Jump to content

Hvilke bunnstoff er best på en planende båt.

Ribtjenester

Recommended Posts

dal-z, jeg kjøpte første båten i begynnelsen av denne sesongen, og i og med at den ligger i nordåsvannet i bergen hvor det er ganske varmt vann og litt mindre salt kommer det ganske mye groe. Så jeg lurer på om Seajet 035 er og anbefale for steder med mye groe? (båten er en viksund with 10 fot)

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Har brukt Hempel Glide Speed i mørk blå. Satte ut båten midt i april og tok opp siste helg i september. Ingen groe og ikke noe slim på skroget. Blir det samme til neste år.

Har også tenkt å prøve Hempel Glide Speed, den helt hvite..

Regner med du ikke trenger å påføre et helt nytt strøk på din båt, men bare vasker evt. flekker og polerer den du har på i år?

Jeg var veldig spent på dette i år. Båten vår ble kjøpt ny i fjor høst, og vi brukte den ca 2 mnd uten noe bunnstoff. Fart ble målt til 32 knop på GPS. I våres fulgte jeg beskrivelser her på Båtplassen for "understellsbehandling" av nye båter, og la på 2 strøk epoxyprimer og to lag selvpolerende bunnstoff. Begge deler fra SeaJet, primer med farge grå, og bunnstoff (033 Shogun) med farge hvit.

Nå er båten oppe for vinteren, og erfaringen er: Null groe(!), endel slim og null tap av fart. Får fortsatt 32 knop målt med GPS. Båten har ligget henholdsvis i Holtekilen, Bærum og på Skåtøy, Kragerø. Begge steder har ca like mye tid med sollys (5-8 timer) og lite bevegelse i vannet.

Var litt spent på akkurat det med hvitt bunnstoff (hadde svart på Muslingen vi hadde før), men noen annen forskjell enn at det blir skittent har jeg ikke merket.

.....men noen annen forskjell enn at det blir skittent har jeg ikke merket.

Eller heller ikke det siden skitt synes mye bedre på en hvit bunn enn en svart bunn? :wink:

Selv bruker jeg hvit Hempel selvpolerende på to båter og er veldig fornøyd og har ikke hatt noe groeproblem selv etter uker med stilleligging!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...