Danemann Startet 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2008 Hei igjen, folkens, og god lørdag formiddag! Fant denne annonsen, http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15095822, og lurer på om de blir for liten kapasitet på for min batteribank, som er 24V 480 Ah forbruk og 140 Ah start. Noen som kan av-eller bekrefte dette? Mvh. Dan. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Sydvesten Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Personlig så synes jeg 35A på en 480 Ah pluss 140Ah batteri virker noe i spedeste laget.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Synes nok også at dette høres en smule snaut ut men det spørs jo litt hvordan du bruker båten, dvs. hvor langt du tapper ned batteribanken og hvor lang tid du har på deg for å fylle opp igjen... Halvfulle batterier (ser bort fra startbatteriet) og reell lading med 35A gir deg 6.86 timer. Med innebygd regulator i dynamoen (uten ekstern sense) kan ladetiden glatt 5-dobles... Med en skikkelig regulator blir det langt bedre med en klarer uansett ikke å opprettholde 35A under hele ladeforløpet og i tillegg kommer tap så kanskje ladetiden havner på noe rundt 10 timer? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
logget av Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Hvis vi regner på et eksempel på hvor lang ladetid du får, så kan du bedømme og eventuelt regne litt på dette selv. Hvis vi da sier at batteriene dine blir 50 % utladet og du skal lade dem opp igjen til 80 % som da regnes for normalt med motordrift, så får vi følgende regnestykke: 480 Ah total kapasitet minus 20 % kapasitet som det uansett vil ta lang tid å få ladet opp blir 384 Ah. Når batteriet er 50% utladet så mangler du 240 Ah, og det mest interesante å se på er hvor lang tid man vil bruke å lade opp 384 Ah – 240 Ah som blir 144 Ah. Enkelt forklart skal vi nå se på hvor lang tid det tar å lade opp batteriene dine fra 50 til 80 %.. Hvis vi da sier at dynamoen klarer å levere 30 ampere når den er driftsvarm og at batteriene dine oppnår en lade effektivitetsfaktor på 80 %, så klarer du å lade batteriene med 30 ampere x 0,8 = 24. 144 Ah dividert med 24 amp. Gir da en ladetid på 6 timer for å lade batteriene fra 50 til 80 % forutsatt at du ikke bruker noe strøm i båten mens du lader. Bruker du derimot 10 ampere strøm mens du kjører båten så lades batteriene med 14 ampere, og ladetiden blir da 144 dividert på 14 = 10,28 timer. Dette gjelder da for en dynamo og hvis du har to dynamoer så blir ladetiden halvert, men husk på at jeg har regnet på ladetiden i den fasen av landningen som er mest effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Takk for hjelpen !!! Var som jeg mistenkte, greit å få det bekreftet. Nåværende generator er på 85 A, vurderer å bytte/ montere en til. Anbefalt størrelse? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.