Jump to content

Kva skjer om man fyller for mykje olje?


Diesel248

Recommended Posts

Ja du Skvulpen kan bare le du.

 

Men da svogern presterte dette kunstykket på sin Nissan Serena 2,3d motor ble jeg ikke særlig glad. Gikk med noen timer på motorbytta på denne bilen. Helt utrolig hvor korka folk kan bli. Idioten påsto han ikke fikk kvælt bilen engan, var for glatt ute, han hadde jo ikke prøvd i 5gear stakkar. Ble redd da motoren rusa seg å hoppa ut av bila, sto å venta til alt rundt var røyklagt og brannvesenet ble tilkalt av forbipasserende. Til slutt var motorklumpen så varm at alt gikk ad,dundas.

Link to post

Finnes utrolig mye rare folk: En "bekjent" skulle fylle olje på arbeidsbilen (En VW minibuss) han fyllte til det var fullt han, uten å spørre eller skjønne hva han gjorde. Fullt: Til det ikke gikk på mer olje uten at det rant over topplokket! :headbang:

 

Gudselov startet ingen motoren før olja ble tappet av.

 

Men om du har dårlig oljetrykk på manometret Diesel248, så ikke fyll mer olje enn normalt!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Kommer an på hva du har for motor, men en halv cm over gjør vanligvis ikke en døyt. 1 cm kan gi noe mer oljedamp, el. men mer enn det kan gi merklige symptomer som motorer som ikke stopper, men det skal MYE til.

Fyller man opp så det går opp til veiva får det morsomme følger, med utblåste simmeringer, og pakninger på bunnpanna forlater plassen sin, for da snakker vi om trykk...

Link to post
....Men om du har dårlig oljetrykk på manometret Diesel248, så ikke fyll mer olje enn normalt!....

 

Hei,

Eg har ikkje fylt for mykje olje. Men eg har ein SABB DIESEL 2H

Oljetrykket er oppunge maks grensa (i følge boka) så det skulle vere bra. Vi fylte olje i dag, 1-2mm over streket.

 

Tanken om dette emnet begynte eg og tenke på seinare.

 

På ein motor som haller meir enn 8 grader vil jo regulere mengda til 2-5mm under streket. Men vi fulte til streket, så har den litt ekstra og smøre på. (Ikkje overfylle)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Mange år siden, men artig hsitorie..

En bekjent med FIAT *** skulle også fylle olje. Han mente vistnok han hadde en varsellampe for lavt oljenivå som lyste. Han etterfylte ganske så mye olje, men lampa lyste forsatt. Så bestemte han seg for å starte motoren, men den ville ikke starte. Det var da vi ble tilkalt for på skyve bilen. Fikk skjøvet den utfor en bakke inne på Haakonsvernområdet.

Bilen hostet og harket ned halve bakken før den startet. Den gikk i hvertfall ikke rent, og det var så mye røyk at det så ut som en havarivernøvelse. Vi sprang etter og fikk han til å stoppe motoren med en gang. Det var da vi fikk høre om hans oljepåfylling. Fikk tappet masse olje ut for peilepinnen viste rett nivå. Det utrolige var at motoren faktisk gikk helt fint igjen etter litt harking og røyk til å begynne med.

Link to post
På en dieselmotor hvor veivhusventilasjonen ledes inn i innsugsluften kan du risikere at motoren tar helt av. Ikke klarer du å stoppe den heller uten å rive av veivhusventilasjonsslangen.

 

 

Ble redd da motoren rusa seg å hoppa ut av bila, sto å venta til alt rundt var røyklagt og brannvesenet ble tilkalt av forbipasserende.

 

Jeg kan relatere meg til det der. Jeg liker ikke disse metallklumpene som romler og bråker nedi der. Jeg har den der fordi jeg MÅ ;-) Ikke liker jeg ukontrollert bråk og støy heller noe særlig.

 

Husker meeeget godt da jeg en gang (det ble med den gangen) skrudde litt på en Corvette Tempo som jeg kjøpte for en 50-lapp en gang. Flottøren i forgasseren hadde det med å henge seg opp på full gass. Vel, inn i garasjen med den og demonterte. Fant flottøren, ryddet og renset opp så godt jeg kunne og monterte sammen.

 

Startet opp, og alt så tilsynelatende fint ut. Til jeg ruste innom full gass for å prøve. Flottøren hengte seg sporenstreks opp, og hele greia bråkte som en vulkan i utbrudd. Sterkt panikkslagen begynte jeg å tenke så godt det lot seg gjøre. Fant ut at det beste var vel å vippe av pluggledningen.

Tenkte også såpass langt at det sikkert var spenning i den og fant derfor i full fart et stort skrujern med isolert håndtak. For å være sikker på at jeg hadde skikkelig tak, så tok jeg liker godt tak med begge hender (det var ikke heeelt plass til begge hender på det isolerte håndtaket) og vippet det jeg kunne.

 

Resultatet var en ubrukelig arm i flere minutter etterpå, og følelsen av pluggspenningen langt oppover armen kan jeg klart erindre i dag, 18 år senere.

Link to post

Den burde ihvertfall stoppe om den ikke får luft.. Wichmann Semidiesel har en patent på dette. Raser motoren ut kan man dra i et spak som stenger lufttilførselen, ihvertfall mesteparten. På de små semidieselene vet jeg om folk som har montert en krane som man kunne åpne slik at det ikke var kompresjon. Er det fek.s diesel i bunnpanna på en slik kan det fort ta av.. :wink: Og dette er nok lite kjekt når motoren veier noen tonn og med et digert svinghjul på et tonn.. :crazy::eek:

Link to post

En venn av meg tok feil av alarm lampen for varme og oljetrykk på sin gamle Yanmar ano 1977. Fylte på 2 liter olje og startet opp, den gikk plutselig steike fort og røyk godt...så godt etterhvert at han prøvde å stoppe den uten å lykkes. Heldigvis hadde han vært nede i motoren 2 dager i forveien så han visste nøyaktig hvor hendelen for å ta av kompresjonen på sylinderen var.

Han berget motoren men måtte ha ny toppakning, så ettertrykkelig ødelagt toppakning hadde ikke mekanieren som byttet sett før.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...