Jump to content

Hvor går ferden sommeren 2009?

Ulv I

Recommended Posts

Jeg har gått fra Sandefjord og ned til Skagen ett par ganger. Båten jeg hadde da marsjet på rundt 20. Er det stabilt pent vær helt uproblematiskt.

Hvis du kommer fra Kristiansand og direkte til Skagen. Så vil jeg anbefale å gå godt på nordsiden av Skagens rev før du svinger syd over og inn mot Skagen. Rundt revet så er det grunt og jeg har inntrykk av at det alltid er noe sjø der.

Men det er vel andre som har kommet fra den siden som kan bekrefe eller avkrefte det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Netse sommer er litt uklart enda , mye som skal klaffe av div . Plan om gjøre ferdig huset for salg , så er det båt da . Har vi byttet båt innen den tid så , da går mest sannsynlig ferieturen nedover kysten vår . Arendal og rundt området der , har ikke vært lengere enn Langesund før med båt og det er på tide . Men lenge til sommeren 09 , åmye kan skje innen den tid .Vi har også gått glipp av Telemarkskanalen dem siste 2 åra , det frister mye da vi har tatt den turen noen ganger før . Så vi for se hva som skjer , planen er først båtbytte så huset . Går det den veien så er det leilighet neste , der er det sikkert jobb nok før innflytting . Så jada , nok av planer men .........

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Men til dere som går til Skagen/Danmark.. Hvordan er det å krysse over en solkskinnsdag med en 29 foter fra kristiansand til skagen/hirtshals?

Kjører fint i 20-22 knop uten å stresse.. dvs da bruker den ca 40 liter i timen.. er det kun for ekstreme folk og seilere? ;)

Vi tok turen fra Fredrikstad-Kristiansand-Hirtshals-Skagen-Læsø-Marstrand-fredrikstad i sommer og koste oss nesten glugg ihjel :smiley::drink: En solskinnsdag er alt som trengs, du er over på ca 3,5 time i 23 knop. Når vi kjørte hadde det blåst liten kuling dagen og kvelden i forveien og da var det en god del ettersjø som ikke hadde lagt seg enda så jeg vil anbefale å la det kanskje gå en dag eller to for dere drar ut. Det ser veldig fint ut utenfor Kristiansand men når du kommer ca 30-45 minutter ut så begynner dønningen skikkelig og så legger den seg igjen på midten og det samme skjer når du kommer til Hirtshals, bortsett fra på danske siden så bølget det gangske bra helt til vi rundet moloen i Hirtshals havn.

Neste år blir det nedover svenskekysten og over til Danmark igjen men da nedover østsiden av Danmark til vi finner det for godt og snur

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Turen går nordover med besøk av Lofoten og Vesterålen. Det er ledig lugar til deg Sleipner om du vil kjenne havsalt i krøllene :wink: Semidieselen til Kira II heises ombord i Florø på hjemturen.

Tom

Har jo ikke krøller nå så snauklippt som jeg er.. :lol:

Men ja jeg håper inderlig at det klaffer slik at jeg får hver med ihvertfall litt på denne turen. :wink:

Må ihvertfall få til slik at jeg får tatt en titt på motormuseumet! :smiley:

Iår var vi for første gang i Danmark. Det ga mersmak. Hvis det blir stabilt godt vær i ferien (selvfølgelig blir det det :cool: ), så tar vi nok en lenger sving til Danmark. Prøver å komme oss lenger sydover.

Hjemtur via Svenskekysten oppover. Kunne jo vært hyggelig med følge neste år også, iår var vi stort sett tre båter; veldig hyggelig. Kanskje vi kunne fått til litt flere uthavnbesøk.

Imorgen kveld er det bildeframvisning og mimring fra årets turer. Blir nok flere slike. Mimrekvelder mener jeg.

Redigert av Svenning (see edit history)

For første gang på 22 år ble det i år ikke Svenskekysten for vår del. Vi la i år kursen mot Sørlandet. Hadde aldri vært sør for Arendal i båt tidligere. Vi prøvde også den nye kanalen ved Sprangereid, dro videre nordover forbi Farsund Lista og havnet på Hidra. Er ikke i tvil. Bare venter på 2009 for å ta den samme turen.

Redigert av linge2 (see edit history)
, men kom ikkje lenger enn Gulen.

Slik er det på Vestlandet: Me har så mykje flott at det er umogleg å rekka over alt...

Nei det gjorde ikke vi heller -og ja, det er en praktfull natur på deres side. (også)

Kanskje vi kommer oss lenger til neste år, ---- hvis vi drar den veien, ----- og hvis vi ikke blir sinket av for mange fine plasser å være ????

Det er ikke godt å si!

...Neste år ser jeg for meg at vi tar noe av samme ruten, men legger turen innom Aalborg og Anholt,........
Da har dere noe å glede dere til, men sørg for at det er lite bølger når dere seiler til/fra Anholt. Når dere først er innom Anholt er det verd opplevelsen å dra innom Grenå og Kattegatcenteret: http://www.kattegatcentret.dk/Kattegat/Pages/DK/Default.asp.

Vi har foreløpig 3-4 alternativer. Vi skal seile forholdsvis langt ila ca 6 uker. alternativene blir:

oslo-færøyene-(island?)-shtland-oslo

oslo-lofoten tur/retur

oslo-frankrike tur/retur

rundtur i østersjøen. Det kan nok også være veldig morsomt

Foreløpig er ingenting bestemt, utenom at det skal bli et skikkelig eventyr. Akkurat som i sommer.

