Jump to content

Hifo 30 ft , hvor mye hjelper strøkent undervannskrog på farten?

hifo

Recommended Posts

Som et lettvintere alternativ så kan du jo gå igjennom båten med kritiske øyne og ta ut et tonn eller så med ting, tang og utstyr du ikke trenger? :rolleyes:

mener du jeg først bør kaste ut kjærringa og bikkja?

ingar , hvorfor gjør det noe med flass? det flasser "bare" når jeg spyler den ved opptak. og hvorfor ikke bruke hardt bunnstoff? er det fordi neste lag er vanskelig å få til å henge?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

ingar , hvorfor gjør det noe med flass? det flasser "bare" når jeg spyler den ved opptak. og hvorfor ikke bruke hardt bunnstoff? er det fordi neste lag er vanskelig å få til å henge?

Fordi flassing fører til at ujevnhetene bare blir større og større. Hardt bunnstoff hører fortiden til. nettopp av de grunner du beskriver. En meget guffen jobb venter etter noen år...

men som sagt, det kommer an på hvor ujevnt det er. Vannlaget innerst mot skroget er stillestående og det er ujevnheter som er så store at de stikker gjennom dette laget som bremser. Rur f.eks.

Hei.

Jeg tror det hjelper å få båten bra slett under, i alle fall har jeg merket forksjell på min etter å tatt den opp og spylt av den en gang om sommeren. Om ikke farten blir så mye større føler jeg at motoren jobber lettere.

Fann en artikkel av Eivind Amble. Her er jo også mye som virker inn på farten.

Klarte ikke å legge ved linken, men hvis du googler på denne teksten skal den komme opp: Eivind Amble: Propellens mystikk.

Mener han også har skrevet om bunnen på båten, men kunne ikke finne den i farten.

:seeya:

Det er helt klart. Som sagt, det må perle som på en nypolert bil. Er flaten matt skjer ikke dette, da får man en tynn vann-film.

En helt uaktuell problemstilling for vanlige båter.

Nja! Ikke helt enig. Brukte et bunnstoff for et par år siden fra bt. Overflaten ble veldig glatt av dette, og båten oppførte seg i allefall rart, Tung og få i plan. og den bremset veldig ned fra plan. Ikke noe merkbar forskjell i toppfart.

:cheers:

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...