Jump to content

For stort dieselforbruk på volvo penta Tamd 40 B i NB 8700


Gudmund Thorsen

Recommended Posts

Jeg har samme motor, men med drev - altså AQAD40B. Har en 26 fots halvplaner som gjør omlag 17 knop på 3400 o/min som jeg marsjer på. I sommer brukte jeg ganske nøyaktig 80 liter på 40 nm - noe som blir 2 l/nm. Skvatt litt da jeg logget dette da jeg faktisk trodde forbruket skulle gå en del ned når jeg byttet fra bensinbåt i fjor til diesel i år.

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post
Share on other sites

När min båt var alldeles ny (NB870) och utan speciellt mycket utrustning, gjorde jag en uppmätning och en förbrukningskurva på båten. fuelconsum.gif

Numera drar den c:a 10-15% mer, men det ger ändå en ganska bra bild över att farten har stor betydelse även på en halvplanare. Visst, den "sätter sig" inte på rumpan mellan 9-14 knop, men man ser att det inte är en speciellt ekonomisk fart :nonod: .

 

Jag har en Yanmar 4LHA-STP (230hk). Din motor är antagligen något törstigare, men förbrukningen låter inte alls orimlig för 10 knop. Fast sannolikt skulle den halveras om Du istället körde 7 knop (se kurvan) :cool:

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

En TAMD 40 B er i utgangspunktet for liten motor til den båten. Motoren yter 158 hk. Hadde samme motor i en Nidelv 28 tidlig på nittitallet. Normalt er vel disse båtene utsyrt med Yanmar 222 hk eller den seks sylindrete 240 hk som også noen har. Med en 158 hk motor er det vel slik at han må gi noe mere rpm for å komme opp i fart, forbruket vil da bli deretter.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme motor i en Scand Nordic, og opplevde den som en god del mer tørst enn Yanmar motoren jeg har idag. Kan jo hende at Nordic`n gikk en del tyngre i sjøen og trengte mer kraft enn NB`n vi har idag? Kjøremønsteret er i hvertfall ikke mye endret. Jeg fikk imidertid også høre den gang da jeg kjøpte Nordic at "de 40-motorene er ganske så tørste.." så det var kanskje noe i dette? At det et forskjell på motorer og hvor mye drivstoff de bruker er nok sikkert. Har en bekjent som driver med anleggmaskiner og han kan også fortelle at f.eks en CAT bruker mer enn en Volvo i samme anleggsmaskin. Det betyr ikke at CAT`n er noe dårligere, kanskje tvert om selv om den er dyrere i drift tilsvarende Volvo.

Link to post
Share on other sites

De virker å være noe tørstere disse volvo 40 motorene.

Den er nok i minste laget for NB'en min.

Båten i seg selv er perfekt for mitt bruk med den flotte uteplassen for bl.a fiske, så jeg vurderer å bytte til større motor etter en stund.

Tenker å ha denne båten leeeenge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motoren VP TAMD40B i min Nimbus 3000 fra 86 årsmodell. Den bruker ca 25 liter i timen ved marsjfarten på 16 knop i ferielastet tur. Øker jeg farten til 18 knop som også kan være marsjfarten, da vil forbruket være ca 30 liter i timen.

 

Men tar jeg kun "snekkefarten" ved rundt 7 knop i fine dager, så vil den bruke kun ca 6-7 liter i timen :-)

 

Ellers er gjennomsnittsforbruket for en hel sesong med "blandet kjøring" på ca 18 liter i timen.

 

Nimbus 3000 er kanskje en ganske lettdrevet båt slik at både farten og dieselforbruket er ganske gunstig i forhold til andre båter i samme størrelse klasse og med samme motor.

Redigert av Tori (see edit history)

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Motoren er sikkert bra den, jeg var i hvertfall godt fornøyd med den jeg hadde. Svettet lit olje som all VP - gode greier :wink: , men det er nok en gammel sliter. Motoren er nok litt tyngre også en tilsvarende nye 4-sylindrede f.eks Yanmar. Det kan nok også hende at motoren heller ikke gir like mye effekt som når den var ny.

Mener å huske at jeg så annonsen til din båt på FINN i fjor. Var vel fra Vestfold? Siden NB også leveres halvfabrikat så er det nok en del som velger det. Man sparer jo også en god del på å sette inn en bruktmotor fremfor en ny. Båten er jo like bra for det. Vi er også veldig fornøyd med vår NB 8700. Den er forøvrig fabrikkbygget. Vi mannfolk har jo imidlertid alltid lyst til å prøve noe nytt selv om konemor ikke vil selge. :lol:

3-fot syke blir det valg kallt. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hi Wrooar.

Du gjør vel ikke noe galt men hva det skyldes vet jeg ikke. Min motor er en 1993 mod. som var full overhalt ved ett VP verksted i Bodø for 700 timer siden. Jeg er ganske sikker på forbruket. Hentet båten i Bodø i sommer og gikk den hjem til Stavanger og hadde god mulighet til å prøve den ut. Ved ca. 15 kn. bruker jeg i underkant av 20 l/time.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...