Seesnake Startet 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2008 Nå er båten på land. Nidelv26 TMD 30. Når man skal bytte frostvæske på motoren lurer jeg på en ting. Er det bare å tappe ut den gamle frostvæska og helle på ny i gjennom påfyllingslokket? Kan virkelig frostvæska da komme til i hele motoren? syntes dette høres for enkelt ut. Må jeg demontere termostatene slik at kjølevæska renner ned der den skal være før jeg starter motoren ? Håper noen kan hjelpe meg.med disse spørsmålene. Vet dere kan!! Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 (redigert) kjølesystemet må på nesten alle motorer luftes. dvs fylle opp tanken og starte , la den gå til thermostatene åpner og vannet sirkuler , men hele tiden bør du etterfylle tanken når der mangler vann. Redigert 12.Oktober.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SvartRøyk Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Hvis frostvæsken holder riktig frysepunkt ville jeg ventet til båten var på vannet igjen slik at du får kjørt den varm. Jeg tror ikke du klarer å kjøre denne så varm på land at termostatene åpner. Du sparer unødvendig skruing Så vidt jeg vet er det ingen lufteprosedyre på denne motoren. Bare helle på og etterfylle som hifo sier. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 ok . jeg forstår. Men jeg velger å gjøre det nå da jeg er usikker på om den er dårlig. Tror ikke den holder -20. Men holder det da å ta vekk termostatene slik at frostvæsken renner dit den skal fortere tro? ville vel da tro at jeg får fylt opp alt? hva mener dere. Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 hvis thermostat huset er det øverste punktet på motoren kan du ta de ut og fylle oppi der. men vil bli en liten luftblemme i thermostathuset da. er de montert lenger nede og påfyllingslokket er det høyeste punktet ( ofte det) kan du ta de ut og fylle hele systemet. men sjeldent det er nødvendig å ta dem ut. du kan også fylle fullt i tanken og "lufte" manuelt på det øverste punktet ved feks å slippe luften ut av en slange \kobling samtidig som du fyller etter . men det funker bare på de med thermostat ventil. og tar noe tid. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Polarn Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Du får kjøpt en frostvæske tester på biltema til 20 kr. Art : 37-219 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
koh Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Jeg tror ikke du klarer å kjøre denne så varm på land at termostatene åpner. Et triks her er å bare mate litt slangevann slik at impeller hele tiden er våt, men kjøle-effekten nedsatt. Jeg oppnår greit driftstemp på motor på denne måten. Jeg åpner bare lokket på filteret og lar slangen siple litt nedi der. Vær imidlertid oppmerksom på at jeg (antakeligvis i motsetning til deg) har impellerpumpa etter saltvannsfilteret selv om jeg ikke kan se at det skal ha noe betydning ifbm redusert vannmengde. Jeg planlegger å skifte frostvæske også, og jeg hadde tenkt å kjøre igjennom et par ganger med ferskvann hvorav minst en der jeg tar opp temp, for så å fylle på en blanding av longlife frostvæske og biltemas batterivann. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Til dere som skal bytte bør også kjøre igjennom systemrens. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
krl Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 De aller fleste termostater har en egen liten lufteventil som skal muliggjøre påfylling av frostvæske. Du måler mengden som tappes ut og ser hvor mye du får på igjen. Hjelper ofte å kjøre motoren litt når du har fyllt på endel. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 biltemas batterivann. -koh Hvorfor bruke batterivann i kjølesystemet Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
koh Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Hvorfor bruke batterivann i kjølesystemet For å ungå avsetting av fourensing som kan være i vanlig springvann. Jeg var plaget med et sjokoladebrunt belegg som la seg på messingrørene i varmeveksleren min på min forrige Yanmar, og det ble konkludert med at det kom fra forurensing i vannet. Jeg vet ikke hvor stoffet egentlig kom fra, men jeg var i snakk med en som jobbet med større kjølesystemer, og han mente også at det var en fordel å bruke destillert vann. Nå vet jeg ikke om Biltemas batterivann er destillert, men renset på et eller annet vis vil jeg nå tro det er. Så vannet kommer meg på under 100lappen, og problemene jeg hadde med det brune belegget var betydelige, så derfor spanderer jeg batterivann. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Det skyldes neppe springvann (så sant du bor i norge da ) Har mer tro på dårlig frostvæske som har tært på messingen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