På ønskelista mi til jul står kart og havneguide over Vestlandet. Om de kommer så kan et være at vi tar en uke eller to oppover der.

Ei veke eller to? Det er ikkje mykje du får sett då. Gå så langt for kort tid... Men sjølvsagt betre enn ingenting. :wink:

Den "nye" Havneguiden frå Lindesnes til Bergen er forøvrig slettes ikkje verst.

Kanskje vi kommer oss lenger til neste år

Så snakkast me, kanskje. :flag:

Redigert av janb (see edit history)
Hvor lang tid bør en beregne på å seile distansen Svelvik - Stord , i ferie modus ?

I "transportmodus" kan du klara det på 4-5 dagar med 7 knops fart og overnatting i hamn. Med nattseglas og meir eller mindre kontinuerleg seglas, kortare tid. Men hugs du skal rundt både Lindesnes, Lista, Jæren og Sletta, så ein må absolutt ta ver-atterhald. Eg gjekk mykje av den same distansen hausten 2006. Les meir i denne tråden.

Veit ikkje korleis du definerer feriemodus, men noko mindre enn ei veke bør du nok ikkje rekna. Det er jo mange fine avstikkarar underveg også, Sørlandet, Ryfylke, Sunnhordlandsbassenget osb. Og når du først er komen til Stord, så vil du sikkert ha med litt meir lenger nordover og... Sjølv ville eg brukt minst fire veker! :wink:

God tur og velkomen vestover! :flag:

Redigert av janb (see edit history)
https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=295564

Veit ikkje korleis du definerer feriemodus, Sjølv ville eg brukt minst fire veker! :wink:

:flag:

Ser for meg å ta en del stopp , korte etapper fra start t.o.m Kr.sand/Farsund for å nyte sørlandet .Jentungen må vel få se Kapt Sabeltann og apekattene . Deretter raskest mulig nord til Skudesnes/Haugesund,men må vel ha et stopp i Egersun eller Tananger. For så å fortsette med kortere etapper igjen .

Har planer om å legge igjen båten en eller annen lur plass Sunnhordland,Kvinnherad eller Bergen , for å ta returen 4-6 uker seinere.

Tror nok ikke 7 knop er realistisk hele veien , ser for meg 4-6 .

Alt bestemmes av været og hvilken komfort fruen og jentungen krever underveis.

Det er jo snart jul og nyttår og da er det bare å se fremover mot lysere tider og starte planleggingen :flag:

......Alt bestemmes av været og hvilken komfort fruen og jentungen krever underveis........
Jeg tror at dette er en svært klok vurdering av en skipper som har ansvaret for de andre ombord. Jeg tar endel ganger de lange transportetappene selv mens familiemedlemmene reiser til "destinasjonen" med mer komfortable transportsystemer. Det er alltid lurt å lage alternative planer. Hvilket "planleggingsverktøy" bruker du (kart/kartplotter)?
Hvilket "planleggingsverktøy" bruker du (kart/kartplotter)?

I båten har vi en liten Garmin kart plotter . Tror det er 178c den heter . Fungerer greit så langt . Hvilke brikke den bruker vet jeg ikke , men den har kart nord t.o.m ca Haugesund . Videre nordover Sunnhordland,Hardanger og Bergens område blir det på feeling og papirkart , jeg er kjent den veien.

I tillegg har vi papirkart og en liten håndholdt GPS .

Har også et par havne guider ombord , for å finne disesel på seilasen .

Selve planlegging av lengre ruter gjør jeg ombord her hvor jeg jobber . Vi har 2 x Telchart , kart i fra C-map . Vi har jo alle verdens kart og publikasjoner etc....

Så jeg lager ruter og våre gode venner fra østen (Fillepinere) printer ut waypoint liste og lager en komplett voyage plan , som inneholder : waypoint , kurs/dist, spes farer ,vedlegg av alle Nav warnigs i de aktuelle kart for seilasen , liste over aktuelle kart , liste over aktuelle publikasjoner med avsnitt og sidetall (kopier),liste over Vhf / tlf nr til aktuelle havner. Posisjon og vhf ch for raporterings soner VTS (men det er for rap.pliktige fartøy)

Tidstabell fart/dist .

Det blir skikkelig proft , selv om jeg ikke behovet for all infoen , men de lager voyage planen slik vi gjør det ombord her .

Plan B er vel alltid å se/tenke litt fremover i kartet og vite hvor en alternativt kan snike seg inn å få le/diesel/mat etc eller hva det måtte være dersom man ikke kan/vil eller ønsker å fortsette i plan A .

Plan C er Distress knappen ,håndholdt Vhf , redningsvester og gummibåten , så håpe på det beste .

Uansett vår erfaring med seilbåt tilsier at vi uansett ikke tar noen sjanser , om vi ikke absolutt må .

Som nevnt over , det er mor og jentungen som bestemmer komfort og lengde på etappene .

Så får vi bare håpe på en Nice summer 2009 :yesnod:

Sistestyrmann, skal du ha det mye sikrere og bedre planlagt enn dette får du bare sende filipinerne på tur med båten på egen hånd :-)

Jeg hadde selv flotte opplevelser i området Strømstad-Fjällbacka-Kragerø-Nøtterøy i sommer, og planen for neste sommer er enda litt lengre transportetapper helt i starten og slutten av perioden slik at jeg kommer meg enda litt lengre ut. Mitt høydepunkt var da jeg var eneste båt på Svenner (i begynnelsen av august).

svenner2.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...