Jump to content

Startproblemer Perkins 4108


Marulf

Recommended Posts

Skulle starte opp snekka i går. Det var nok et par måneder siden sist den var i gang, så jeg tenkte

at litt "moing" var på sin plass.

Vrei om tenninga og fikk bare "klikk". Forsøkte da å slå over batterivelgeren fra startbatteri til alle bateriene med samme resultat.

Dro da hjem og hentet ett topp oppladet bateri og satte startkabler mellom dette og startbatteriet.

Fremdeles samme resultat. Begynner da å mistenke startmotoren, som er kun 2 år gammel.

Etter å ha tatt meg en blås og lurt på hvilken ende jeg skulle begynne å feilsøke i, forsøkte jeg igjen med startkablene.

Denne gangen begynte startmotoren å rotere sakte, bygget opp litt turtall !! og slo inn. Da den var slått inn startet

motoren uten problem.

Er dette kun forårsaket av lite strøm eller kan det være andre årsaker? :confused:

Link to post

Han tenkte vel helst på hovedmotoren som kan ha satt seg. Eg trur mest på at du var heilt tom for straum, og når du kobla det opplada batteriet til startbatteriet, så gjekk mesteparten av spenninga inn i det utladda batteriet, derfor fekk du ikkje opp turtallet på starteren. Hadde du kobla av det utladda batteriet og kobla startaren rett på det oppladda, så ville nok motoren starta med en gang.

 

Om det i så fall kan ha vore motoren so har satt seg, så ville eg ha vore litt obs på det. Ein motor skal ikkje bare sette seg uten vidare, då har du i så fall fått fuktighet i en av sylinderane. Muligens gåen toppakning?

Link to post
Start og varmkjør motor minst 1 gang pr 14 dager. HELE året om du ligger ute!!

 

Hvorfor det? Kaldstart er jo det som sliter aller mest på en motor, så å utsette den for dette uten grunn hver fjortende dag er ikke nødvendigvis lurt! Start motoren når du skal bruke den, men la den være i fred ellers. Det har den best av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hvorfor det? Kaldstart er jo det som sliter aller mest på en motor, så å utsette den for dette uten grunn hver fjortende dag er ikke nødvendigvis lurt! Start motoren når du skal bruke den, men la den være i fred ellers. Det har den best av!

Der tror jeg du har mange mot deg!

 

Min og mange andres erfaring er at motorer står seg oftere ihjel enn de slites i stykker!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Der tror jeg du har mange mot deg!

 

Det får så være! Kaldstart sliter, og bør ikke gjøres i utide! En bensinmotor er tørr i sylindrene, og bør få seg en start en gang i blant for å ikke "sette" seg. Men en dieselmotor derimot er naturlig beskyttet av dieselen, i tillegg til motoroljen selvfølgelig. Min nåværende motor hadde stått i ro i fire år da jeg kjøpte den, uten start under denne tiden. Men den startet med en gang, og oppfører seg helt topp! Om den hadde vært startet 100 ganger på denne tiden tviler jeg nesten på om den hadde vært i like god form....

 

Jeg har også hatt noen veteranbiler opp gjennom årene, som gjerne har stått opptil et år mellom hver start. Jeg kan ikke skjønne hvorfor disse skulle ha godt av å bli startet i tide og utide, bare for å bli kjørt varme. Men jeg venter i spenning på en god forklaring på hvorfor motoren skal ha godt av å bli startet i kuldegrader hver fjortende dag kun for å bli kjørt en halvtime uten belastning.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg kan bare svare for meg selv; etter 15 år med båt er det min erfaring. Jo lengre en båtmotor står, desto vanskeligere å starte, mere kondensering, mere korrosjon, mere rust, osv.

 

De første årene var jeg nøye med vinterkonservering. Hadde alltid problemer av en eller annen art ved oppstart om våren. De seneste 10-12 årene har jeg alltid varmkjørt motoren hele året. Har sluttet med vinterkonservering (lite frost her oppe på nordvestlandet) men skifter oljer og filtre minst 2 ggr pr år. Og det vil jeg fortsette med ;-)

 

Mvh

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Er noen redd for kaldstart - invister i en motorvarmer.

 

Som tørker ut sylindrene ytterligere :crazy: . Jeg for min del fortsetter å gjøre som jeg alltid har gjort: Starter motoren når jeg har en grunn til det. Det blir som regel minst en gang i måneden uansett, men det er av mindre betydning. Ut fra det som enkelte skriver her så burde de som har båten på land hele vinteren ha store problemer når våren kommer. Hvorfor hører vi ikke mer om disse problemene? :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vil anbefale deg å måle spenningene på starteren mens en medhjelper vrir om på tenningslåsen.

 

Starter_Solenoid.PNG

 

Det skal da være spenning mellom D og B. Dette er kobling til spolen i solenoiden. Det skal også være spenning på A, her kommer plussledningen fra batteriet.

 

Når du vrir på spenningslåsen skal du også ha spenning på C som gir videre spenning til selve starteren. Nå er det viktig å se etter hva spenningen er under startforsøket.

 

Håper dette kan avklare hva som er årsaken til problemet. :seeya:

Link to post

For ordens skyld. Det er ikke motoren som har satt seg. Denne turnet rundt og startet med en gang bendixen slo inn.

Problemet var at jeg ikke fikk startmotoren til å "starte". Det var nok strøm til både lys og oppstart av varmeapparat, så helt tom

var jeg nok ikke. Kablene til startmotor er nye, og kraftig dimensjonert. Får håpe det var strømmangelen som gjorde det for jeg har startet opp

flere ganger i ettertid uten problemer.

Starter som regel motor med 2-3 ukers mellomrom og lar den gå en time så lenge jeg har båten på sjøen. Dette har desverre ikke blitt gjort

siden August pga forskjellige omstendigheter og det resulterte altså i denne tråden.

Takk for hjelpen alle sammen

Link to post
  • 4 år senere...

Garantert for lite strøm en eller annen vei....

 

Prøv å følge strømmens vei fra batteri via startnøkkel til starter, puss av all irr på alle koblinger.

 

Du bør også gjøre det samme med begge batterikablene, og gjerne sette inn alle koblingene med batterifett.

 

Enkelt vedlikeholdsproblem dette, vær glad for at motoren ellers starter så greit :-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...