Jump to content

Roundup i bunnstoffet


Ribtjenester

Recommended Posts

Om alle tilsetter giftige stoffer i bunnstoffet sitt vil vi få et miljøproblem som er giftig for oss mennesker.

Nå mente ikke jeg med mitt innlegg å si at alle skulle bruke roundrup i bunnstoffet. Om noen hadde lyst til å gjøre et forsøk eller to er noe helt annet. Og det kan neppe skade miljøet i den forstand at det betyr så fælt mye. Heller ikke for badende.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke vitsen med Roundrup i bunnstoffet.

I allefall ikke til bruk over hele skroget. Gror vel skjelden der?

 

Har vel kanskje vært ett par år at jeg har hatt noe groe å snakke om på selve skroget.

 

Groen kommer på propell, propell aksel og andre kriker og kroker baki der.

Så hvis noen absolutt tror det hjelper. Hell en liten skvett i bunnstoffet når dere påfører bunnstoffet bak der.

Ingen grunn til å smøre den gifta over hele skroget.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt noe groe, skjell og rur og må jobbe litt for å fjerne dette - ...

 

Jeg synes det er litt overraskende at du alltid har dette problemet med groe, skjell og rur på bunnstoffet og lurer da på om det kan ha noe med forarbeidet, typen og mengde bunnstoff osv å gjøre heller enn mangel på Roundup?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde vært gøy å tatt en vannprøve fra BP`s medlemers havner og samenlignet prøveresultatet.

Ville du latt dine barne bade der du visste at elle hadde brukt giftig bunnstoff?

 

Ha vannprøve her på Fagerstrand hadde ihvertfall ikke vært til fordel for Statoil etter den lille tabbende hadde her ute :cheers:

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Tror dere at bunnstoffet som handelsflåten bruker ,

eller mitt med litt R inblandet,

 

hvilket er mest ødeleggende for miljøet. ?

 

Alle handelskip har mer gift under vannlinja en 100 fritidsbåter tilsammen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det virker og bra mot andre vekster , fx sjenerende trær og beplantninger på naboeiendomer som stjeler noen stråler av vår felles sol.

 

Hadde du gjort det i min hage skulle du fått drikke bunnstoff :boxing:

 

Ellers må jeg si at hvis glyfosaten er et så fantastisk middel, er det rart at ikke produsentene av bunnstoff har oppdaget det.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Hvis man er god i trua så kan de jo prøve dette.

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=273988

 

Jeg tror ikke jeg vet. presten tar seg av "det der å tro"

 

Mulli, kansje forholdstallet mitt er forlite. det er sikkert mer i rettning 1000 til 1 (eller større)

men det fritidsbåtene forurenser , er en liten dråpe i forhold til handelsflåten.

 

Får håpe at de nye stoffen som er under utvikling blir bra,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Leste en test i det svenske båtmagasinet " Båteierne " ( vil ikke prøve meg på og stave dette på svensk , derfor oversatt ) hvor di hadde blandet inn cayennepepper i bunnstoffet med et utrolig resultat. På di flatene på bunn hvor dette var utprøvet var det ikke tegn til ruer eller skjell mens den flaten som det var brukt vanlig bunnstoff på var overgrodd. Utrolig men sant , går sikkert an og søke i databasen til magasinet for og få fram testen. Har desverre kastet magasinet ellers skulle jeg scannet denne reportasjen. :diving:

Link to post
Share on other sites

Da blir det Cayenne Roundup på båten min til våren. (Hakket hvasere enn Cayenne Turbo)

 

Litt giftigere bunnstoff veier vel opp for mindre drifstofforbruk og dermed mindre eksosutslipp til luft?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det blir rur på en båt

 

- Der bunnstoffet er dårlig eller skadet.

- Der de får fred til å feste seg og rotere seg på plass.

- Der de får næring.

- Der de får lys.

 

Kommer det en stim med noen millioner svømmende, så vil noen feste seg.

Kommer det ingen stim, fester de seg ikke.

Og dette er ganske tilfeldig.

Link to post
Share on other sites

Mulli ,

dette kan du sikkert mye mer om en det jeg kan,

men når storbåten ligger og ikke får "de små hvite" festet på skrog,

mens vår lille(steady får huden full ) da denne ikke har slikt bunnstoff. hvordan kan det være ? de ligger 3 meter ifra hverandre.

 

:rolleyes:

 

 

du vil vel si samme som ovenfor

 

Men jeg har ikke alltid hatt R i bunnstoffet, og da fikk jeg "de små Hvite" på storbåten også.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vel, det finnes 500.000 fritidsbåter i Norge (ingen vet med sikkerhet!) og det skulle da tilsvare 5.000 handelsfartøy og i sum så blir vel dette av betydning for miljøet?

