Jump to content

ice antenne til båten hvor får jeg tak i det?

Superkul

Recommended Posts

Skal i båten til helga kommer tilbake med art.nr bilde og pris (tror kvitteringen ligger i posen).

Fant antennen i hylla sammen med mobiltelefontilbehør hadde pisk til både 900 og 450. Klarer heller ikke å finne den på nettsiden,rart.

Betalte ikke mange hundrelappene så det spørs om det svarer seg å lage selv og så ser det ikke fullt så fint ut i antenneskogen på targabøylen.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

mulig det er enkelt men hva er brukt til tråder og hva er firkanten lagd av osv osv og mål???

Nå vil jeg gjerne slippe å fornærme deg, men så lenge du ikke kan svare på spørsmålene du stiller selv, foreslår jeg at du kjøper en ferdig antenne. Har tenkt å bygge antennen på bildet selv, men det er kun for å overbevise meg selv om at en ferdig (kostbar) antenne er mye bedre og egner seg mye bedre i sjøsprøyten på en båt. Alt er ikke "gratis" her i verden!

Og til horg, - nei, det er ikke noen slik antenne vi snakker om. Vi snakker ikke om mobiltelefonantenner for frekvensene 900 og 1800MHz, men antenne for mobilt bredbånd på frekvensen 450MHz.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

I og med at jeg, for eksperimetets skyld har tenk å bygge en slik antenne, har jeg tenkt å bruke stiv kobbertråd til antenneelementene (loddbar). Elementene er festet i en chassiskontakt type BNC. Selve antennepisken loddes i senterpunktet, og radialene (de som peker på skrå nedover) loddes fast i hullene i kontakten som ellers brukes til å skru fast kontakten i chassis. Ellers viser fotoet en 90% BNC kontakt som går til modemet. I enden mot modemet, trenger en selvfølgelig en slik miniplugg (husker ikke typebetegnelsen i farten) som ICE bruker for tilkobling til modemet. Lengden på "pinnene" blir (etter tegningen): 299,8x0,95/450/4 = 16cm.

Lars H. :cheers:

:sleep: :sleep: :sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 uker senere...

Jeg kjøpte antenna fra eMCOM i sommer. I spesifikasjonen oppgis CSG rundtstråleantenne for Ice til 11 dBi. Antennekontakt: N-hun. Antennen er koblet til ICE WLAN. Jeg hadde svært gode erfaringer med denne hele sesongen - for meg fungerte den atskillig bedre enn Telenors Mobilt Bredbånd med USB-modem.

iceantenne.jpg

Her er et bilde av antenna på et tidlig stadium av montering. Den står her litt til venstre for masta og er faktisk like høy som masta. Etter hvert fikk den en bedre plassering. Skal bli spennende å sammenligne signalstyrken med denne sammenlignet med den Lars skal bygge.

Her er et bilde av antenna på et tidlig stadium av montering. Den står her litt til venstre for masta og er faktisk like høy som masta. Etter hvert fikk den en bedre plassering. Skal bli spennende å sammenligne signalstyrken med denne sammenlignet med den Lars skal bygge.

Det blir lite spennende. En 1/4-bølge antenne som du sier at jeg skal bygge (en eller annen gang, mangler en kontakt som jeg skal kjøpe neste gang jeg er hos ELFA i Oslo) har ikke noe ekstra gain. Den eneste fordelen med den, og alle andre antenner, er at den kan monteres ute i det fri og ikke stå dypt nede i salongen der laptop'n er.

Lars H.

• 1 år senere...

Hmmmantakelig leter du forgjeves - antakelig har du oversett de to sitatene du ser under?

Da har jeg endelig husket å få med art nr når jeg var i båten.

Antennefot m/jordplan 31-180

Antenne 450 mhz kolinær 31-183

OG...den er desverre "utgått" fra Biltema`s sortiment....lenge siden 450 Mhz var i skuddet ....bortsatt fra nå med ICE...desverre...

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...