Jump to content

Forsikring - utenlandske selskaper

Victora III

Recommended Posts

Har i dag forsikret min 4 år gamle 29 foter i Sparebank1 og betaler ca 10000 for dette. Ikke akkurat billig. Men faktisk er dette det rimeligste alternativet jeg har fått fra norske selskaper. Har imidlertid sjekket priser hos de fleste andre norske selskapene, men de er alle dyrer!

Et selskap (nevner ikke navn!) skulle ha 19.000,- :confused::lol:

Har derfor sjekket priser hos en del forksingsmeglere og utenlandske forsikringsselskaper og det er ikke tvil om at det er penger å spare - mye penger også! Hos et av dem var nesten en halvering av forsikringsprisen av det jeg betaler i dag.  MEN har noen erfaringer med f.eks. Nilsen Brokers, Quality Broker, Pantaenius Lystfartøyforsikring osv??? Har hørt og lest ulike erfaringer, og de fleste er gode. Noen her som har erfaringer??

Hei !

Min 32 fot seilbåt fra 1982 er forsikret hos Pantaenius, avd. Skive i Danmark. Den har full kasko og ansvar. Seilingsområde er hele nordeuropa (inkludert engelske kanal - nord for en linje mellom Lands End og frankrike, samt vestover mot en linje trukket ved Shetland nord til Stad)

For dette betalte jeg inneværende år kr 3220,- (DKK)

Hilsen Lars,

S/Y Hybris, LK7137

:confused:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Hadde forsikring på min tidligere båt i et Engelsk forsikringsselskap gjennom QB !..

Hva forsikringen hadde for dekning og betingelser har jeg ikke peiling på enda :sailing:

For hvis norske selskaper bruker et vanskelig språk og små skrift, så er det ikke bedre i England.

Jeg forlangte å få en norsk utgave av forsikringspapirene, men fikk til svar at det var det ingen andre som hadde etterlyst.

Har nå forsikring i et lokalt selskap, og betaler gjerne 10% mere.

MEN nå vet jeg hva jeg er forsikret for og mot..

God sommer. :diving

Jeg har forsikret Hannah II hos Quality Broker. Betaler ca. 10.700 for forsikringssum 1,5mnok samt forsikring av jolle, motor og div. løsøre + ansvar. Egenandel 20.000. dog 1.500 for jolle/motor - kun én egenandel pr. skadetilfelle. Kasko inkluderer også maskinforsikring, dvs. skade på motorer og drev som følge av motorhavari. Jeg synes dette er relativt gunstig, i alle fall det billigste jeg har kommet over.

Så til spørsmålet ditt. Jeg har ingen erfaringer med skadeutbetalinger, så jeg vet ikke hvordan det fungerer da. Quality Broker megler jo forsikring i utlandet, så det er ikke nødvendigvis samme forsikringsselskap hver gang. Nå er det Navigators & General, tidligere var et Lloyds. Uansett gjelder at det er store, seriøse forsikringsselskap som benyttes, med internasjonale vilkår.

Quality Broker har etter hvert blitt ganske store i Norge på forsikring av dyrere seil- og motorbåter. Det har sikkert vært en del forsikringsutbetalinger, og jeg er ganske sikker på at hadde det vært problemer med å få fornuftige opgjør, så hadde det vært kjent. Ikke det at jeg tror QB nødvendigvis er bedre enn andre. Men å ha eksistert en stund og det å ha et visst volum gir en viss trygghet.

Pantenius har vært kritisert i enkelte tidsskrifter, særling i "På Kryss" for å ha vært vanskelige i forbindelse med enkeltsaker. Mitt inntrykk er delvis at Pantenius kjører tøft ut, men at i hvert fall flere av de omtalte sakene har blitt løst på akseptabelt vis, om enn ikke med en formøyd kunde pga. prosessen.

I forbindelse med forsikring av Hannah III har jeg innhentet tilbud fra QB, Pantenius og If. Som totalkunde hos If kom de faktisk best ut, men det var før jeg oppdaget at tilbudet deres ikke inkluderte maskinforsikring. Skule jeg ha med det var de ikke lenger konkurransedyktig. Dermed var QB nok en gang billigst - flere 1000-lapper billigere enn Pantenius.

Og selvsagt får du forsikringsvilkårene.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Kasko inkluderer også maskinforsikring, dvs. skade på motorer og drev som følge av motorhavari.

Hva betyr dette i praksis? Er det slik at hvis plutselig alt kjølevannet ligger i bunnen av båten, motoren har blitt overopphetet og gikk til helv..., så får du ny motor?

Hva dekker en maskinforsikring som ikke en generell full kasko dekker?

Kunne godt tenke meg en kaskoforsikring som ga meg ny motor hvis den gamle av en eller annen grunn havarerte. Da tenker jeg på slike tilfeller der motoren havarerer, men båten forøvrig er uten skade.

Lotus

Hva betyr dette i praksis? Er det slik at hvis plutselig alt kjølevannet ligger i bunnen av båten, motoren har blitt overopphetet og gikk til helv..., så får du ny motor?

Hva dekker en maskinforsikring som ikke en generell full kasko dekker?

Kunne godt tenke meg en kaskoforsikring som ga meg ny motor hvis den gamle av en eller annen grunn havarerte. Da tenker jeg på slike tilfeller der motoren havarerer, men båten forøvrig er uten skade.

