Jump to content

D5L litteratur

27 knop

Recommended Posts

Hei! Har lest to båtførerprøvebøker nå, den ene to ganger. Tok akkurat prøven og btw. Begynner å bli litt lei av å lese det samme om igjen; hadde vært gøy å prøve seg på noe litt mer avansert. Skal ta D5Lkurs etter skolestresset er over, men vil gjerne lese om dette før den tid, altså nå. Har dere noen ""veien til fritidsbåtskippersertifikat""-bøker å komme med? Vet det er mye mer fordypning på flere områder, så det dreier seg kanskje om flere bøker? Uansett; alle forslag mottas med takk!!

Redigert av 27 knop (see edit history)

Kommer garantert til å ta dette kurset, men framtiden med henhold til studier og evt. førstegangstjeneste er usikker så jeg vil ikke melde meg på noe jeg ikke har tid til. Derfor får vil jeg begynne så smått i hvertfall å lese når jeg har tid.

Tusen takk for forslag btw!!

Og forresten; dette er altså det som man må kunne for å bestå eksamen?

Og forresten; dette er altså det som man må kunne for å bestå eksamen?

Nei, boka er vel ikke helt komplett. Den manger vel en bit på sikkerhet. Der kan jeg jo anbefale boka Maritim førstehjelp av Jon Richardsen. (Den dekker langt mer enn noe D5L-pensum, men det er en kjekk håndbokå ha liggende i båten.Det er mulig du aldri vil få bruk for kapittelet om barnefødsler, men hvem vet... :wink: )

Jeg antar at du kjenner til selve beskrivelsen av D5L fra Sjøfartsdirektoratet. Du finner den bl.a. her: http://www.sjofartsdir.no/upload/Vis%20Sjø...an_2004_D5L.doc. Jeg vil også anbefale det opplegget Poseidon har hatt her på BP for D5L. Da kan du delta i diskusjoner helt til du anser at du har fått inn endel av stoffet. Noe av det som tar mye tid er å utføre navigasjonsoppgaver - men dette er også svært lærerikt. Selv om jeg trodde jeg kunne litt navigasjon før jeg deltok på kurset var det en bratt læringskurve. Jeg tror ikke at noen av kullkameratene mine angret på at de deltok. Det sier også en del?

Jeg antar at du kjenner til selve beskrivelsen av D5L fra Sjøfartsdirektoratet.
Har vært innom her før ja, og det er jo tydelig at å lese på egenhånd ikke er nok for å bestå, noe som heller ikke var meningen, men lager da et bra grunnlag for når jeg skal ta kurset.

Hadde veldig sansen for boka som LA3939 kom med; tror jeg må gå til anskaffelse av denne. Senere kanskje også med Maritim førstehjelp.

Trykk her, og trykk videre til duglighet. Da finner du ut hva sånn cirka som er nivået for å bestå navigeringen til D5L.

Fant en test med 200 spørsmål på dansk, vet ikke om det var den, men stoppet ved 20, var forsåvidt greie dem.

Forresten; er det 80 %+ man må på hver eksamen for å stå ?

Uten at jeg skal være skråsikker, så spurte jeg vår kjære kursleder når vi tok D5L og jeg mener bestemt han sa det bare var navigasjon hvor kravet var 3. Men på den annen side, dette er såpass et spennende stoff at det burde være overkommelig å karre i land 3 eller mer på alle eksamener.. Uansett 2 eller 3 som ståkarakter; det er spennende å ta dette kurset og jeg tror de fleste lærer en god del nytt.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg husker enda de 6 temaene vi hadde i D5L (navigasjon, navigasjonsmidler, sjøveisregler og brovakthold, skipslære, sikkerhet, teknologi/motorlære). Jeg har i sommer fundert flere ganger på hva jeg lærte mest av. Svaret som stadig kommer er at det var den totale læreprosessen med mange gode og gøyale diskusjoner med de andre medlemmene på BP og med velvillig veiledning av Poseidon som var utslagsgivende. Vi ble kjent med hverandre over lang tid, og dette var flott. Jeg tviler på at jeg hadde fått med meg like mye på et intensivkurs - men man vet jo aldri.

Dette er det ikke så lett å svare på - utfyllende. Vi startet med undervisningene på høsten i 2006 og avla eksamen omkring april 2007, noe som betyr at vi "snakket" med hverandre omlag 1/2 år, men her blir jeg sikkert litt korrigert. Flere av oss var innom den siden på BP som var avsatt til D5L på BP både daglig og flere ganger daglig. Jeg husker ikke hvor mange innlegg deltagerne hadde, men det var et betydelig antall. Noe av gevinsten med nettbasert undervisning er at alle deltagerne ser all aktivitet i sann tid og kan svare nærmest uavhengig av hverandre. Poseidon hadde satt opp en læreplan knyttet til ukenummer. Dessuten hadde vi to samlinger i Stavanger hvor vi i tillegg til gjennomgang av stoffet også ble godt kjent med hverandre. Det er utrolig hvor mye man lærer over en matbit i godt lag. Jeg anser fremdeles at de jeg ble kjent med også i dag er gode båtvenner. Og enda bedre ble det med påbyggingen D5LA. Flere av oss lurer på hvordan opplegget skal videreføres. Vi har endel ideer, men ingen er så langt materialisert.

Jeg vet ikke om intensivkursene gir tilsvarende motivasjoins-, lærings- og vennskapseffekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...