lasmarquezas Startet 8.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2008 Jeg lurer på ca. hvor mye bensin en Yamaha 4hk (2000 mod) vil bruke i timen på middels høyt turtall, montert bakpå en 20 fots seilbåt som veier ca 900 kilo. Marsjfart ca 5 knop. Takknemlig for svar fra kloke motorister. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Forbruket vil være ca 0,3 liter pr time pr. hk om det er en totakter.... Altså ca 1,2 liter pr time. Er det en firetakter så skal forbruket være noe mindre. (Om det er mulig). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
lasmarquezas Svart 9.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Tusen takk for svar - akkurat det jeg og totakteren var ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Fabrikktallene er 2,2 l/t for 4A og 2,8 l/t for 4B og 5C ved 5500 o/min - så et forbruk på 1,3- 1,6 l/t ved marsjfart er vel sannsynlig... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
barentz Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Men vil du klare å holde 5 knop på 1 tonn/20 fot båt med kun 4 hk...? Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg gikk for motor i sørvestlig kraftig vind fra Son til Sandefjord på fredag. Brukte ni og en halv time. Ganske voldsomme forhold utenfor Østerøya og ved innseilingen til Sandefjordsfjorden. Strømmen var på mitt lag, men holdt ikke 5 knop i vannet hele veien, nei. Bortsett fra akiv bølgesurf idet jeg rundet Vesterøya. I det hele tatt en klissvåt og særdeles gyngende seilas. Et forbruk på rundt 1,5 l/t så ut til å stemme, bortsett fra at jeg økte forbruket en del på slutten da jeg måtte bruke den kraften som fantes for å klare bølgene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.