Jump to content

Rensing av varmeveksler på AQAD41?


fredriksen

Recommended Posts

Mens jeg sitter og ser på motoren som er tatt ut av båten og venter på deler fra Volvo Penta (kun slager og en kran, motren helt OK..), så undres jeg på om det ikke ville være lurt å rense varmeveksleren når motoren likevel er ute og det er god plass til å gjøre slikt??

 

Motoren er en 89/90-modell og har gått ca 1300 timer. Aner ikke om varmevekleren har vært renset for kalkavleiringer etc, men motoren hadde OK temperatur under hele turen hjem etter kjøpet sist høst (ca +600nm), så rensing er ikke direkte påkrevet ennå, men man vet jo aldri.

 

Har noen en "spreng-dele-tegning" av denne varmeveksleren slik at man kan se om det er enkelt å åpne denne? Varmeveksleren har to større pakninger (en mot hver ende). Dersom man åpner bør vel disse byttes?? Antar at de også koster skjorta...

 

Er det noen andre som har åpnet / renset/ og som vil si: "Ikke skru noe som ikke er galt!!" ??

Link to post

Hei,

 

Har ikke skrudd på 41 motoren, men regner ikke med at det er værre enn på 40 motoren.

Lokkene i enden demonteres, og innmaten trekkes ut. (veksleren) Du kan evt. pirke opp det som er tett, eller du kan legge denne i Syrebad. Tror ikke pakningene koster Skjorta. Det er mange deler til Volvo som faktisk er billige. Pakninger, O-ringer  o.l. pleier ikke å være dyrt.

 

Svein

Svein H

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...