Maskinforsikring (som hos QB er en tilleggsdekning) dekker, som du er inne på, skade på maskin og drivlinje som ikke er forårsaket av at selve båten havarerer/synker.

Iht. sammendrag av forsikringsvilkårene gjelder følgende: For båter med maskinskadeforsikring trekkes 25% av skaden pr. år for båter eldre enn 5 år.

Mao - er båten eldre enn 9 år får du ingen ting, men da tegner du vel heller ikke slik forsikring.

En forutsetnng for å få dekning under denne delen av forsikringen er selvsagt at motor og drivverk har hatt normalt vedlikehold. Motorhavari alene som følge av forsømt vedlikehold dekkes ikke.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Selv har jeg hatt Pantaenius nå i 2 år. Bortsett fra at de var 2-3000 billigere enn det beste norske tilbudet jeg fikk så falt valget på dem pga. at de ikke praktiserer aldersfradrag ved skade på f.eks hekkagregat, noe som min båt er utstyrt med. I et de norske selskapene jeg var i kontakt med så ville et heggagregat fra 1987 bli nedskrevet med 80%. Ved en eventell skade så ville det bli minimalt med utbetaling etter fratrekk av egenandel. Hos Pantaenius så praktiserer de noe som kalles "feste taxe" som i følge vilkårene betyr at det skadede utstyret blir erstattet med nytt, dog maksimert til den totale forsikringssummen på båten. Blir skaden høyere enn det så blir jo båten kondemnert uansett og den totale forsikringssummen utbetalt.

Båten er 25 fot, 130 hk diesel, 25 knop, forsikringssum 300000dk (med dagens kurs så utgjør det 360000nok) egenandel 4000, årspremie 4300.

Den eneste erfaringen jeg har i forbindelse med en skade (kan egentlig ikke karakteriseres som skade) var at jeg nå i påsken fikk et tykt tau som var forankret på havbunnen på propellene. Det ble tverrstopp og motoren stoppet tvert. Kjørte heldigvis på lavt turtall. Kontaktet Pantaenius i etterkant og opplyste om hendelsen og at eventuelle skader jeg oppdager i ettertid ville bli presentert dem. Fikk to dager etterpå svar tilbake at de avventet til ut mai måned og hvis ikke jeg hadde oppdaget noe innen den tid så anså de det slik at det ikke hadde oppstått noen skade. Egentlig en ganske grei behandling synes jeg.

Mange interessante synspunkter og erfaringer. Dette med motorhavariforsikring, KOB, var jeg ikke klar over - nyttig å vite! Ellers er det jo også interessant det som sies om  Pantaenius og at de ikke praktiserer aldersfradrag. Det er jo et viktig moment.

Ellers er det i de norske selskapene en ulykke om du har motor over 200 HK! Prisskille mellom over og under er ganske markert. Har en hekkaggregat i tillegg skyter de norske selskapene prisen enda noen grusomme hakk opp i forhold til fast aksling. Nei, det blir nok QB eller  Pantaenius.

(noe helt annet KOB: flott hjemmesider dere har - her har jeg funnet mye nyttig om havner bl.a. Fortsett å oppdatere:flag: :smiley::wink:

• 3 måneder senere...

Fortsetter denne tråden litt. Har innhentet tilbud fra Pantaenius, Quality Brokes og Norwegian Brokes. De to første er det skrevet en del om her og jeg ser at det er en god del som bruker disse. Prismessig kom Norwegian Brokes best ut. Vilkårene ser også svært interessante ut med bl.a følgende:

Ved totalskade utbetales hele forsikringssumen. Det er altså ikke snakk om "markedsverdi" på skadedagen.

2)  Normalt trekkes maksimalt 1/3 pga elde og bruk på seil/rigg, elektronisk utstyr o.l. Utover dette erstattes gjensnskaffelsesverdi

3)  Maskinhavariforsikring er inkludert i dekningen de første 5 - 8 årene. Skade etter grunnstøtning, brann o.l. er alltid dekket. Maskinhavari kan gi erstatning om f.eks. toppen skulle ryke.

4)  Redusert egenandel på medforsikret jolle/påhengsmotor.

Fortsetter denne tråden litt. Har innhentet tilbud fra Pantaenius, Quality Brokes og Norwegian Brokes. De to første er det skrevet en del om her og jeg ser at det er en god del som bruker disse. Prismessig kom Norwegian Brokes best ut (på min båt 1500 billigere en de to andre). Vilkårene ser også svært interessante ut med bl.a følgende:

- Ved totalskade utbetales hele forsikringssumen. Det er altså ikke snakk om "markedsverdi" på skadedagen.

- Normalt trekkes maksimalt 1/3 pga elde og bruk på seil/rigg, elektronisk utstyr o.l. Utover dette erstattes gjensnskaffelsesverdi

- Maskinhavariforsikring er inkludert i dekningen de første 5 - 8 årene. Skade etter grunnstøtning, brann o.l. er alltid dekket. Maskinhavari kan gi erstatning om f.eks. toppen skulle ryke.

- Redusert egenandel på medforsikret jolle/påhengsmotor.

MEN er det noen som bruker Norwegian Brokers eller har erfaring med dem?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...