Jump to content

montere trimflaps på en 18 fot silver viking?

Rui lui

Recommended Posts

Om du vil ha noe igjen for det?

- Vil heller spørre deg om hvorfor du vurderer flaps på båten? Er du plaget av at båten legger seg på siden under fart? Er den svært følsom for sidevind og personforflytting? Hvis du er plaget av dette, vil det mest sannsynlig hjelpe med flaps, men det kan også hjelpe å kikke etter om motoren står skjevt på akterspeilet. Men dette blir bare spekulasjoner fra min side. Vi må vite litt mer. Hvor stor er motoren?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

har ikke hatt båten så lenge så har ikke fått testet ut dette med bla vind eller personforflyttning..har en 50 hk.med powertilt.vis jeg kjører motor helt inn mot akterspeilet ligger den best i sjøen..men motor må da jobbe mer..tilter jeg ut motor får jeg mer turtall og båten trives bedre,men da hopper den.lurer vel i grunnen på om jeg da kan bruke flapsa til å få ned båten mens motor står slik den trives best?

]

Ok, skjønner. Jeg har selv montert flaps på en 18 fots skjærgårdsjeep. Utrolig effektiv, men der var problemet at den la seg til den ene siden. problemet du beskriver, at den hopper, har jeg ikke erfaring med (annet enn fra overmotoriserte joller)

Men jeg tror du vil få bukt med problemet ditt med flaps, siden flaps vil presse baugen din ned. Men det er billigere å legge en sandsekk foran i baugen, for å få litt vekt der.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Hei

Hvis du ikke trenger regulerbare (elektriske) flaps for sidevind eller vektfordeling, kan du vurdere Smart Tabs.

Link. Du finner dem i norske nettbutikker.

De vil gi et løft i akterenden og motvirke "hopping". Senker planingsterskelen og gjør at du kan plane ved lavere hastigheter. Enkel montering. Det er skrevet en del om dem her inne.

Monterte Smart Tabs på min 16' jeep (50kh) i våres. Meget fornøyd. Planer raskere uten å løfte bauen så mye. Powertilten og flapsene "samarbeider" utmerket. (Får båten liksom til å sveve, helt på grensen til å begynne å "vippe. Herlig

Har aldri vært plaget av at båten legger seg til en side. (Men så er jeg veldig pirkete på plassering i båten. Last er greit men er det folk som klager, Vel, skal dem værra med - så sitter dem hvor jeg bestemmer.

Bare god erfaring med Smart Tabs her.

Hei

Hvis du ikke trenger regulerbare (elektriske) flaps for sidevind eller vektfordeling, kan du vurdere Smart Tabs.

Link. Du finner dem i norske nettbutikker.

De vil gi et løft i akterenden og motvirke "hopping". Senker planingsterskelen og gjør at du kan plane ved lavere hastigheter. Enkel montering. Det er skrevet en del om dem her inne.

Redigert av silver viking 18fot (see edit history)

]

Noen som har erfaring med å montere slike trimflaps på en pioner eller annen mykplast båt? Vi har (i alle fall intil videre) en Pioner 15 som reiser seg litt mye før den går i plan og kan slå litt i høy fart og lurer på om dette kan være en løsning? Men å skru doble "mykplast" skrog er kanskje ikke tingen?

Tips og råd mottas med takk!

Noen som har erfaring med å montere slike trimflaps på en pioner eller annen mykplast båt? Vi har (i alle fall intil videre) en Pioner 15 som reiser seg litt mye før den går i plan og kan slå litt i høy fart og lurer på om dette kan være en løsning? Men å skru doble "mykplast" skrog er kanskje ikke tingen?

Jeg monterte stangholdere på min river i fjor sommer. Brukte da korte syrefaste skruer og godt med epoksylim. Disse sitter som et skudd, og ingen fare for lekkasje. Jeg vil tro at du kan bruke samme metode på flapsene.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...