Jump to content

Plasser det er verdt å stoppe på, Oslo-Strømstad

tom-ass

Recommended Posts

(om Brattholmen/Bråteholmen; Halden motorbåtforening - og Tordenskjold)

Tom-aas: Dette ligger kvarters tid fra Skjærhalden

nujah, det vil jeg nok ikke sige - en halvtime, heller (men det kommer jo an på hva slags skrog og framdrift man har)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det blir ofte flere typer kommentarer i en slik tråd.

Jeg anbefaler deg å ha fokus på hva som er det viktigste for deg/dere i sommerferien.

Dersom Koster er målet så har flere Kosterseilere sagt at det er umulig i løpet av et vanlig liv å komme innom alle havner med overnatting. Vi har hatt svært mange uker i Syd-Koster med overnatting og seilt fra øy til øy med RIB/gummibåt, og det er alltid like gøyalt.

Det er alltid noe nytt med Syd-Koster, men du må få kartet fra Lars H (eller kjøpe det) - ellers har du intet å gjøre på Syd-Koster, for å si det litt firkantet.

draftn2009.jpg

Dersom værforholdene blir noe vanskelige har du den flotte pasasjen sør-øst for Strømstad ned mot Daftön.

"Holder det ikke med en kartplotter da ?"

På min C-map(riktig nok noen år på nakken) er de fleste intressante plassene helt blå, altså veldig lite detaljer!

Redigert av thomsped (see edit history)

Kom en tur innom tom-ass. Jeg har veeeldig mange tips til deg. Du bor ikke så langt unna :smiley:

Jeg har kosterkartet også,så vi kan jo titte litt på det,så ser du godt forskjellen. Har fartet i dette farvannet

siden ungdommen så må si jeg er tålig kjent der. (Begynner å bli noen år).Skal du gjennom kostersundet og ut til mange av mine favoritthavner så har jeg et godt råd til deg-- Bruk kosterkartet--

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Skal du gjennom kostersundet og ut til mange av mine favoritthavner så har jeg et godt råd til deg-- Bruk kosterkartet--

Kan skrive under på at det er lurt..

Det fikk jeg smertelig erfare da jeg gikk rundt Sydkoster(!) uten papirkart i den tro at det var en kjent led rundt der.. :blush:

Etter at vi passerte Brevik, begynte kryssa å poppe opp på plotteren.. Prøvde deretter å navigere igjennom i den tro at gps'en var helt nøyaktig. :nono:

Også dunk...dunk.. :sad:

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

.. Prøvde deretter å navigere igjennom i den tro at gps'en var helt nøyaktig. :nono:

Også dunk...dunk.. :sad:

les lite tråder her på BP om Nitendo-navigasjon.......

GPS viser en helt OK posisjon........men de digitale karten er skapt fra analoge (papir-)kart..........

det er karten som er skapt för 'analog' navigasjon som ikke stemmer alltid!

S/Y Gunga Din

Er enig i det du skriver.

Poenget mitt er at med papirkart får man mye bedre oversikt over området man skal til, enn med en liten kartplotter.

Hadde jeg hatt papirkart og studert dette på forhånd, hadde jeg aldri vurdert å gått rundt Sydkoster....

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Har opp igjennom årene sett mange,da mener jeg mange har gått på . Ikke noen fin lyd å høre når det smeller.

Har selv gått rundt koster flere ganger uten å gå på(bank i bordet). Men jeg har som vane å gå med gummijolla før jeg tar skuta dit jeg skal for å finne sikker led.Kosterkartet er helt unikt når man skal rote rundt i denne for meg,fineste skjærgården jeg vet om.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...