solnedgang Startet 12.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2008 Noen som har erfaring med dei motorene? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Volvo sin 41 motor er noe av det beste du kan få. 40 motoren er for gammelt skrot og regne. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 40 serien til Volvo er gamle forkammerslitere som det fortsatt går svært mange av. Relativt tunge i forhold til effektuttaket på 135 Hk med turbo og 165 med intercooler (40B) 41 serien er mer moderne motorer med direkteinnsprøtning. Om mulig bør du prøve å unngå A- serien som er kjent for å ryke mye ved oppstart. Dette til tross for at den er utstyrt med en finurlig (og ømfintlig) eksosbrems. A serien ble levert mellom 1986- 89 og ble videreført i B-serien som vel levde fram til mot midten av 90-tallet hvor P-serien overtok. B-serien kom med høyere kompresjon og to-stegs innsprøytningsdyser ++ Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Per Harald Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 I Joda`n sitter en 41 motor fra 1989. Summer som et godt konstruert urverk. Dog fikk jeg en utgift i år pga høy temp ved fult pådrag. Dette er sikkert en utgift som kommer på dette stadiet (1600 timer) for flere av disse motorene. Det ble systemrens, Varmeveksler ble tatt ut og syrevasket og det ble helt ny oljekjøler da denne vistnok var helt tett, og ikke noe å gjøre med iflg. verksted. Dette og noe småtteri ble den nette sum av 26.000.-. Nå er det bare å holde fullt pådrag og tempen er ikke høyere en 90 grader etter 20 minutter. (Mer en 20 min. sammenhengende på fullt anbefales ikke av verkstedet.) Eller er dette som nevnt en motor som ryker litt ved oppstart, så det er ikke noe man gjør før alt er klart til å dra, for ikke å forpeste naboer i uthavn osv. Motoren starter lett uten å gløde, og er så langt meget pålitelig. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Draco24styling Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 40 motoren er for gammelt skrot og regne. Det var hard kost :nono: Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
BMP Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Sanheten er ofte onn og høre. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 (redigert) He.He. en kompis har en 40 motor med 290 drev. Synes den går fint jeg samt den er lett og reparere Grunn konstruksjonen av 40 og 41 motoren er vel også ganske lik? Redigert 12.Oktober.2008 av Draco aq140 (see edit history) Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Wrooar Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 At 40 motoren er som gammelt skrot å regne synes jeg var litt hardt å ta i. Det går fortsatt veldig mange av disse motorene. Har en 40B 86 modell som fortsatt går som en klokke, bruker ikke olje og ryker ikke sjenerende. 41 motoren er vel noe snillere ihht forbruk. Når det gjelder innkjøp må man vel ut med det dobbelte for en 41 motor kontra 40 motoren. Man kan naturligvis diskutere hva som er en bra og dårlig motor, men dette er jo begge gamle motorer og alt er opp til tidligere eiers interesse for vedlikehold. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
BMP Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Ja det går jo fremdeles noen Rapp og Brunvolder også men det er jo ikke akurat hitek. 40 motoren gikk ut av produksjon for 22 år siden mens 41 motoren fremdeles er i handelen. Det er i tileg til de tekniske forskjellene en vesentlig forsjel. Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Har to stykker av det som betegnes som "gammelt skrot" Driftsmessig er det slitere som i de 18 årene de har tjent meg, har gjort en god jobb. ingen problemer bortsett at de er styggdyre i drift. Resultatet er at farten normalt vil ligge langt under det som er potensialet, for å unngå å vrenge lommeboka- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.