baatsman Startet 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2008 (redigert) Har lite vann som kommer ut av eksosen nå. Tyder på att det går lite vann gjennom kjølesystemet. Den spytter ut vann, når jeg øker turtallet på motoren kommer det ikke noe mer. Følgende tiltak er gjordt: Dykker som har rengjordt drevet Impeller skiftet, ikke tegn til att forrige var forringet Saltvannsfilter sjekket, var ett par miniblåskjell der. Ellers rengjordt. Spørsmål Kan det gro inni drevet, trodde ikke det da det er mørkt der. Kan vannpumpe være deffekt? og hvordan sjekker man det. Varmekjøler kan den tette seg i løpet av kort tid. Andre forslag ønskes. Motor/drev er 2006 Redigert 13.Oktober.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 I tilegg kommer det hvit røyk(damp). Om dette er fordi det er kaldt i vannet er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
knutza Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Jeg ville ha koblet i fra slangen som kommer i fra drevet for å se om det er rikelig med gjennomstrømning av vann. Jeg ville også ha sjekket ventilen på antiheverten. Om denne ikke stenger så vil den suge luft her istenfor vann. Prøv å tette ventilen på antiheverten og kjør motoren. Volvo sin antihevert ventil skal rengjøres ganske ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Det kan gro inni drevet. Hørte om en seilbåt som hadde staket opp drevet i sommer. De slet med manglende kjøling. Båten var en Bavaria 34 - ca 2002 modell Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Jeg ville ha koblet i fra slangen som kommer i fra drevet for å se om det er rikelig med gjennomstrømning av vann. Jeg ville også ha sjekket ventilen på antiheverten. Om denne ikke stenger så vil den suge luft her istenfor vann. Prøv å tette ventilen på antiheverten og kjør motoren. Volvo sin antihevert ventil skal rengjøres ganske ofte. Det er vel den blanke slangen som "spytter" litt vann av og til. Har ikke sjekket den, og visste heller ikke at den skal rengjøres. For se på den. Det kan gro inni drevet. Hørte om en seilbåt som hadde staket opp drevet i sommer. De slet med manglende kjøling. Båten var en Bavaria 34 - ca 2002 modell Det er dette jeg tror har skjedd også. Båten ligger på vannet, så jeg prøver det enkleste først. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Hei. Så sant det ikke er noe galt med den nye impelleren du satte inn, har jeg tro på at dette skyldes en eller annen form for blokkering mellom inntaket i drevet og impelleren. Mest sannsynlig skjell på innsiden av risten i drevet. Dette kan enten ha grodd der, eller bygget seg opp av mindre løse skjell som i utgangspunktet har grodd i /på utsiden av risten og blitt sugd inn ved stort undertrykk. Har ikke tro på at det er blokkeringer i varmeveksler eller eksosbendet på en såpass ny motor som du har... Du kan også sjekke sjøvannsfilteret ditt grundig om dette sitter på sugesiden av impelleren. Er O-ringen mellom lokk og filterhus dårlig, eller om lokket er skrudd på feil, vil det her kunne suges inn en betydelig andel luft som reduserer gjennomstrømningen av vann tilsvarende. Er lett å skjekke da du vil se luftbobler i slangen mellom filter of impeller om slangen er gjennomsiktig. Husk å prøve med litt turtall på motoren så undertrykket blir større.... Dampen er nok pga. høyere temp i eksosslangen enn vanlig grunnet mindre vanngjennomstrømning (kjøling) synes i også bedre nå når det er kjøligere i været. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Hei.. Er O-ringen mellom lokk og filterhus dårlig, eller om lokket er skrudd på feil, vil det her kunne suges inn en betydelig andel luft som reduserer gjennomstrømningen av vann tilsvarende. Er lett å skjekke da du vil se luftbobler i slangen mellom filter of impeller om slangen er gjennomsiktig. Husk å prøve med litt turtall på motoren så undertrykket blir større.... . Har sjekket att lokket sitter bra, trekker ikke falsk luft. Blir ikke mere kjølevann ved gasspådrag Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 De med B34'en staket opp drevet fra innsiden. Ble gjort av motorkyndige. De har båten ute hele året - og slik staking var ikke ukjent for dem Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 De med B34'en staket opp drevet fra innsiden. Ble gjort av motorkyndige. De har båten ute hele året - og slik staking var ikke ukjent for dem Sjur. Lunde Båt ringte nå og ga samme prosedyre. Så vi får prøve det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kaldfisk Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 SpørsmålKan det gro inni drevet, trodde ikke det da det er mørkt der. Har sett mange endelokk av kjølere med blåskjell bak, der er både mørkt og etter at motoren er stoppet blir temp'en fort 80-90 grader også. Siden "sjødyr" ikke trivs i ferskvann : Lag regelmessig forebyggende rutine med ferskvannslange og brille på drevet, kjør motor til alt sjøvann er ute og la brillen og slangen og ferskvannet stå avstengt til neste gangs bruk. Skjellene dør ikke av bare en hurtig skvett ferskvann ! Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Seiljåtten Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Dette var et kjent problem for meg tidligere med min D2-55 & seildrev. Prosedyren ble at jeg kjøpte bunnstoff på spray og sprayet litt inn i inntaket på seildrevet. Har aldri staket opp etter det. Skru av slangen under sjøvannsfilteret, og stikk inn en stakefjær den veien. Mener en elektriker trekkefjær gjør susen. Med den knuser du skjellene, og båten er i orden igjen på få minutter. Første gang jeg hadde problemet var det volvo lokalt som gjorde jobben. Hvit røyk, V8 lyd, og lite vann i eksosen var mine symptomer på grodd kjølevanns inntak. