Jump to content

Bytte av frostvæske. Hvordan?


Seesnake

Recommended Posts

Nå er båten på land. Nidelv26 TMD 30. Når man skal bytte frostvæske på motoren lurer jeg på en ting. Er det bare å tappe ut den gamle frostvæska og helle på ny i gjennom påfyllingslokket? Kan virkelig frostvæska da komme til i hele motoren? syntes dette høres for enkelt ut.

Må jeg demontere termostatene slik at kjølevæska renner ned der den skal være før jeg starter motoren ? :confused: Håper noen kan hjelpe meg.med disse spørsmålene. Vet dere kan!! :flag:

Seesnake

Link to post

Hvis frostvæsken holder riktig frysepunkt ville jeg ventet til båten var på vannet igjen slik at du får kjørt den varm.

Jeg tror ikke du klarer å kjøre denne så varm på land at termostatene åpner.

 

Du sparer unødvendig skruing

Så vidt jeg vet er det ingen lufteprosedyre på denne motoren. Bare helle på og etterfylle som hifo sier.

Link to post

hvis thermostat huset er det øverste punktet på motoren kan du ta de ut og fylle oppi der. men vil bli en liten luftblemme i thermostathuset da. er de montert lenger nede og påfyllingslokket er det høyeste punktet ( ofte det) kan du ta de ut og fylle hele systemet. men sjeldent det er nødvendig å ta dem ut. du kan også fylle fullt i tanken og "lufte" manuelt på det øverste punktet ved feks å slippe luften ut av en slange \kobling samtidig som du fyller etter . men det funker bare på de med thermostat ventil. og tar noe tid.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
  Sitat
Jeg tror ikke du klarer å kjøre denne så varm på land at termostatene åpner.

 

Et triks her er å bare mate litt slangevann slik at impeller hele tiden er våt, men kjøle-effekten nedsatt. Jeg oppnår greit driftstemp på motor på denne måten.

Jeg åpner bare lokket på filteret og lar slangen siple litt nedi der.

 

Vær imidlertid oppmerksom på at jeg (antakeligvis i motsetning til deg) har impellerpumpa etter saltvannsfilteret selv om jeg ikke kan se at det skal ha noe betydning ifbm redusert vannmengde.

 

Jeg planlegger å skifte frostvæske også, og jeg hadde tenkt å kjøre igjennom et par ganger med ferskvann hvorav minst en der jeg tar opp temp, for så å fylle på en blanding av longlife frostvæske og biltemas batterivann.

 

-koh

Link to post
  Sitat
Hvorfor bruke batterivann i kjølesystemet

 

For å ungå avsetting av fourensing som kan være i vanlig springvann. Jeg var plaget med et sjokoladebrunt belegg som la seg på messingrørene i

varmeveksleren min på min forrige Yanmar, og det ble konkludert med at det kom fra forurensing i vannet. Jeg vet ikke hvor stoffet egentlig kom fra, men jeg var i snakk med en som jobbet med større kjølesystemer, og han mente også at det var en fordel å bruke destillert vann. Nå vet jeg ikke om Biltemas batterivann er destillert, men renset på et eller annet vis vil jeg nå tro det er. Så vannet kommer meg på under 100lappen, og problemene jeg hadde med det brune belegget var betydelige, så derfor spanderer jeg batterivann.

 

-koh

Link to post
  Draco aq140 skrev:
Hvorfor bruke batterivann i kjølesystemet :confused:
  Draco aq140 skrev:
Det skyldes neppe springvann (så sant du bor i norge da :wink: )

 

Nettvannet i Norge er oksygenrikt, oksygenet skaper korrosjon og genererer korrosjonsprodukter og slam.Dette kan ungåes ved å behandle spedevannet med termisk-,kjemisk-eller katalytisk avgassing. Er oksygeninnholdet i vannet under 20 ppm.og pH-verdien over 8,5 har man en betrygende sikkerhet mot korrosjon og slamplager. (ppm=parts pr.million)

Link to post
  horg skrev:
Nettvannet i Norge er oksygenrikt, oksygenet skaper korrosjon og genererer korrosjonsprodukter og slam.Dette kan ungåes ved å behandle spedevannet med termisk-,kjemisk-eller katalytisk avgassing. Er oksygeninnholdet i vannet under 20 ppm.og pH-verdien over 8,5 har man en betrygende sikkerhet mot korrosjon og slamplager. (ppm=parts pr.million)

 

Du har sikkert rett i dette!

