Jump to content

For stort dieselforbruk på volvo penta Tamd 40 B i NB 8700


Gudmund Thorsen

Recommended Posts

den bruker mer diesel enn andre jeg samenligner med.

Gudmund

Tror du skal ta med en stor klype salt det som blir sagt om diesel forbruk.

Har hørt så vanvittige historier om hvor lite diesel enkelte bruker.

Siste jeg hørte var en Volvo D6 (Ca 350HK) som brukte 16-17 liter på marsjfart 24 knop (Baracuda 1025)

Har egentlig ikke peiling på hvorfor man absolutt må fortelle at båten bruker så veldig lite diesel?

Link to post
Share on other sites

En jeg kjenner har samme båt med yanmar 222 hk og som troverdig sier den bruker 24 liter på 17knop.

Jeg bruker over 30 liter på 12 knop så den er nok adskillig tørstere ja.

 

Dette skal du ta med en stor klype salt, det var en test for en tid siden av Viknes 880, NB 870, Viksund 850 combi (min båt da), og flere. Det ble da kjørt nøyaktige målinger av dieselforbruket og ingen av disse nevnte brukte under 2 liter pr mil i noe fartsområdet utenom på sakte... 222 hk til Yanmar er ikke spesielt rimelig i drift. Tipper han bruker ca 35 liter på 17 knop...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Denne motoren bruker 200 g/hkh ved 2700 rpm... du opplyser at forbruket er 24 liter ved denne hastigheten som er rundt 20 kg/h. Dette skulle tilsi at du bruker rundt 100hk ved dette turtallet hvilket rimer greit med det oppgitte for den gitte motor... Dog er ikke propellakselkurven utgitt av vp for denne motoren slik at det blir noe mere eller mindre kvalifisert interpolasjon for å komme frem til dette

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har NB 870 med Yanmar 222 Hk. Jeg har montert Navman dieselmåler. Forbruket ved 18-19 knops marsjfart og lett last ligger rundt 1.9 l/nm. Med fulle tanker, ferielast og to personer er forbruket rundt 2.1 - 2.2 l/nm (3000 o/min).

 

Ved 1500 o/min (snekkefart, 6 - 7 knop) er forbruket ca 0.7 l/nm.

Redigert av battello (see edit history)

-battello

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...