ottis Startet 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2008 Hei! Som fersk båt eier så lurer jeg bare på om dette er ok? eventuelt om det er noe jeg må ta hensyn til? ps! båten skal stå i en småbåthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Når du sier at båten skal "stå i småbåthavn" mener du kanskje ligge fortøyd? Skal båten ligge ute må du i alle fall ha skikkelige fortøyninger med gummifjærer eller tilsvarende. Mulighet for hyppig ettersyn er også å foretrekke. På kysten av Nordland må du være forberedt på frost, men de fleste havnene er vel isfrie gjennom vinteren. Dersom du har stabil (land)strømforsyning kan en varmekilde i motorommet være en løsning. Dette er praktisk dersom du skal bruke båten ofte. Dersom du ikke har tilgang på strøm bør du kjøre kjøleveske i sjøvannssystemet på motoren. Dersom motoren har ferskvanskjøling må du sjekke frysepunktet på kjølevesken. Du bør også sørge for å få frosteveske inn i alle kuleventiler på skroggjennomføringene før disse stenges, samt drenering av ferskvann/drikkevann. Disse temaene har vært belyst i mange tråder her på BP (prøv å søke på f.eks frostsikring så finner du kanskje noe av interesse) Selve drevet trenger du ikke tenke på, det har det helt topp i sjøen om vinteren så fremt havnen er isfri. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ottis Svart 9.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Takker for tipset brigg! Har landstrøm, så jeg blir og investere i varmekilde i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord-duden Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Skal også ha båten på sjøen (Tonnes marina) og skal montere denne i motorrommet: http://maritim.no/product.aspx?id=22378&am...upkey=007001040 Dette er nok til å holde kuldegrader unna. Avfukting i kabin er også lurt, evt kombinert med liten ovn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.