Jump to content

Koble et solcellepanel i sigarettennerutgang for å lade batteri?

azadi

Recommended Posts

Er helt fersk angående båtliv og elektrisitet om bord.

Jeg har kjøpt et solpanel og vil bruke det til å lade båtbatteriene når sommeren kommer. Det er to batteri i båten, og jeg kan velge hvilket jeg bruker når jeg kjører båten og når den står i havn. Det er to sigarettenneruttak til blant annet kjøleskap osv. Lader jeg opp batteriene ved å koble til solcellepanelet via en regulator i sigarettenner uttakene? Eller må jeg koble det direkte til batteriet? De står jo under dekk, så det virker vanskelig...

Har prøvd å lese alt som står om lading og solceller her, men fant ikke ut noe som løser mitt problem...

Har du et lite solcellepanel og store batterier, går det greit uten regulator. Hvor mange watt er panelet ditt på? Hvor mange Ah (amperetimer) er batteriet ditt på? Ellers kan det være alt for tynne ledninger mellom sigarettenneruttaket og batteriet slik at du vil få unødvendig tap. Så kobe panelet (med eller uten regulator) rett på batteriet via en sikring.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...