Men hvis dette skulle vært et problem i kjøleanlegg! Er det nok mange som ville fått problemer. Tenk alle biler, vannborne gulv, sentralvarmeanlegg som går rundt med springvann/frostvæske.

 

Hvis kjølevæska blir skifta etter anbefallinger av leverandør! er ikke dette et reelt problem :seeya:

Norske båter er best!

Link to post
  koh skrev:
Et triks her er å bare mate litt slangevann slik at impeller hele tiden er våt, men kjøle-effekten nedsatt. Jeg oppnår greit driftstemp på motor på denne måten.

Jeg åpner bare lokket på filteret og lar slangen siple litt nedi der.

 

Vær imidlertid oppmerksom på at jeg (antakeligvis i motsetning til deg) har impellerpumpa etter saltvannsfilteret selv om jeg ikke kan se at det skal ha noe betydning ifbm redusert vannmengde....

 

Dette kan vel være risikabelt? Sjøvannet som suges inn i motoren har vel 2 misjoner; Kjøling av motorens ferskvannskrets, samt kjøle ned eksosen. Eksosen holder flere hundre grader og må kjøles ned før den går inn i eksosrøret som i de aller fleste tilfeller ikke er laget for slike temperaturer. Flere båtbranner har oppstått grunnet mangel på kjøling av eksos, har jeg hørt.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hei

TMD 30, er ikke dette en Turbo motor ?

Om du du bytter kjølevæsken din på den ene eller andre måten blir sikkert det resultatet bra, men du må huske å lufte på Turboen. Det går ett messing/plast rør in på eksos siden på turboen, dette er festet med en Banjo skrue, denne må du åpne litt på når du er oppe i drifts temp. for å få ut luft. Om ikke kan du risikere at turboen din går varm.

 

For å få motoren opp i drifts temp. på land kan du sette en murer pøs under eksos utløpet og legge en slange fra denne og kople på vann inntaket (suge siden) på motoren din, da kjører du vannet i loop og du vil ganske fort komme opp i drifts temp. Bare husk at du må holde ett øye med vannet, det er ikke kjøling på dette nå, så det kan bli veeldig varmt etterhvert :) men er allikevell en sikrere måte å kjøre motorer varme på land med .

 

 

 

Lars

Link to post
  • 3 år senere...

Hei, hadde samme problem med motor som mange har når dem evt har skifta varmeveksler,

eller vannbeholder med at båten å motoren kansje tømmes for vann.

Kjørte en tur utpå i går forsikra meg selv med at jeg hadde med meg en liten dunk med frostveske, Tanken gikk plutseli tom den som beholder vannet som en fyller opp i. Tempen ble nermere 100 grader, stoppa båten, lot den kjøle seg litt. fyllte på ytterligere tre liter frostveske å en liten liter med vann.

motoren holdt seg da på tempen, jeg tenkte ikke på d til og begynne med at d gikk så fort med at thermostaten åpnet seg. på tur inn, var d lengre å kjøre, men visste jo hva som var problemet, må vel prøve å få etterfyllt resterende om d synker en gang til. rekner med hvertfall en gang til, før jeg er ferdi. Men mest mulig frostveske selv m jeg bruker båten egentli gjevnli nå dette vinteråret. Håper dere som opplever d samme husker å ha med dere, det kan være ganske lurt :)

som mange her inne sier. :smiley: tror jeg skal utpå i dag å nyte litt finvær på sjøen Nå som jeg netopp har kjøpt båten. å fått sving på den :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...