Jump to content

Hvordan rengjøre og impregnere kalesje?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Jeg legger kalesjen i bløt i badekaret, benytter Biotex ikke for varmt vann. La det ligge ca 1 dag. Skylle, skylle...tørke. Bruker produsentens, Jens Sagen, impregnering. Legger kalesjen på en ren presenning, benytter kost ved påføring, lett å ikke få noe på vinduene slik. Jeg tar dette ritualet årlig, kalesjen blir ikke sååå skitten i løpet av en sesong. Synes dette gir et bra og skånsomt resultat. Vi har tidligere levert en del inn til renseri, men mitt inntrykk er at dette sliter veldig på sømmer mv.

Når det gjelder vask; hva med å ha kalesjen på båten og så bruke høytrykksvasker på vaskeprogram. Dvs. svært lavt trykk og så dusje over kalesjen med egnet vaskemiddel fra beholder på høytrykksvaskeren. Etter en liten stund kan dette spyles av med hageslangen. Noen som har prøvd tilsvarende? Jeg har ikke, men har tanker om å forsøke det neste uke.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Når det gjelder vask; hva med å ha kalesjen på båten og så bruke høytrykksvasker på vaskeprogram. Dvs. svært lavt trykk og så dusje over kalesjen med egnet vaskemiddel fra beholder på høytrykksvaskeren. Etter en liten stund kan dette spyles av med hageslangen. Noen som har prøvd tilsvarende? Jeg har ikke, men har tanker om å forsøke det neste uke.

Hvordan vasker du den innvendig da?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Høytrykkspyler er helt ideelt om du ønsker å ødelegge sømmene i kalesjen! I tillegg sliter det hardt på stoffet, så om du ønsker deg ny kalesje er dette helt klart et alternativ! :wink:

Broderen vasket sin kalesje på denne måten like etter at han kjøpte båten. Det ble veldig rent og fint, men sommeren gikk med til å sy opp sømmer som slapp taket en etter en. Til høsten ble kalesjen levert inn for å sy opp alle sømmene på ny, og året etter ble det bestilt ny kalesje! Så jeg foretrekker å vaske min forsiktig med kost og såpevann, og spyler rent med hageslangen. Det blir ikke 100% rent, men kalesjen blir i det minste ikke ødelagt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Høytrykkspyler er helt ideelt om du ønsker å ødelegge sømmene i kalesjen!

Ved vanlig bruk av høytrykkspyler skjønner jeg det. Men det finnes, i alle fall på vår Kärcher, et stille der trykket er lavere enn på hageslangen. Med denne innstillingen kan en samtidig fukte kalesjen med et dertil egnet vaskemiddel.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Da burde det gå greit! Men særlig rent blir det nok ikke. Det som kan hjelpe er om du etter å ha latt såpen virke en stund bruker myk kost eller svamp til å skrubbe kalesjen forsiktig for å løse opp skitten litt mer. Jeg gjør dette i blant mens kalesjen står på, men for skikkelig vask blir det å ta den hjem på gårdsplassen, legge ut en stor presenning og skrubbe kalesjen med langkost og Biltemas kalesjevask ut- og innvendig. Minst to ganger på hver side, ofte mer. Da blir den i det minste sånn noenlunde ren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mitt tips er å rengjøre kalesjen når den ligger på båten med vann(ikke høyt trykk) og myk børste.

Deretter låner jeg et utebord og terrassen til gamlingen som jeg legger kalesjen over og vsker et felt av gangen.

Går da over med biltema kalesje rens+ lunkent vann innvendig og utvendig.

Lar den henge og tørke godt. Når våren kommer og det er varmt i været 2 runder med impregnering(biltema) som sprøytes på+ strykes ut med malerkost(beisetype) og svamp. Hindrer impregnering på vinduene.

Kan anbefale vaskesettet til biltema med båts-hake(passe stive koster med skaft)

PS : Har top-hat på kalesjen som tar imot solbleking, måkeskit og trafikkstøv!

Redigert av Seasu (see edit history)
Går da over med biltema kalesje rens+ lunkent vann innvendig og utvendig.

Håper ikke du bruker kalesje rens hvert år

Har selv prøvd denne med veldig godt resultat på en veldig skitten kalesje tidligere.Men stoffet er sterkt (svir skikkelig på henda, selv mine herdede mekanikkerfingre).

Hvis stoffet brukes ofte, tror jeg det vil gå hardt utover sømmer og fibre :flag:

Norske båter er best!

skrubbe kalesjen med langkost

Dette fikk jeg spesifikk beskjed om aldri å gjøre, fra Jens Sagen. De sa at dette ødelegger de fine trådene i kalesjen, og dermed kalesjens evne til å "holde på" impregneringen. Ble i alle fall slik på min gamle kalesje, men nå var jo den gammel også...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...