hifo Startet 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2008 tittelen sier vel det meste. har i dag 18 knop på topp. vil jeg kunne forvente en fartsøkning ved å pusse rent under og få det helt slett? og isåfall hvor mye? det er jo noen lag med bunnstoff , som har flasset slik at det er noe "kupert". men ser selvsagt at dette er en drøy jobb . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 ingen som vet? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
tebi Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Jeg tror ikke det er verdt slitet. Jeg gjorde denne jobben på min Salö 31, og det var knapt merkbart. Men det er jo en god følelse når du er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Som et lettvintere alternativ så kan du jo gå igjennom båten med kritiske øyne og ta ut et tonn eller så med ting, tang og utstyr du ikke trenger? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Det kommer selvsagt at på hvor ujevn bunnen er. Men det skal mye til at det vil ha noen markert bremsende effekt. En annen sak er at hvis det flasser er vel vel uansett et tidsspørsmål når jobben må gjøres. Synd at det er så mange som har brukt hardt bunnstoff. Selvpolerende har vært på markedet i 30 år.. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Interessant. Vil det heller ikke bety så mye for en helplaner rundt 30knop?? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Som et lettvintere alternativ så kan du jo gå igjennom båten med kritiske øyne og ta ut et tonn eller så med ting, tang og utstyr du ikke trenger? mener du jeg først bør kaste ut kjærringa og bikkja? ingar , hvorfor gjør det noe med flass? det flasser "bare" når jeg spyler den ved opptak. og hvorfor ikke bruke hardt bunnstoff? er det fordi neste lag er vanskelig å få til å henge? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sir Limmerick Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Ikke bikkja!Du vil vel ha litt selskap. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 ingar , hvorfor gjør det noe med flass? det flasser "bare" når jeg spyler den ved opptak. og hvorfor ikke bruke hardt bunnstoff? er det fordi neste lag er vanskelig å få til å henge? Fordi flassing fører til at ujevnhetene bare blir større og større. Hardt bunnstoff hører fortiden til. nettopp av de grunner du beskriver. En meget guffen jobb venter etter noen år... men som sagt, det kommer an på hvor ujevnt det er. Vannlaget innerst mot skroget er stillestående og det er ujevnheter som er så store at de stikker gjennom dette laget som bremser. Rur f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 tak for svar. vurdere sterkt å lakke sidene på båten i våres , og må da forandre vannlinja noe. derfor kommer jeg kansje til å pusse rent det som er greit opg komme til ihvertfall. epoxyprimer er vel det som brukes? bør jeg ha det på skroget oppover også.?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Epoxyprimer er grei både over og under vannlinjen, hvis du likevel skal lakkere. Sitter som støpt på skikkelig underlag! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 er den mulig å med fyller egenskaper? og noen som har et godt tips om hvordan få ett bulkete skrog slett :-) ? tenker å lage en laaang pussekloss på 80-120 cm eller no . og dra over , men tips mottas med takk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kodvaag Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Sollux 24'en til en kompis økte fra 11 til 13 knop gps toppfart etter en renskraping, ny priming og stoffing. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Draco24styling Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 vil jeg kunne forvente en fartsøkning ved å pusse rent under og få det helt slett? Når du mener slett! er det vel fri for ujevnheter du mener? Når den er slett, suger båten seg fast i vannet! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Da skal den være blankpolert. Som en bil der vannet perler. Tror ikke det er noen fare for at hifo legger så mye arbeide idet... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 ååååååååå. hvorfor ler du ingar? :-) trodde bunnstoffet var så ruglete i strukturen at det ikke var fare for at det ble sugeeffekt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
BMP Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Jeg pusset bunnen på en gammel Coronet 32 helt glat med store forhåpninger om fartsøkning men måtte bare konstantere at det ikke slo til. Tror derfor at en del ujevnheter fra dammel bubsmurning ikke spiller noen selig rolle. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 igjen takk. tror det blir å ta det jeg enkelt kommer til da :-). har nok med andre ting i båten å stelle med. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ben Sin Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Du kan nok regne med en økning på 10-15 knop hifo. Og reduserte dieselutgifter med ca 30%. Så sett igang! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Synd at det er så mange som har brukt hardt bunnstoff. Selvpolerende har vært på markedet i 30 år.. Neida, hardt bunnstoff er bra det som underlag for selvpolerende. Når det flasser og flaker av så er det bare å skrape av det selvpolerende og en behøver ikke å gå dypere en til det harde bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Du kan nok regne med en økning på 10-15 knop hifo. Og reduserte dieselutgifter med ca 30%. Så sett igang! takk østkyst. det var det svaret jeg ville ha. supert, jippi. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Neida, hardt bunnstoff er bra det som underlag for selvpolerende. Joda, enig, men det blir noe annet enn å smøre på et lag hardt hvert år... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 trodde bunnstoffet var så ruglete i strukturen at det ikke var fare for at det ble sugeeffekt. Det er helt klart. Som sagt, det må perle som på en nypolert bil. Er flaten matt skjer ikke dette, da får man en tynn vann-film. En helt uaktuell problemstilling for vanlige båter. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Hei. Jeg tror det hjelper å få båten bra slett under, i alle fall har jeg merket forksjell på min etter å tatt den opp og spylt av den en gang om sommeren. Om ikke farten blir så mye større føler jeg at motoren jobber lettere. Fann en artikkel av Eivind Amble. Her er jo også mye som virker inn på farten. Klarte ikke å legge ved linken, men hvis du googler på denne teksten skal den komme opp: Eivind Amble: Propellens mystikk. Mener han også har skrevet om bunnen på båten, men kunne ikke finne den i farten. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Det er helt klart. Som sagt, det må perle som på en nypolert bil. Er flaten matt skjer ikke dette, da får man en tynn vann-film.En helt uaktuell problemstilling for vanlige båter. Nja! Ikke helt enig. Brukte et bunnstoff for et par år siden fra bt. Overflaten ble veldig glatt av dette, og båten oppførte seg i allefall rart, Tung og få i plan. og den bremset veldig ned fra plan. Ikke noe merkbar forskjell i toppfart. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.