Valianto Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Skjaehallen har jeg enda ikke vaert innom, men jeg fulgte "Hvaler", TV-serien og syntes det saa koslig ut der. Det er det absolutt selv om jeg ikke syns "Hvaler" fikk fram det beste derifra.. Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
Framtia Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Da får du ihvertfall en uke med godvær (det beste været denne sommeren blir ukene 29-31).... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tom-ass Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Er du spåmann Framtia?? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Draco24styling Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Hva med og ta båten ned noen helger i forveien, leie en plass og benytte båten i helgene før dere skal feriere? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Salt Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 (om Brattholmen/Bråteholmen; Halden motorbåtforening - og Tordenskjold) Tom-aas: Dette ligger kvarters tid fra Skjærhalden nujah, det vil jeg nok ikke sige - en halvtime, heller (men det kommer jo an på hva slags skrog og framdrift man har) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
VO`n Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Ok da, legge på noen minutter da.... men ikke lange turen da Ellers er det jo begrensninger som stopper en når det gjelder fine ankringsplasser på Hvaler...! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 klimaforsker.... samt at jeg har planlagt å ha min båtferie de nevnte ukene... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VO`n Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Redigeringen har blitt kortet ned ser jeg, det jeg egentlig burde skrive var at det er få begrensninger når det gjelder ankringsplasser på Hvaler, velge og vrake! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Det blir ofte flere typer kommentarer i en slik tråd. Jeg anbefaler deg å ha fokus på hva som er det viktigste for deg/dere i sommerferien. Dersom Koster er målet så har flere Kosterseilere sagt at det er umulig i løpet av et vanlig liv å komme innom alle havner med overnatting. Vi har hatt svært mange uker i Syd-Koster med overnatting og seilt fra øy til øy med RIB/gummibåt, og det er alltid like gøyalt. Det er alltid noe nytt med Syd-Koster, men du må få kartet fra Lars H (eller kjøpe det) - ellers har du intet å gjøre på Syd-Koster, for å si det litt firkantet. Dersom værforholdene blir noe vanskelige har du den flotte pasasjen sør-øst for Strømstad ned mot Daftön. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Ingen har nevnt Herbern Marina, er verdt et besøk. Er ikke langt fra Skjærhallen. Kanskje restauranten har fiskesuppe også. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
frank_berger Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Ingen har nevnt Herbern Marina, er verdt et besøk. Er ikke langt fra Skjærhallen. Mener du kanskje Herføl,eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær. Link to post
tom-ass Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Herbern Marina ligger på Aker Brygge i Oslo. Dit tar jeg trikken! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Enzo Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 men du må få kartet fra Lars H (eller kjøpe det) - ellers har du intet å gjøre på Syd-Koster Holder det ikke med en kartplotter da ? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Holder det ikke med en kartplotter da ? Jeg har ikke dette koster-kartet som det snakkes om på plotteren, dette er visst et eget, spesialkart for kosterøyene. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Moas-ark Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 (redigert) "Holder det ikke med en kartplotter da ?" På min C-map(riktig nok noen år på nakken) er de fleste intressante plassene helt blå, altså veldig lite detaljer! Redigert 22.Januar.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
tom-ass Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 (redigert) På mitt program har jeg kartet som heter "Innloppen till strömstad". Skala 1:50000 Altså alt for lite detaljert! Redigert 22.Januar.2009 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 "Oslo - Strømstad ca. 75 nmil 6 knop = CA. 13 timer = 3 etapper" tom-ass ! kjörer du stressbalje=FB-båt(dom som ikke liker o vare på sjöen-båt) så er det 3 etapper men kjörer du snekke/seiler o koser deg, så er det bare en lang herlig dag til sjöss! 75 er ingenting Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tom-ass Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Jeg gikk fra Oslo til Risør på 23,5 kjøretimer med en sjømann22 og 12 HK yanmar. Er man på sjøen, så kan man jo være i bevegelse! Link til turen vår i 2006! Innlegg 47 og utover Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sira Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Kom en tur innom tom-ass. Jeg har veeeldig mange tips til deg. Du bor ikke så langt unna Jeg har kosterkartet også,så vi kan jo titte litt på det,så ser du godt forskjellen. Har fartet i dette farvannet siden ungdommen så må si jeg er tålig kjent der. (Begynner å bli noen år).Skal du gjennom kostersundet og ut til mange av mine favoritthavner så har jeg et godt råd til deg-- Bruk kosterkartet-- Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
Salt Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Innen vi får somlet oss til Oslo for sjøsetting har ofte mye av dagen gått. Sjøsettingsrampe på Skjærhallen. parkering ved rådhuset, femhundre meter unna. Gjestehavn like ved rampa. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lagavulin Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 (redigert) Skal du gjennom kostersundet og ut til mange av mine favoritthavner så har jeg et godt råd til deg-- Bruk kosterkartet-- Kan skrive under på at det er lurt.. Det fikk jeg smertelig erfare da jeg gikk rundt Sydkoster(!) uten papirkart i den tro at det var en kjent led rundt der.. Etter at vi passerte Brevik, begynte kryssa å poppe opp på plotteren.. Prøvde deretter å navigere igjennom i den tro at gps'en var helt nøyaktig. :nono: Også dunk...dunk.. Redigert 22.Januar.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
tom-ass Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Kom en tur innom tom-ass. Jeg har veeeldig mange tips til deg. Du bor ikke så langt unna Jeg har kosterkartet også,så vi kan jo titte litt på det,så ser du godt forskjellen. Jepp! Jeg har et annet ærend hos deg også, i nær fremtid. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 .. Prøvde deretter å navigere igjennom i den tro at gps'en var helt nøyaktig. :nono: Også dunk...dunk.. les lite tråder her på BP om Nitendo-navigasjon....... GPS viser en helt OK posisjon........men de digitale karten er skapt fra analoge (papir-)kart.......... det er karten som er skapt för 'analog' navigasjon som ikke stemmer alltid! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lagavulin Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Er enig i det du skriver. Poenget mitt er at med papirkart får man mye bedre oversikt over området man skal til, enn med en liten kartplotter. Hadde jeg hatt papirkart og studert dette på forhånd, hadde jeg aldri vurdert å gått rundt Sydkoster.... Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Sira Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Har opp igjennom årene sett mange,da mener jeg mange har gått på . Ikke noen fin lyd å høre når det smeller. Har selv gått rundt koster flere ganger uten å gå på(bank i bordet). Men jeg har som vane å gå med gummijolla før jeg tar skuta dit jeg skal for å finne sikker led.Kosterkartet er helt unikt når man skal rote rundt i denne for meg,fineste skjærgården jeg vet om. Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.