horg Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Hvorfor bruke batterivann i kjølesystemet Det skyldes neppe springvann (så sant du bor i norge da ) Nettvannet i Norge er oksygenrikt, oksygenet skaper korrosjon og genererer korrosjonsprodukter og slam.Dette kan ungåes ved å behandle spedevannet med termisk-,kjemisk-eller katalytisk avgassing. Er oksygeninnholdet i vannet under 20 ppm.og pH-verdien over 8,5 har man en betrygende sikkerhet mot korrosjon og slamplager. (ppm=parts pr.million) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Nettvannet i Norge er oksygenrikt, oksygenet skaper korrosjon og genererer korrosjonsprodukter og slam.Dette kan ungåes ved å behandle spedevannet med termisk-,kjemisk-eller katalytisk avgassing. Er oksygeninnholdet i vannet under 20 ppm.og pH-verdien over 8,5 har man en betrygende sikkerhet mot korrosjon og slamplager. (ppm=parts pr.million) Du har sikkert rett i dette! Men hvis dette skulle vært et problem i kjøleanlegg! Er det nok mange som ville fått problemer. Tenk alle biler, vannborne gulv, sentralvarmeanlegg som går rundt med springvann/frostvæske. Hvis kjølevæska blir skifta etter anbefallinger av leverandør! er ikke dette et reelt problem Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Polarn Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Litt om det Horg snakker om, kan dere lese om her http://www.niprox.no/2.html Det samme gjelder for kjøleanlegg i båt bare litt midre. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Arvid_A Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Men jeg velger å gjøre det nå da jeg er usikker på om den er dårlig. Tror ikke den holder -20. I forbindelse med vinterklargjøringen pleier jeg å ta en liten prøve av kjølevæska med hjem og putte i fryseren over natta. Dette gir en grei indikasjon på om kjølevæska holder en vanlig norsk vintertemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 ja her var det mange fine svar. skal bytte i morgen jeg. Men et spørsmål til : Hvor mange liter kjølevæske går det med til en TMD30???? Fant det desverre ikke i instruksjonsboken Mener selvfølgelig ferskvannkjølingen. Noen som vet??????? Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 jeg vil anbefale at du samler opp den væsken du tapper ut, i tilfelle det blir slik at du tømmer ut all gammel væske og får fyllt opp bare halvparten. Kan være greit å oppdage det før du kjører motoren varm. Jeg har gått i den fella. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Går vel ca. 10-12 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 hei i gjen. Nå har jeg tappet ut frostvæska og helt på ny. I systemet var det 15 liter Gjorde som dere sa å målte det jeg tok ut. Jeg fikk på plass i gjen 14,5 liter. Da er det vel bare å lufte i expansjonstanken mens motoren går, og helle på den siste 0,5 literen? Min frostvæske måler nå -25.. seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Har du husket batterivannet da Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
avsluttet Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) hvis du mangler bare en halv liter er det ingen fare, den fylles på ekspansjonstanken etterhvert. redigert: åja, det var jo det du skrev.. Redigert 13.Oktober.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Et triks her er å bare mate litt slangevann slik at impeller hele tiden er våt, men kjøle-effekten nedsatt. Jeg oppnår greit driftstemp på motor på denne måten. Jeg åpner bare lokket på filteret og lar slangen siple litt nedi der. Vær imidlertid oppmerksom på at jeg (antakeligvis i motsetning til deg) har impellerpumpa etter saltvannsfilteret selv om jeg ikke kan se at det skal ha noe betydning ifbm redusert vannmengde.... Dette kan vel være risikabelt? Sjøvannet som suges inn i motoren har vel 2 misjoner; Kjøling av motorens ferskvannskrets, samt kjøle ned eksosen. Eksosen holder flere hundre grader og må kjøles ned før den går inn i eksosrøret som i de aller fleste tilfeller ikke er laget for slike temperaturer. Flere båtbranner har oppstått grunnet mangel på kjøling av eksos, har jeg hørt. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
larss Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Hei TMD 30, er ikke dette en Turbo motor ? Om du du bytter kjølevæsken din på den ene eller andre måten blir sikkert det resultatet bra, men du må huske å lufte på Turboen. Det går ett messing/plast rør in på eksos siden på turboen, dette er festet med en Banjo skrue, denne må du åpne litt på når du er oppe i drifts temp. for å få ut luft. Om ikke kan du risikere at turboen din går varm. For å få motoren opp i drifts temp. på land kan du sette en murer pøs under eksos utløpet og legge en slange fra denne og kople på vann inntaket (suge siden) på motoren din, da kjører du vannet i loop og du vil ganske fort komme opp i drifts temp. Bare husk at du må holde ett øye med vannet, det er ikke kjøling på dette nå, så det kan bli veeldig varmt etterhvert :) men er allikevell en sikrere måte å kjøre motorer varme på land med . Lars Sitér dette innlegget Link to post
Draco22 Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Hei, hadde samme problem med motor som mange har når dem evt har skifta varmeveksler, eller vannbeholder med at båten å motoren kansje tømmes for vann. Kjørte en tur utpå i går forsikra meg selv med at jeg hadde med meg en liten dunk med frostveske, Tanken gikk plutseli tom den som beholder vannet som en fyller opp i. Tempen ble nermere 100 grader, stoppa båten, lot den kjøle seg litt. fyllte på ytterligere tre liter frostveske å en liten liter med vann. motoren holdt seg da på tempen, jeg tenkte ikke på d til og begynne med at d gikk så fort med at thermostaten åpnet seg. på tur inn, var d lengre å kjøre, men visste jo hva som var problemet, må vel prøve å få etterfyllt resterende om d synker en gang til. rekner med hvertfall en gang til, før jeg er ferdi. Men mest mulig frostveske selv m jeg bruker båten egentli gjevnli nå dette vinteråret. Håper dere som opplever d samme husker å ha med dere, det kan være ganske lurt :) som mange her inne sier. tror jeg skal utpå i dag å nyte litt finvær på sjøen Nå som jeg netopp har kjøpt båten. å fått sving på den :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.