azadi Startet 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2008 Er helt fersk angående båtliv og elektrisitet om bord. Jeg har kjøpt et solpanel og vil bruke det til å lade båtbatteriene når sommeren kommer. Det er to batteri i båten, og jeg kan velge hvilket jeg bruker når jeg kjører båten og når den står i havn. Det er to sigarettenneruttak til blant annet kjøleskap osv. Lader jeg opp batteriene ved å koble til solcellepanelet via en regulator i sigarettenner uttakene? Eller må jeg koble det direkte til batteriet? De står jo under dekk, så det virker vanskelig... Har prøvd å lese alt som står om lading og solceller her, men fant ikke ut noe som løser mitt problem... Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Du MÅ koble via en regulator, som hvertfal ifølge min oppskrift skulle ligge så nerme batteriene som overhode mulig. Tror det var noe med tempratur og greier! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Har du et lite solcellepanel og store batterier, går det greit uten regulator. Hvor mange watt er panelet ditt på? Hvor mange Ah (amperetimer) er batteriet ditt på? Ellers kan det være alt for tynne ledninger mellom sigarettenneruttaket og batteriet slik at du vil få unødvendig tap. Så kobe panelet (med eller uten regulator) rett på batteriet via en sikring. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Hei, Det er nok lurt å bruke regulator. Om du glemmer å koble ifra solcellepanelet, før du fjerner tilkoplingen til batteriet eller slår av hovedstrømsbryteren, vil spenningen til alle forbrukere være lik tomgangspenningen til solcellepanelet. På noen paneler er denne over 16 volt og da kan båtelektronikk ødelegges. F.eks en bilstereo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.