arnbr0 Startet 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2008 Hva betyr egentlig uttrykket "fartøy som ikke er under kommando" slik det fremgår av § 27 i Sjøveisregelene. På min båt er det i masten to rundtlysende røde lanterner. Den ene plasset en snau meter over den andre . Den forrige eieren fortalte meg at disse lanterene ble brukt under fiske. Båten har tidligere vært registrert i skipsregisteret og ble brukt i næringsvirksomhet /utleie til fritidsfiskere/stangfiske fra båt. Jeg bruker båten en del i forbindelse med eget fritidsfiske men er usikker på forståelsen av regel 27, og har derfor ikke brukt de to røde lanterne i masten. Er det noen som kan opplyse hvordan disse lanterene skal/kan brukes Regel 27. Fartøy som ikke er under kommando eller som har begrenset evne til å manøvrere a) Et fartøy som ikke er under kommando, skal vise: (i) to rundtlysende lanterner med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre hvor de best kan ses, Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Trur du benytter deg av feil paragraf i denne sammenheng. Når du har to røde lanterner i toppen, så skal di vere tent når du er under fiske, og har ute fiskeredskap som kan stikke ut opp til 150 meter frå båten, f.eks. line og garn. Men når du er i fiske, så skal di to røde lanternene vere tent ilag med sidelanterner, topplanterne og hekklanterne. Når ein båt ikke er i komando, f.eks. ligg og driv av en eller annen grunn, så skal kun di to røde lanternene vere tent. Jeg er ikke helt sikker på om jeg formulerte meg rett nå, men her er sikkert andre personer i forumet som kan konstantere om jeg har rett. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 At fartøyet ikke er under kommando, betyr at det på grunn av problemer (ofte tekniske) ikke er i stand til å holde av veien for andre fartøyer. De to røde rundtlysende lanternene erstatter i et slikt tilfelle topplanternen(e). Hvis fartøyet ikke gjør fart gjennom vannet, skal de to røde være de eneste lanternene som skal vises. Et fartøy som fisker er framdeles under kommando og kan (og skal) eventuelt holde av veien for andre fartøyer der hvor sjøveisreglene krever dette. Fartøy som fisker skal derfor IKKE benytte disse to røde lanternene, men føre lyssignaler som for fartøy som fisker. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Jeg tror jeg var litt rask i besvarelsen. En fiskebåt under fiske har begrenset evne til å manøvrere, og skal dermed ha to røde lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Jeg har sett på sjøveisreglene og regel nr. 26 omhandler lanterneføring for fiskebåter. Der nevnes rød over rød lanterne bare i sammenheng med at trål sitter fast. Dette er jo helt uaktuelt i forhold til min båt. (vedlegg 2) 2 Signaler for trålere. (a) Fartøy som holder på med å fiske med trål, enten de bruker bunntrål eller flytetrål, skal vise: (i) når trålen skytes: to lanterner med hvitt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre, (ii) når trålen hales: en lanterne med hvitt lys over en lanterne med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre, (iii) når trålen har satt seg fast i en hindring: to lanterner med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre. (b) Ethvert fartøy som holder på med å fiske med partrål, skal vise: (i) om natten en lyskaster som lyser forover og i retning av det annet av de to fartøyene, (ii) når trålen skytes eller hales eller når den har satt seg fast i en hindring, de lanternene som er foreskrevet i avsnitt 2 (a) ovenfor. http://www.nautisk.no/colreg/regel26.htm Kan det bety at en båt er uten kommando hvis båten driver og styrehuset er ubetjent ? Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Innlegg #5: Du bør sitere og lese hele regel 26 så finner du ut hvilke lanterner som skal føres. Jeg har kopiert regelen her, og det som synes å passe deg siden du ikke tråler, er punkt c Regel 26. Fiskefartøy (a) Et fartøy som holder på med å fiske skal enten det er underveis eller ligger til ankers, bare vise de lanternene og signalfigurene som er foreskrevet i denne regel. (b) Et fartøy som fisker med trål hvormed forstås et eller annet redskap som brukes til å fiske med og som slepes gjennom vannet, skal vise: (i) to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med grønt lys, den nederste med hvitt lys eller en signalfigur bestående av to kjegler, den ene anbrakt loddrett over den andre, og med spissene sammen. (ii) en topplanterne aktenfor og høyere enn den rundtlysende lanternen med grønt lys. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det, (iii) når det gjør fart gjennom vannet, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanternene som er foreskrevet i dette punkt. © Et fartøy som holder på med å fiske, men som ikke fisker med trål, skal vise: (i) to rundtlysende lanterner den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys, den nederste med hvitt lys eller en signalfigur bestående av to kjegler den ene anbrakt loddrett over den andre og med spissene sammen. (ii) når det er redskap ute som strekker seg over 150 meter i vannrett retning fra fartøyet, en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kjegle med spissen opp i retning mot redskapen, (iii) når det gjør fart gjennom vannet, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanternene som er foreskrevet i dette punkt. (d) Tilleggssignalene som er beskrevet i vedlegg II til disse reglene, gjelder for et fartøy som holder på med å fiske i nærheten av andre fartøy som holder på med å fiske. (e) Et fartøy som ikke holder på med å fiske, skal ikke vise de lanternene eller signalfigurene som er foreskrevet i denne regel, men bare de som er foreskrevet for et fartøy av samme lengde. 0 Endret ved forskrift 24 okt 1994 nr. 976. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.