. Nå har jeg imidlertid godt håp om at listene fra maritim blir brukbare. De er laget slik at det ene sporet gaper mer enn det andre og gjør at ruten lettere kan settes på plass før låselisten skyves inn.

Dette handler ikke om større ellr mindre lister.

Mål tykkelsen på glass og ramme, så har du korrekt mål.

Ingenting annet er brukbart, da er det ikke et "sant helv......."

Tro meg,..... jeg har montert flere hundre meter:-)

Kan ikke "glassmesteren" skaffe pakninger!!!

Finn deg en ny, han har nok sovet seg gjennom utdannelsen....

Du finner rimelige pakninger hos www.okonomi-deler.no

Forresten:..... du trenger spesialverktøy for å montere kilelisten.-----

• 4 måneder senere...

Ja, det så ganske bra ut i fjor høst. Nå ligger den under presenning, så blir spennende å se i løpet av sesongen. Hadde noen små lekkasjer i et par hjørner, men det skyldtes nok at listen ble litt for sammenpresset i hjørnet slik kanten mot glasset ble ujevn. Det var ikke helt enkelt å få det justert perfekt, og arbeidet med låselisten var litt av en tålmodighetsprøve fordi det var såpass trangt.

Redigert av Hank (see edit history)
Da venter eg litt med å bytte til du har sett hvordan de blei etter at presenning forsvinner. har 2 vinduer som lekker. noen andre måter som kan gjøres for å tette dette?? sprøyte inn syrefri vasselin??

Til tetting av vinduer, mellom glass / pakning, eller pakning / ramme.

Bruk kun skikkelig spesialtetting for dette.

Wurht har 2 typer, en for bruk under montering. (avtagbar) Den brukes når det er tørt og rent.

Og en type for tetting av lekkasjer. Den er noe "klin", men kleber på vått og smuss. Og det er det, der det lekker:-)

Leveres på standard patroner. ALT tettningstoff som tyter ut etter at jobben er gjort må vekk.

Denne tørker aldri.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...