Jump to content

Rensing av varmeveksler på AQAD41?

fredriksen

Recommended Posts

Mens jeg sitter og ser på motoren som er tatt ut av båten og venter på deler fra Volvo Penta (kun slager og en kran, motren helt OK..), så undres jeg på om det ikke ville være lurt å rense varmeveksleren når motoren likevel er ute og det er god plass til å gjøre slikt??

Motoren er en 89/90-modell og har gått ca 1300 timer. Aner ikke om varmevekleren har vært renset for kalkavleiringer etc, men motoren hadde OK temperatur under hele turen hjem etter kjøpet sist høst (ca +600nm), så rensing er ikke direkte påkrevet ennå, men man vet jo aldri.

Har noen en "spreng-dele-tegning" av denne varmeveksleren slik at man kan se om det er enkelt å åpne denne? Varmeveksleren har to større pakninger (en mot hver ende). Dersom man åpner bør vel disse byttes?? Antar at de også koster skjorta...

Er det noen andre som har åpnet / renset/ og som vil si: "Ikke skru noe som ikke er galt!!" ??

Hei,

Har ikke skrudd på 41 motoren, men regner ikke med at det er værre enn på 40 motoren.

Lokkene i enden demonteres, og innmaten trekkes ut. (veksleren) Du kan evt. pirke opp det som er tett, eller du kan legge denne i Syrebad. Tror ikke pakningene koster Skjorta. Det er mange deler til Volvo som faktisk er billige. Pakninger, O-ringer  o.l. pleier ikke å være dyrt.

Svein

Svein H

Takker!  

Det var da jeg tok  ut sinkanoden at ønsket om å rense veksleren kom: Anoden var borte: løsnet, knekt av, oppspist?? Det var kun en kort messingbolt i enden... Går ut fra at det skal være mere der..

Da blir det mekking i kveld også!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...