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 , V8 lyd, Det er jo et argument for ikke å stake opp. Litt småharry - men duverden så tøft Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 . Hvit røyk, V8 lyd, og lite vann i eksosen var mine symptomer på grodd kjølevanns inntak. Helt riktig, høres ut som V8. Mulig jeg setter på ett eksosrør på andre siden og lar den være slik Diagnosen er helt korrekt. Spray skal annskaffes Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 revehale i akterstaget har du jo allerede Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Du kan også sjekke sjøvannsfilteret ditt grundig om dette sitter på sugesiden av impelleren. Er O-ringen mellom lokk og filterhus dårlig, eller om lokket er skrudd på feil, vil det her kunne suges inn en betydelig andel luft som reduserer gjennomstrømningen av vann tilsvarende. Er lett å skjekke da du vil se luftbobler i slangen mellom filter of impeller om slangen er gjennomsiktig. Husk å prøve med litt turtall på motoren så undertrykket blir større.... Dampen er nok pga. høyere temp i eksosslangen enn vanlig grunnet mindre vanngjennomstrømning (kjøling) synes i også bedre nå når det er kjøligere i været. Har sjekket att lokket sitter bra, trekker ikke falsk luft. Om ikke staking hjelper ville jeg gått tilbake til sap_2000's forslag. Volvos originalfilter er noe makkeverk. Jeg hadde problem med at jeg mistet vakuum rundt messingstussene på filteret. Etter 3 runder med sikaflex repakking rundt messingstussene slengte jeg skiten overbord og kjøpte et nytt filter (Vetus?). Symptomene som du beskriver er de samme som jeg hadde. Etter at nytt filter ble installert har ikke problemet kommet tilbake. Redigert 13.Oktober.2008 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Jeg hadde samme problem og fikset det med og ta av slangen under sjøvannsfiltret og koblet til en stor spyleslange med ferskvann. Spylte således gjennom drevet motsat vei av normal vannstrøm. Det ble umidelbart bra. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Takker for flotte forslag PS Bitteliten, det du tror er en revehale, er skalpen til en som ikke overholdt vikeplikten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Til info Prøvde først med stakefjør. Tror den stoppet i kuleventilen. Men jeg skrudde av slangen unden sjøvannsfilteret og blåste rett i slangen noen ganger. Det funket, å nå kommer kjølevannet som en drøm. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
vindmann Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 (redigert) Løfter denne gamle tråden. VP D2-55 med S130-drev. Dårlig kjøling på høyere turtall, observerte luftbobler i slangene. Kommer en del vann ut, men mer pistrete enn normalt. Hvit eksosrøyk etter en stund. Sjekket overløpsventilen, men virket OK. Trolig groe i inntaket og for å være ærlig, jeg glemte å rense ordentlig da jeg hadde den oppe tidligere i år. Brukte i stedet forslaget om spyling motsatt vei. Koblet inntaksslangen av sjøvannsfilteret og fant ut at stor Gardena-kontakt med skjøtestykke og overgang til vanlig slangestørrelse fungerte perfekt. Spylte gjennom en del ganger (godt vanntrykk i slangen der jeg ligger). Etterpå kommer det mer kjølevann og boblene er borte. Etter test ser det lovende ut. Så et tips hvis andre sliter med det samme og vil gjøre et forsøk uten å ta båten ut av vannet. Redigert 15.Juli.2020 av vindmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Renser drevet undenifra med stålstreng hver gang båten er på land. Da jeg byttet belg nylig så lå det likevel store skjell helt øverst i drevet hvor det er umulig å komme til og det er heller ikke mulig å spyle disse ut ovenfra. Så en som pleide å tette innsug hullene i drevet og fylle ovenfra med 35% Eddik i den hensikt å løse opp skjellene. Vet ikke om det vil virke men skjellene består kanskje hovedsakelig av kalk? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 vindmann skrev 1 time siden: Løfter denne gamle tråden. VP D2-55 med S130-drev. Dårlig kjøling på høyere turtall, observerte luftbobler i slangene. Kommer en del vann ut, men mer pistrete enn normalt. Hvit eksosrøyk etter en stund. Sjekket overløpsventilen, men virket OK. Trolig groe i inntaket og for å være ærlig, jeg glemte å rense ordentlig da jeg hadde den oppe tidligere i år. Brukte i stedet forslaget om spyling motsatt vei. Koblet inntaksslangen av sjøvannsfilteret og fant ut at stor Gardena-kontakt med skjøtestykke og overgang til vanlig slangestørrelse fungerte perfekt. Spylte gjennom en del ganger (godt vanntrykk i slangen der jeg ligger). Etterpå kommer det mer kjølevann og boblene er borte. Etter test ser det lovende ut. Luftboblene kan vel ikke ha sammenheng med groen? Sjekk pakning på sjøvannsfilter, samt lokk for sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Bergen skrev 44 minutter siden: Luftboblene kan vel ikke ha sammenheng med groen? Sjekk pakning på sjøvannsfilter, samt lokk for sprekker. Kanskje en kombinasjon? Mer groe gir større undertrykk og flere luftbobler hvis det ikke er lufttett. . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Barbaria Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 (redigert) Vi hadde samme problemet med luft i slangene. Vi byttet først ut den sorte Volvo boksen med gjennomtrekk (vannfilteret) med et filter fra Vetus, det hjalp en del men det ble ikke 100%. Når vi byttet belgen i år så forsvant all luft i slangene siden man kommer til overalt og får renset bort småskjell. Redigert 15.Juli.2020 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.