Feil, handelsskipene tilsammen har mye større flateareal under bunn slik at summen av alle fritidsbåter utgjør ikke mere enn 648,36 handelsfartøy ca.

Link to post
Share on other sites

Feil, handelsskipene tilsammen har mye større flateareal under bunn slik at summen av alle fritidsbåter utgjør ikke mere enn 648,36 handelsfartøy ca.

 

Du får ta kontakt med Careka og så kan dere diskutere hvem av dere som har rett! For egen del er jeg også opptatt av holdningene rundt problemet, og synes det er litt synd at så mange sier; Det er ikke så farlig for det er bare meg, eller; jeg forurenser så lite at det betyr ikke noe i den store sammenhengen. Tror det er på tide at man innser sin delaktig, og derved medansvar, i denne verden?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Feil, handelsskipene tilsammen har mye større flateareal under bunn slik at summen av alle fritidsbåter utgjør ikke mere enn 648,36 handelsfartøy ca.

 

Den riggen vi bygger i Korea nå, er ikke behandlet under vannlinjen i det hele tatt, dvs null bunstoff, eller annen maling i det hele tatt, kun stål.

Her brukes "påtrykt spenning", noe sikkert elektro gutta her på forumet vet noe mer om enn meg.

Link to post
Share on other sites

Det er summen av alt som teller.

 

Ser at M har flere båter og biler, da forurenser han sikkert mer en meg.

som for tiden kun har en lite steady. m/9.9hk som jeg har brukt 1 tank på til nå i år.

 

Alle burde være opptatt av hva de legger igjen etter seg. og da ikke bare om man bruker 1 dl R i bunnstoffet. eller ikke.

 

tenk på alle de produkter du forbruker å hvor mye produksjonen av disse har tilført miljøet.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Alle handelskip har mer gift under vannlinja en 100 fritidsbåter tilsammen.

 

Det gjaldt nok for en del år siden, men ikke nå lenger! Utslippskravene for handelsskip m.m. er blitt betydelig strammet inn senere år. Så et tydelig eksempel på det nå i sommer: Nabobåten i båthavna var blitt bunnsmurt med bunnstoff beregnet for bruk i Nordsjøbassenget, og var fullstendig nedgrodd. Det vokste faktisk tare i vannlinja! Min båt har aldri vært så nedgrodd, selv om jeg stort sett har brukt vanlig handelsvare som Non Stop, Sea Jet m.m.

Kun båter som skal gå i rute på steder med unormalt mye groing, så som enkelte steder i Østen, får tillatelse til å bruke bunnstoff med mye gift. I Nordsjøen er det bannlyst! Merkelig å se hvor mange som synes det er helt greit å forurense, så lenge ikke "alle" gjør det.... :nonod: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den riggen vi bygger i Korea nå, er ikke behandlet under vannlinjen i det hele tatt, dvs null bunstoff, eller annen maling i det hele tatt, kun stål.

Her brukes "påtrykt spenning", noe sikkert elektro gutta her på forumet vet noe mer om enn meg.

 

vel en Borerigg er ikke så opptatt av friksjonen som oppstår når den seiler.(den ligger for det meste i ro)

 

men "PÅTRYKKT SPENNING" håper jeg at noen kan fortelle mer om.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mange av produsentene bruke store summer og holder seg med forskningslaboratorier. Det er lett å lage gode bunnstoff hvis du kan bruke hva du vil, TriButylTinn (TBT) er veldig bra, men effektene på miljøet var så negative at detbruken måtte avsluttes. Problemet er å lage bunnstoff uten gift (som lekker ut i organismene) eller gift som ikke lekker ut. Dette er en kjempeutfordring. Den som løser dette en gang for alle blir rik, veldig rik (i alle fall hvis vedkommende får patent på dette).

Skipsindustrier rundt om i hele verden ønsker seg en enkelt løsning som ennå ikke er funnet. Dette er virkelig shippings hellige gral.

Jeg tror ikke det finnes noe kjerringsråd som virker, løsninger som baserer seg på gift funker bra, men virkningene på miljøet begrenser dette (klart man putte i tinn, kobber, nikkel, bly eller sølv disse virker bra - eller organiske biocider).

Det er moro å lese debatten og det er ikke umulig at en eller anne gang snubler noen over løsningen!! Slik har det ofte vært i både ingeniørkunst og vitenskap.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...